„Nem gondolom, hogy a kettő ugyanaz. A legtöbb szervezetnél azonban úgy használják ezt a két fogalmat, ahogy az nekik kényelmes. Ahol a menedzsment a TM-et támogatja, ott mindent TM-nek hívnak, ahol a szervezeti tanulás a népszerűbb, ott mindent szervezeti tanulásnak hívnak. Többnyire a kutatók és a tudósok vannak tisztában a kettő közötti különbséggel 1.”
Ha Ön is úgy gondolta, hogy ez a két szó szinonimaként használható, most segítünk tisztázni a fogalmakat egy tudásra vágyó blogger (aki pár válaszlehetőséget is ismertetve felvetette ezt a kérdést), és a cikkhez beérkező szakkommentek segítségével.
Hasznos érteni a különbséget, még akkor is, ha a hétköznapokban nem fog visszaköszönni ez a kérdés, hiszen a szervezeti célok hatékony elérése érdekében mind a szervezeti tanulásra, mind a TM-re szükség van.
Nézzük is meg, hogyan definiálta a két fogalmat a kérdés felvetője!
Szervezeti tanulás: az a folyamat, amikor tudást osztunk meg, hozunk létre és használunk egy szervezeten, vagy hasonló szervezeteken belül 2.
Tudásmenedzsment: a tudás megragadásának, elosztásának és hatékony használatának folyamata 3.
Látható, hogy ezek a meghatározások elég hasonlóak, önmagában még nem indokolnák a megkülönböztetést.
Habár itt érdemes megjegyezni, hogy a blog több olvasója szerint ezek a definíciók túlságosan leszűkítettek. Az egyik hozzászóló például a TM definiálására a következő alternatívát adja: az a módszer, amely a megfelelő tudást megfelelő időben és a megfelelő helyen biztosítja. Egy másik kommentelő szerint a szervezeti tanulásban a tudás fejlesztése csak egy része a folyamatnak. Emellett fontos a képességfejlesztésről és a szervezeti viselkedésről is szót ejteni.
Egységes vélemény a fogalmi keretek tisztázása után se született arról, pontosan hogyan lehet megfogni a TM és a szervezeti tanulás közti különbséget. Abban viszont megegyeztek a vélemények, hogy a megkülönböztetés szükséges.
Rogers (a NASA TM-ért felelős személye) szerint például a különbség abban rejlik, hogy a szervezeti tanulás arra koncentrál, hogy a szervezet okosabb legyen. Egy szervezet csak akkor tanulhat, ha a csapatok tanulnak. A csapatok pedig emberekből állnak. Így, ha az egyének nem tanulnak, nem tanul a csapat, és ezáltal a szervezet egésze se. A tudásmenedzsment a fókuszt az egyéneken túlmutatóan magára a tudásra helyezi, ami az emberek fejében rejlik. Így az egyén ebben az esetben is szükséges eszköz az információk elérésében.
Többen egészítették ki a témát azzal is, hogy a TM felfogásnak köszönhetően jöhet létre az úgynevezett tanuló szervezet, de a TM ettől még nem egyenlő a szervezeti tanulással. Arra
jöttem rá, hogy a szervezeti tanulás be van ágyazva a tudásmenedzsment körforgásába, hiszen a tanuIás a kritikus tudás terjesztésének és megőrzésének módja” -érvel egy másik hozzászóló.
Nagy köszönettel vennénk, ha Önök is megosztanák velünk saját gondolataikat a témával kapcsolatban!
Források:
2.: Weber, G. (2016) Organizational Learning is a Key to Solving 21st Century Issues, Vanishing Point https://www.tofflerassociates.com/vanishing-point/organizational-learning-is-the-key-to-solving-21st-century-issues In.: Maisel, R.(2018): What is the Difference Between Organisational Learning and Knowledge Management?
3.: Koenig, M. E. D. (2012) What is KM? Knowledge Management Explained, KM World http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/What-Is-../What-is-KM-Knowledge-Management-Explained-82405.aspx In.: Maisel, R.(2018): What is the Difference Between Organisational Learning and Knowledge Management?
Bohus Dóra (KM EXPERT)