2025. november 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

eLearning: kulcsfogalom vagy szitokszó?

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2018. október 19.
- Korábbi cikkek
0
15
SHARES
70
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A digitális képzési rendszerek aktualitásai

e-learning hype cycleA 90-es években hatalmas várakozás előzte meg az e-learning/eLearning piacra lépését. A nagy bumm után (2000) komoly visszaesés következett be. A digitalizált oktatási forma megítélése ma is igencsak ellentmondásos. Az egyértelmű előnyei ellenére még csak a szervezetek kb. 50%-a használja a képzésben. Van, ahol nélkülözhetetlennek tartják, de sok helyütt utálják, hallani sem akarnak róla.

Mi lehet az oka a lassú terjedésnek? Hogyan lehetne kihasználni a benne rejlő lehetőségeket?

Mit is értünk eLearning alatt?

Mivel írásomban a gyakorlati oldalra szeretnék fókuszálni, nem szeretnék hosszasan foglalkozni az értelmezéssel. Egy általam elfogadott meghatározással definiálom a fogalmat:

„…az „eLearning” a képzések-továbbképzések azon formája, ahol

  • a képzési-, tudás-átadási, tanulási folyamatot digitális eszközpark segíti (tartalom és segédletek tárolása, visszakeresése, megjelenítése, továbbítása, visszacsatolása);
  • magában foglalja továbbá még a saját (belső), vagy publikus hálózaton elérhető, nyitott képzési forma és keretrendszer, amely tértől és időtől függetlenül teszi lehetővé a tanuló (fiatal, vagy felnőtt) számára a tanulási folyamat hatékony megszervezését, a tutor-tanuló kommunikációt és visszacsatolást.”

Miért vált ki ellenállást?

  • Ha a célokat nem tisztázzuk…
    A kezdetekben sok helyen találkoztam azzal az elképzeléssel, hogy minden tudáselemet digitális tananyagba kell beletenni, és ezzel megoldjuk a szervezet tudásgazdálkodását.
    Ma sem teljesen tisztázott, hogy milyen tudástartalmak átadására alkalmas igazán az eLearning, és mire egyáltalán nem.
    Általában a szervezet érdeke mentén alakítják ki a digitális képzési rendszereket. Fő szempont a gazdaságosabb, egyszerűbb működtetés, és csak másodlagos a felhasználók (dolgozók) igénye, elvárásai.
    A konkrét oktatási célok sem mindig tisztázottak. Lehet tudásátadásra és ellenőrzésre (minősítésre) is alkalmazni, de van, ahol egyszerűen a kötelező oktatások „kipipálására”, nyilvántartására használják (pl. munka- és tűzvédelmi oktatás).
  • Drága a tananyag készítés!kidobott_penz
    Valóban, lehet borzasztó magas költséggel is előállítani eLearning tananyagot. Egy multimédiás anyag profi színészekkel, nagy stábbal, tényleg rengeteg pénzbe kerülhet. A kérdés, hogy valóban szükség van-e erre a minőségre?
    Ha a profi (külsős) tananyag készítőket kérdezzük, akkor biztosan igen a válasz. De hát nekik ez a termékük, természetes, hogy csúcsteljesítményre törekszenek (és indokolni is tudják, hogy ez kell).
    Az oktatási célok, a tartalom jellege, mélysége, a célcsoport jellemzői alapján kell meghatározni a szükséges minőséget, ami a költségeket is alapvetően meghatározza.
  • Szervezés, technikai követelmények
    Az oktatási keretrendszerek felépítése, működtetése költséget, szakértelmet igényel. Ma már azonban egyre jobban hozzáférhetők a szabad forráskódú, ingyenes alkalmazások, amik kezelése könnyen elsajátítható. Egy fontos gátat jelentett sokáig az IT infrastruktúra is, aki nem rendelkezik megfelelő hozzáféréssel, nem tudja használni a rendszert. A fejlődés abba az irányba megy azonban, hogy a tudástartalmak már egyre inkább elérhetők legyenek mobil eszközökről is, ami sok szempontból nagy könnyebbséget jelent.
  • Elszigetelten nincs valódi hatása
    Nem nagyon lehet olyan eLearning tananyagot készíteni, ami önmagában képes biztosítani a szükséges tudást. Egy nagy lépés volt a „blended learning” megjelenése, ahol már kombináltan alkalmazzák a személyes és digitális oktatási formákat.
    Az igazi megoldást azonban az jelenti, ha az értéktermelő folyamatok tudásigényéből kiindulva, a szervezeti tudásmenedzsment rendszer (TMR) részeként szolgálnak majd a digitális képzési anyagok.

