Ha értékelni szeretnénk a tudásmenedzsmenttel kapcsolatos általános helyzetképet a mai magyar gyakorlatban, színes palettával nézünk szembe. Nem venném a bátorságot, hogy minősítsem a helyzetet, hiszen ahhoz sokkal szélesebb körű rálátással és vállalati kapcsolatrendszerrel kellene rendelkeznem, de megpróbálom összefoglalni tapasztalataimat, melyek a felsőoktatásban eltöltött több évtized alatt gyűltek össze, részben saját részvétellel történő vállalati problémamegoldás, részben a levelező szakon tanuló hallgatói beszámolók, feladatok alapján.
Közel 20 éve foglalkozom a tudásmenedzsment kutatásával, oktatásával, népszerűsítésével. Ez az időszak a kezdeti botladozó gondolkodástól napjainkra a letisztult holisztikus személetig vezetett, mely nem csak elméleti szinten képes áttekintést adni a tudásmenedzsment létjogosultságáról, de a vállalati gyakorlat oldaláról is bizonyítékokkal szolgál.
Azon szerencsés kevesek közé tartozom, akik ott lehettek a tudásmenedzsment tudományterület születésénél a „magyar felsőoktatás bölcsőjében”. Néhány egyetemi oktató és tanácsadó cég képviselőjének részvételével tartottuk első összejövetelünket a 2000-es évek elején, ahol próbáltuk megfogalmazni, mit is jelent Magyarországon az elmélet és gyakorlat számára ez a témakör. Azóta, sok év elteltével ma már kézzelfogható eredményeket tudok felmutatni a tudománynak ebben a szegmensében. Eltökélten küzdök azért, hogy minél több emberhez, egyetemi hallgatókhoz, gyakorlati szakemberekhez jusson el az az üzenet, hogy a tudásalapú gazdaságról és szervezetekről nem csak beszélni kell és a szervezeti stratégiába a dokumentumok szintjén beépíteni, hanem csinálni kell a mindennapi gyakorlatban. (Feltéve, hogy értjük, tudjuk, mit, miért és hogyan.)
Hivatkozva Gyulay Tibor bejegyzésére, mely a „Gyerekcipőben a TM a tudás fellegváraiban” címmel született, valóban igaz, hogy néhány felsőoktatási intézményben van meghirdetett kurzus a témában, de közel sem mindenütt. Sajnos igaz, hogy kevés a felkészült oktató, aki gyakorlati tapasztalattal a háta mögött tudna hiteles képet adni a fiataloknak, a tudománynak erről a szegmenséről. Ahol a tantervekbe beépítésre kerül önálló tantárgyként, ott is sokszor választható kurzus formájában. Holott ahhoz, hogy a szervezeti életben már természetes része legyen a mindennapi működésnek, itt kellene elkezdeni az építkezést. Meggyőződéssel vallom, hogy minden szintű oktatásban meg kell jelennie annak a gondolkodásnak, hogy az ember a legfontosabb erőforrás és a tudás a jövő, a versenyképesség záloga. Ahhoz, hogy ez a szervezetek számára valós sikert jelentsen, gondoskodni kell kiépítésének feltételeiről. Az elmúlt években minden felsőoktatási intézményben, ahol oktattam/oktatok (veszprémi Pannon Egyetem, Széchenyi István Egyetem Győr, Kodolányi János Főiskola Székesfehérvár, Selye János Egyetem Komarno, Szlovákia) beépítettem a tantervekbe külön tantárgyként, elsősorban mester és doktori képzésben, magyar és angol nyelven. Számos szak- és diplomadolgozat készült irányításommal a témakör valamely területét feldolgozva és 14 doktorandusz hallgató védte meg PhD disszertációját a témavezetésem alatt tudásmenedzsment témakörben. Az elméleti ismeretek hitelessé tétele érdekében folyamatosan tartom a kapcsolatot a gyakorlati élet szereplőivel, így többek között az első pillanattól kezdve szoros együttműködésben dolgozom a KM EXPERT szakértői csapatával.
