2025. november 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Az ellenőrzések és a tudásmenedzsment kapcsolata

kelemen.klara írta kelemen.klara
2015. január 19.
- Korábbi cikkek
0
13
SHARES
62
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A tudásháromszög jogi és gazdasági oldala viszonylag könnyen felállítható, azonban nem vagyunk ennyire szerencsések, ha az egyes szakigazgatási, például egészségügyi, oktatásügyi, környezetgazdálkodási, nemzetvédelmi vagy más tudásra van szükségünk. A kormányzati igazgatás és általában a közigazgatás a társadalom működésének szinte minden megnyilvánulását szabályozza, rendezi, ez által számos szakterületet érint, így gyakran tűnik úgy, hogy korszerű megvalósításához – amely a tervezést, végrehajtást és ellenőrzést egyaránt magában foglalja – polihisztorokra van szükség, a számos szakmai elvárásnak való megfelelés érdekében. Ez ma az egyén szintjén lehetetlen elvárás, de a szervezettől mindenképp elvárható.

A releváns és időszerű ismeretekből táplálkozó személyi és szervezeti tudás kiemelt jelentőségű, koncepcionális jellegű erőforrás-rendszer, amely hozzáadott értéket teremt a kormányzati ellenőrzés területén.

A tökéletesség állapota azonban illúzió. A kormányzati igazgatás hatékonysága mindig valamilyen relációban értelmezhető. Fontos tudnunk, hogy bármely dolog akkor hatékony, amikor a lehető legjobban megközelíti az elvárásainknak megfelelő állapotot.  Azok az emberek, illetve szervezetek, amelyek kevésbé alkalmasak adekvát tudás előállítására versenyhátrányt szenvednek.

Jelen disszertáció alapgondolata azon a felismerésen alapszik, miszerint a korszerű tudásmenedzsment szemléletmóddal és eszközökkel nagymértékben javítható a kormányzati és kormányzati ellenőrzési munka hatékonysága és eredményessége. A tudással hatékonyan gazdálkodó szervezetben a munka minősége magasabb, a folyamatok ésszerűbbek. A tudásalapú szervezetek legfontosabb jellemzője a folyamatos megújulás, amely szervezeti struktúraváltozásokkal jár, az innováció területei kiszélesednek.

Az ellenőrzések által tett megállapítások komplex feltételösszességben kell, hogy megállják a helyüket. Alkalmassá kell tenni tehát a szervezetet, az egyéneket olyan ellenőrzések végrehajtására, amelyek adekvát ismeretekre, tapasztalatokra alapozva, korszerű jelentésekkel támogatják a központi közigazgatást, ennek pedig egyik eszköze az ellenőrzési szakterületre adaptált, tervezett és szervezett tudásmenedzsment.

A kormányzati ellenőrzések és a tudásmenedzsment alapú CPR összekapcsolása logikailag ésszerűnek tűnik, ugyanakkor magában hordoz egy feloldhatatlannak tűnő ellentmondást is, mégpedig azt, hogy az ellenőrzés funkciója jelenleg a vétlen és szándékosan elkövetett hibák feltárására irányul. Ennél fogva, az érintettek, természetes érdekeiktől vezérelve és érzelmi alapon a saját felelősségük csökkentésére, elfedésére tesznek erőfeszítéséket, ami ellene hat a valós tapasztalatok levonásának, az érdemi tanulságok feltárásának, megtalálásának. A körülírt jelenség elemzésétől jelen munka terjedelmi kereteiből adódóan eltekintek.

Az információkkal túlterhelt rendszerekben így a közigazgatásban és a kormányzati ellenőrzések során is, a szükséges tudás megtalálásán van a hangsúly, azaz azon a tényezőn, hogy az adekvát döntések meghozatalát megelőző, tudás-előállító folyamatban „tudom, hogy hol keressem a helyes ismeret forrását”.

A tudásmenedzsment segít eligazodni az ismeretek között, összekapcsolja a különböző szakterületekhez tartozó elméleteket és együttes alkalmazásuk révén új, jelen esetben a kormányzati ellenőrzésben használható tudás jön létre. A tudásmenedzsment tehát a tudásképzés és a tudásgazdálkodás módszertana, amelyet integrálni kell a munkafolyamatba, és amelyre motiválni kell az embereket. A kormányzati ellenőrzés működésének tekintetében rendkívül fontos szerepe van annak, hogy a személyi állomány alkotta szellemi erőforrás olyan módon legyen az egyes vizsgálatokhoz rendelve, amely az ellenőrzési folyamatok hatékonyságát pozitív irányba mozdítja el.

A hatékonyság növekedésének egyaránt jelentkeznie kell:

  1. az ellenőrzések elvégzéséhez szükséges adathalmaz minél bővebb feltöltésében,
  2. az adathalmaz releváns elemeinek kiszűrésében,
  3. az adatok szakmai szempontú csoportosításában
  4. és mindezek alapján a lehető leggyorsabb feldolgozásban.

A fenti szempontok szerint összeállított dokumentációkhoz rendelt szellemi tőke képes feldolgozni és tudássá transzformálni azokat az ismereteket, amelyek a jelentéseket támasztják alá. A tudással való hatékony gazdálkodásának eredményeként az ellenőrzésekre való egyéni felkészülés időszaka lerövidül, az ellenőrzésre kijelölt irányvonalak mentén történő vizsgálatok felgyorsulnak és a feltárt vizsgálati eredmények egyre pontosabban közelítik meg a valóságban végre hajtott folyamatokat.