A tananyag készítés misztikuma

Alapvető kérdés, hogy kivel készíttessük a digitális tudástartalmakat? A külsős drága (lehet), a belsős tudásgazdák pedig nem értenek a tananyag készítéshez, és gyakran a motivációjuk is kérdéses. A trend az, hogy a szervezetek 75%-a belső erőkkel oldja meg ezt a feladatot. Ebben segít a követelmények optimalizálása és a belsős munkatársak didaktikai kompetenciájának fejlesztése.

Milyen is a jó “tananyag”?

A tudásmenedzsment iránt elkötelezett tanácsadóként inkább szeretjük a tudástartalom elnevezést, mint a” tananyag”.

Ezzel együtt érdemes összefoglalni a követelményeket:

  • Használható tudást ad.
  • Felhasználó barát (szívesen használják)
  • Moduláris: értelmes tudásegységekre bontott
  • Saját időbeosztás szerint használható.
  • Megbízható tartalom (valid)
  • Nem a nyomtatott anyag digitális változata (?)

Ma még a tananyagok többsége a szellemi dolgozóknak készül, de egyre inkább előtérbe kerül a fizikai dolgozók tudásszükségletének kielégítése!

A tartalom is alapvetően meghatározza az anyag minőségi követelményeit: Nem mindegy, hogy úgynevezett háttér tudást vagy közvetlenül felhasználható instrukciókat akarunk-e közölni (pl. egy szerelési útmutató vagy étel recept)

Mi hozhat előrelépést?

Nehéz elképzelni, hogy az egyre digitalizáltabbá váló világban el lehet kerülni az eLearning alkalmazását. (A Lisszaboni stratégia és a Nemzeti infokommunikációs stratégia is ebbe az irányba mutat.) Ha nincs értelem az ellenállásnak, akkor érdemes jól csinálni!

  • Meg kell találni az eLearning helyét a szervezet tudásmenedzsment rendszerében. A céloknak, a felhasználók szükségleteinek megfelelő tartalmakat kell előállítani a felhasználást segítő formában (se túl bonyolított, se túl egyszerű anyagok).
  • Ki kell alakítani a tananyag (tudástartalom) készítését és felhasználást segítő motivációs struktúrát! El kell dönteni, hogy milyen tartalmakat teszünk kötelezővé vagy csupán választhatóvá.
  • Alkalmazkodni kell a kor trendjeihez: blended learning, interaktív tartalmak, gamification, automatizált képzési rendszerek…

Nálatok mi a helyzet?

Örömmel veszünk minden kiegészítést vagy konkrét (jó és rossz) gyakorlatok bemutatását.

Gyulay Tibor
tudásmenedzsment szakértő

Felhasznált források:

  • https://www.hrportal.hu/hr/az-elearning-magyarorszagi-helyzete-20080918.html
  • http://elearning.co.hu/2017/10/06/nem-kipipalni-kell-az-e-learning-feladatokat-interju/
  • http://real.mtak.hu/70573/1/E_learning_jelentes_Magyarorszag_2017_u.pdf
  • https://gyires.inf.unideb.hu/GyBITT/10/ch01s05.html
  • http://www.edu-inno.bme.hu/old/pages/elmelet/aktualis/reszlet_nfikutatas.pdf

 

 

Címke: digitális tartalome-learningeLearningképzési rendszertudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

szerkesztés
Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
209
szerkesztés
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
110

CMM generációs problémák exit interjú gondolatkísérlet Bay Zoltán félreértés érzelmi intelligencia GINOP 1.3.2-2015 benchmarking Gyulay Tibor Idő- és tudásgazdálkodás EQ EFQM Confluence Ipar 4.0 felmérés Fligby aging workforce ember-gép hatékonyság CRM inkubátor első generáció digitális tartalom eLeraning CKO dell HR gáspár attila CoP balogh edmond CE jelölés Egyetem HR kockázat helyzetkép Horváth Ervin előadás dr. Németh Balázs időgazdálkodás egészség bizalmatlanság Clive Bright hírlevél i IAEA 45+ coaching e-learning ingyenes bizalom eLearning felső vezető inkubáció intelligens tőke érettség modell Felsőoktatás informatika gamification Bencsik Andrea expert debriefing

KM Expert Kft.,
2463 Tordas, Gárdonyi Géza utca 36.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.