2025. november 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Szervezeti tanulás és tudásmenedzsment: Mi a különbség?

Bohus Dóra írta Bohus Dóra
2018. március 07.
- Korábbi cikkek
0
45
SHARES
212
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Képtalálat a következőre: „mind experiments”„Nem gondolom, hogy a kettő ugyanaz. A legtöbb szervezetnél azonban úgy használják ezt a két fogalmat, ahogy az nekik kényelmes. Ahol a menedzsment a TM-et támogatja, ott mindent TM-nek hívnak, ahol a szervezeti tanulás a népszerűbb, ott mindent szervezeti tanulásnak hívnak. Többnyire a kutatók és a tudósok vannak tisztában a kettő közötti különbséggel 1.”

Ha Ön is úgy gondolta, hogy ez a két szó szinonimaként használható, most segítünk tisztázni a fogalmakat egy tudásra vágyó blogger (aki pár válaszlehetőséget is ismertetve felvetette ezt a kérdést), és a cikkhez beérkező szakkommentek segítségével.

Hasznos érteni a különbséget, még akkor is, ha a hétköznapokban nem fog visszaköszönni ez a kérdés, hiszen a szervezeti célok hatékony elérése érdekében mind a szervezeti tanulásra, mind a TM-re szükség van.

Nézzük is meg, hogyan definiálta a két fogalmat a kérdés felvetője!

Szervezeti tanulás: az a folyamat, amikor tudást osztunk meg, hozunk létre és használunk egy szervezeten, vagy hasonló szervezeteken belül 2.

Tudásmenedzsment: a tudás megragadásának, elosztásának és hatékony használatának folyamata 3.

Látható, hogy ezek a meghatározások elég hasonlóak, önmagában még nem indokolnák a megkülönböztetést.

Habár itt érdemes megjegyezni, hogy a blog több olvasója szerint ezek a definíciók túlságosan leszűkítettek. Az egyik hozzászóló például a TM definiálására a következő alternatívát adja: az a módszer, amely a megfelelő tudást megfelelő időben és a megfelelő helyen biztosítja. Egy másik kommentelő szerint a szervezeti tanulásban a tudás fejlesztése csak egy része a folyamatnak. Emellett fontos a képességfejlesztésről és a szervezeti viselkedésről is szót ejteni.

Egységes vélemény a fogalmi keretek tisztázása után se született arról, pontosan hogyan lehet megfogni a TM és a szervezeti tanulás közti különbséget. Abban viszont megegyeztek a vélemények, hogy a megkülönböztetés szükséges.

Rogers (a NASA TM-ért felelős személye) szerint például a különbség abban rejlik, hogy a szervezeti tanulás arra koncentrál, hogy a szervezet okosabb legyen. Egy szervezet csak akkor tanulhat, ha a csapatok tanulnak. A csapatok pedig emberekből állnak. Így, ha az egyének nem tanulnak, nem tanul a csapat, és ezáltal a szervezet egésze se. A tudásmenedzsment a fókuszt az egyéneken túlmutatóan magára a tudásra helyezi, ami az emberek fejében rejlik. Így az egyén ebben az esetben is szükséges eszköz az információk elérésében.

Többen egészítették ki a témát azzal is, hogy a TM felfogásnak köszönhetően jöhet létre az úgynevezett tanuló szervezet, de a TM ettől még nem egyenlő a szervezeti tanulással. Arra

jöttem rá, hogy a szervezeti tanulás be van ágyazva a tudásmenedzsment körforgásába, hiszen a tanuIás a kritikus tudás terjesztésének és megőrzésének módja” -érvel egy másik hozzászóló.

Nagy köszönettel vennénk, ha Önök is megosztanák velünk saját gondolataikat a témával kapcsolatban!

Források:

https://www.linkedin.com/groups/2724881/2724881-6372821559790309377?midToken=AQFbYymQhKqQtg&trk=eml-b2_anet_digest_of_digests-hero-12-view~discussion&trkEmail=eml-b2_anet_digest_of_digests-hero-12-view~discussion-null-13436w~je5hhkmb~a5-null-communities~group~discussion&lipi=urn%3Ali%3Apage%3Aemail_b2_anet_digest_of_digests%3BdvAZ8VSgS9i9%2BLjv2DATdg%3D%3D https://www.vable.com/blog/organisational-learning-vs-knowledge-management 1.: https://www.youtube.com/watch?v=INwclWL2N_k

2.: Weber, G. (2016) Organizational Learning is a Key to Solving 21st Century Issues, Vanishing Point https://www.tofflerassociates.com/vanishing-point/organizational-learning-is-the-key-to-solving-21st-century-issues In.: Maisel, R.(2018): What is the Difference Between Organisational Learning and Knowledge Management?

3.: Koenig, M. E. D. (2012) What is KM? Knowledge Management Explained, KM World http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/What-Is-../What-is-KM-Knowledge-Management-Explained-82405.aspx In.: Maisel, R.(2018): What is the Difference Between Organisational Learning and Knowledge Management?

Bohus Dóra (KM EXPERT)

Címke: KM EXPERTKM trainingszervezeti tanulás és tudásmenedzsmenttudásmegosztástudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

szerkesztés
Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
209
szerkesztés
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
110

balogh edmond Clive Bright első generáció EFQM felső vezető Fligby Bencsik Andrea Idő- és tudásgazdálkodás CoP Egyetem felmérés hatékonyság IAEA expert debriefing dell CRM inkubáció CMM digitális tartalom időgazdálkodás félreértés intelligens tőke bizalom bizalmatlanság Ipar 4.0 eLearning egészség EQ gamification Felsőoktatás előadás exit interjú érzelmi intelligencia Confluence Bay Zoltán Gyulay Tibor gáspár attila ingyenes Horváth Ervin benchmarking érettség modell helyzetkép ember-gép eLeraning e-learning hírlevél 45+ dr. Németh Balázs coaching generációs problémák HR CE jelölés informatika aging workforce CKO i inkubátor GINOP 1.3.2-2015 HR kockázat gondolatkísérlet

KM Expert Kft.,
2463 Tordas, Gárdonyi Géza utca 36.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.