Az ad hoc jelleggel végzett ellenőrzési feladatok ugyanis soha nem következetesek, a körülmények folyamatosan alakulnak, módosítják az ellenőrzési folyamatot, így az elérni kívánt cél elmosódik. A megszerzett ismeretek tacit tudássá alakulnak, amikor ott sejtjük a megoldást, de explicit módon nem tudjuk leképezni. Ez azt jelenti, hogy ismerni véljük a problémákat, de nem tudjuk az alapcélnak megfelelő formában kifejezésre juttatni, így nem teljesül az ellenőrzés legfontosabb érdemi funkciója, az adekvát visszacsatolás.

A tudásmenedzsment tudatos alkalmazásával kevesebb erőforrás és idő felhasználásával lehetünk képesek elvégezni vizsgálatainkat, ugyanakkor a feltárt diszfunkciók száma szorosabban megközelíti a diszfunkciók valós mennyiségét. Ezek mellett jelentősen csökkenthető a tervezési, végrehajtási és ellenőrzési folyamatok torzulása.

Fentiek értelmezését követően nem igényel további magyarázatot, hogy egy optimálisan működő kormányzati ellenőrzés – ellenőrzési tudás-erőforrás – előremutató, konstruktív ellenőrzési javaslatok megtételére való képessége révén hozzáadott-értéket teremt a kormányzati igazgatásban. A jelenleginél sokkal pontosabb eredmények állíthatóak fel, amelyek túlmutatnak az egyszerű ellenőrzési szempontokon, mint pénzügyi vagy jogi megfelelőség. A megállapításokon keresztül olyan problémák válnak láthatóvá, olyan tudás birtokába kerül a kormányzat, amivel képes a teljes közigazgatás átalakítására, redukálására. Hatékonyan menedzselt tudás birtokában fel tudjuk állítani a teljes államra kiterjedő feladatmátrixot, ami alapján teljesítménymutatókat tudunk számolni. A folyamatoptimalizálás eredményeként drasztikusan csökkenni fog az igazgatásügyi teljesítménymutatók száma, ami alacsonyabb szintre szorítja vissza az állami kiadásokat, amellett, hogy javul az állami szolgáltatások színvonala.

A tudásmenedzsmentre épülő közigazgatás-tervezés komplex tevékenység, amely során az igazgatásszervező felméri a teljes közigazgatási hálót, szakigazgatási folyamatokat, beleértve a funkciókat és feladatokat, valamint a hozzájuk rendelhető erőforrásokat. A jelenlegi állapot feltérképezését követi az elérni kívánt állapot meghatározása. Az eltérések elemzését követően kell felállítani az átalakítás módszerét. A két lenyomat felállításával jutunk olyan információk, majd tudás birtokába, amelyek hozzásegítenek bennünket az átalakítási folyamat minél gyorsabb és költséghatékony végrehajtásához, a felmerülő problémák kezeléséhez, hogy ez által gazdasági és igazgatásügyi szempontból, közvetlenül vagy közvetve, egyaránt haszon származzon.

A fejlesztés során mindig szem előtt kell tartanunk, hogy az egyes munkavégzők azok, akik a szükséges tudás birtokában végzik a feladataikat. Tehát az ember, mint a tudás birtokosa és hordozója áll a vizsgálódás középpontjában. Bármely szervezet igazi ereje az alkalmazottaiban rejlik, ezért a menedzsmentnek minden lehetséges módon segítenie kell az alkalmazottai együttműködését. Lehetőséget kell biztosítani a személyek közötti konstruktív interakciók megvalósítására. Az akadálymentes és a személyek egyéni szerveződési formáihoz igazodó kommunikáció lehetőséget ad ez egyedi elképzelések megosztására, értékes visszacsatolások szerzésére, a korábban kiaknázatlan tudáserőforrások felfedésére.

A kormányzati ellenőrzés jövőbeli eredményesebb, hatékonyabb, sikeresebb működését egy korszerű szemléletű tudásmenedzsment rendszer képes biztosítani.

A tudásmenedzsment nem helyettesíti, hanem kiegészíti a munkavégzést, a munkafolyamatok kiegészülnek a különböző „tudásfolyamatokkal”, úgy, mint a tudás korszerű beszerzése, transzformálása, alkalmazása, valamint megőrzése és átadása, melyekhez a technológia számos eszközt biztosít.

Szerző: Kantár Tamás, DBA

Címke: hatékonyságközigazgatás

Kapcsolódó tartalmak

szerkesztés
Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
209
szerkesztés
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
110

eLeraning gáspár attila 45+ balogh edmond Horváth Ervin exit interjú Felsőoktatás hírlevél Fligby dr. Németh Balázs felső vezető egészség gamification érzelmi intelligencia hatékonyság HR kockázat CMM Clive Bright i felmérés CE jelölés e-learning előadás ingyenes informatika érettség modell bizalom CRM helyzetkép Bay Zoltán Confluence időgazdálkodás IAEA CKO digitális tartalom EQ Gyulay Tibor aging workforce első generáció expert debriefing ember-gép coaching eLearning gondolatkísérlet félreértés CoP GINOP 1.3.2-2015 Idő- és tudásgazdálkodás intelligens tőke inkubátor bizalmatlanság Ipar 4.0 benchmarking Egyetem EFQM inkubáció dell HR Bencsik Andrea generációs problémák

KM Expert Kft.,
2463 Tordas, Gárdonyi Géza utca 36.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.