A tudásmenedzsment hiányosságai a magyar nyelvű szakirodalom szűkösségére is visszavezethetők. A tudományos élet képviselői tollából bár több tanulmány napvilágot látott, de ezek az ismeretek nem, vagy nehezen jutnak el a mindennapi felhasználókhoz. Gyakran a közölt tanulmányok – elméleti jellegük miatt – nem tudják megfelelő módon segíteni a közöltek felhasználhatóságát. Ezt a hiányosságot szándékoztam kiküszöbölni azzal, hogy több könyvet írtam nem csak és nem elsősorban az elmélet, hanem a felhasználó szakemberek számára is. A könyveim magyarul, szlovákul és angolul is megjelentek, többek között olyan kiadók gondozásában, mint az Akadémiai Kiadó, Pearson (UK), IGI Global (USA). Több tankönyv is született a témakörben, melyek könnyen elsajátítható formában foglalják össze a hallgatók számára a legfontosabb ismereteket. A könyvek között van, ami alapvető elméleti ismereteket és kutatási eredményeket mutat be, és olyanok is, melyek kifejezetten valós vállalati eseteket, gyakorlati példákat mutatnak be.
A hiteles tájékozottság növelése érdekében több szakmai szervezet keretében történik tájékoztatás, programok, előadások szervezése, támogatás nyújtása. A Magyar Tudományos Akadémia Gazdálkodástudományi Bizottságának Tudásmenedzsment Munkabizottsága alapító tagjaként részt veszek az évente megrendezésre kerülő szakmai konferenciánkon szervezőként, főszervezőként és előadóként. Azok az egyetemek, ahol érintett vagyok, több évben adtak otthont a rendezvénynek. Ugyancsak az évente megrendezésre kerülő nemzetközi szintű Európai Tudásmenedzsment Konferencia szervezője és rendszeres előadója vagyok. Hazai konferenciákon, workshopokon, szakmai szervezetek rendezvényein szívesen adok számot a legfrissebb kutatásaink eredményeiről, személyes tapasztalatainkról, melyek felölelik a tudásmenedzsment rendszerépítést, a vállalati folyamatokkal való kapcsolatát, a szervezeti kultúra, vezetői magatartás és munkatársi attitűd legfontosabb követelményeit. Ezek a rendezvények saját tudásom növelését, szélesebb rálátás biztosítását és a kapcsolatépítést is szolgálják.
Bízom benne, hogy sikerült átadnom az „üzenetet” az olvasóknak, mit is jelent számomra a tudásmenedzsment, és a leírtakból mások számára is egyértelmű, hogy hitem, munkám, kedvtelésem ezt a témakört öleli fel. Remélem, hogy még sokáig lesz lehetőségem a tudatlanokat elvarázsolni, a kétkedőket meggyőzni, az érdeklődőket tájékoztatni és a hallgatókat felkészíteni a tudásmenedzsment gondolkodás, rendszerépítés minden kihívására és gyakorlati jelentőségére. Külön öröm számomra, hogy a napokban kaptam felkérést egy középiskolából, ahol a tudásmenedzsment témakör iránti érdeklődőknek fogok előadást tartani. Mert nem lehet elég korán kezdeni……….
Összegezve röviden
Küldetésem: A tudásmenedzsment gondolkodást, kultúrát, tudományt terjeszteni és megismertetni a lehető legszélesebb körben, támogatva az elméleti ismeretek szélesítését, a gyakorlati megvalósítás kivitelezését.
Hivatásom: Egyetemi professzorként minden hitemmel és tudásommal a hallgatók és vállalati szakemberek ismereteit igyekszem bővíteni, függetlenül attól, hogy milyen helyzet és feltételek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy tudásomat megosszam a tudásmenedzsment alapjairól, fontosságáról, alkalmazásának szükségszerűségéről.
Hobbym: Élvezem időtől és helytől függetlenül, ha beszélhetek, beszélgethetek erről a viszonylag új tudomány területről. Ha mesélhetek élményeimről, olvasmányaimról, megélt vállalati helyzetekről, konferencia tanulságokról. Szabadidőm nagy hányadában is ezzel a gondolkodással élek, folyamatosan fejlesztem tudásomat, olvasok, videokat, webináriumokat nézek, workshopokon, konferenciákon veszek részt.
Kívánom minden olvasónak, hogy ismerkedjen meg bővebben a tudomány elméleti alapjaival, építse be saját munkahelyi gyakorlatába, ha szükséges, kérjen segítséget a szakemberektől (KM EXPERT), és élvezze annak minden pozitív hozadékát!
|