A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése
Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen értik meg a tudásmenedzsment valódi funkcióját a szervezetben. A közelmúltban egy HR vezető kifejezetten nyitottnak mutatkozott arra, hogy a cégüknél magasabb szintre emeljük a tudástőkével való foglalkozást. Utolsó mail-je azonban rádöbbentett arra, hogy egyáltalán nem sikerült felismertetni, hogy mi a tudásmenedzsment valódi szerepe a cég működésében.
A történet tavaly ilyenkor kezdődött. Bencsik Andrea professzorral együtt beszélgettünk egy volt tanítványával a cégük előtt álló HR kihívásokról. A szóban forgó vállalat valódi sikertörténetet tud felmutatni, és igen komoly céljai vannak a jövőre vonatkozóan is. Ezért is nagy dolog, hogy a HR-t egy fiatal, tehetséges szakemberre bízták.
A mi dolgunkat is megkönnyítette, hogy nem kellett nagyon messziről indulnunk a tudásmenedzsment lényegének megértetésében, hiszen friss, korszerű tudással rendelkező vezetővel találkozhattunk. A konzultáció során abban maradtunk, hogy amint alkalmas időszakot találunk, elindítjuk a tudásgazdálkodás korszerűsítésére irányuló fejlesztést.
Valamit azonban mégsem kommunikáltunk jól. Ez abból derült ki számunkra, hogy érdeklődésünkre folyamatosan azt a választ kaptuk, hogy „Most nagyon sűrű időszakot élünk meg, még nem tudunk elindulni.”
Az utolsó mail plasztikusan reprezentálja, hogy valahogy nem jól közvetítjük a TM szerepével kapcsolatos üzeneteinket.
Ezt kaptuk:
“Kedves Tibor!
Cégünk teljes szervezeti és szerkezeti átalakítás folyamatában van, így nálunk a december hónap is koncentráltan csordultig tennivalókkal teli.
Figyelem tevékenységeteket, és ha látom a munkamennyiséget illetően az enyhülést, jelezni fogom a jövőben részvételi szándékomat.
Továbbra is köszönöm megtisztelő megkereséseteket…”
Miért is ütött szíven ez a válasz? Mert kiderül belőle, hogy a szervezetfejlesztési koncepcióban nem kapott helyet a tudástőkével való foglalkozás. A cég átalakítása során nem merült fel szempontként, hogy fejlesszék a tudásfolyamatok hatékonyságát. A tudásmenedzsment fejlesztése továbbra is abba a kategóriába került, amit „Egyszer jó lenne megcsinálni! Ha majd lesz időnk és pénzünk ezzel foglalkozni, hozzá is fogunk kezdeni!”
Pedig a szervezet teljesítőképessége a folyamatok hatásosságán, hatékonyságán múlik, ezt pedig elsősorban a felhasznált tudás minősége határozza meg. Ha az értéktermelő folyamatok tudáskezelése rendben van, akkor biztosított a folyamatos fejlődés. A szervezeti tudásfolyamatok rendbe tételével együtt ez biztosítja a versenyképesség fenntartását.
A tudásmenedzsment rendszer fejlesztése önmagában még nagyon kevés szervezetnél kerül szóba. Ezért lett volna kiváló alkalom, hogy egy komplex szervezetfejlesztési folyamat részeként foglalkozzon a vállalat ezzel a területtel. A TM érinti a szervezeti folyamatokat, és erős kölcsönhatásban van a szervezeti kultúrával. A változtatások komoly ellenállást is kiválthatnak a szervezet tagjaiból. Ez is azt indokolja, hogy érdemes ezeket a változtatásokat összekapcsolni ezzel a nagy léptékű fejlesztési folyamattal.
Összességében nagyon hálásak vagyunk ennek a HR vezetőnek, hogy visszajelzésével rávilágított marketingkommunikációnk hiányosságaira. Mostantól még tudatosabban, még hatékonyabban kell közvetítenünk a tudásmenedzsment szervezeti kulcsszerepére vonatkozó üzeneteinket!
Gyulay Tibor