2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

eLearning: kulcsfogalom vagy szitokszó?

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2018. október 19.
- Korábbi cikkek
0
9
SHARES
45
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A digitális képzési rendszerek aktualitásai

e-learning hype cycleA 90-es években hatalmas várakozás előzte meg az e-learning/eLearning piacra lépését. A nagy bumm után (2000) komoly visszaesés következett be. A digitalizált oktatási forma megítélése ma is igencsak ellentmondásos. Az egyértelmű előnyei ellenére még csak a szervezetek kb. 50%-a használja a képzésben. Van, ahol nélkülözhetetlennek tartják, de sok helyütt utálják, hallani sem akarnak róla.

Mi lehet az oka a lassú terjedésnek? Hogyan lehetne kihasználni a benne rejlő lehetőségeket?

Mit is értünk eLearning alatt?

Mivel írásomban a gyakorlati oldalra szeretnék fókuszálni, nem szeretnék hosszasan foglalkozni az értelmezéssel. Egy általam elfogadott meghatározással definiálom a fogalmat:

„…az „eLearning” a képzések-továbbképzések azon formája, ahol

  • a képzési-, tudás-átadási, tanulási folyamatot digitális eszközpark segíti (tartalom és segédletek tárolása, visszakeresése, megjelenítése, továbbítása, visszacsatolása);
  • magában foglalja továbbá még a saját (belső), vagy publikus hálózaton elérhető, nyitott képzési forma és keretrendszer, amely tértől és időtől függetlenül teszi lehetővé a tanuló (fiatal, vagy felnőtt) számára a tanulási folyamat hatékony megszervezését, a tutor-tanuló kommunikációt és visszacsatolást.”

Miért vált ki ellenállást?

  • Ha a célokat nem tisztázzuk…
    A kezdetekben sok helyen találkoztam azzal az elképzeléssel, hogy minden tudáselemet digitális tananyagba kell beletenni, és ezzel megoldjuk a szervezet tudásgazdálkodását.
    Ma sem teljesen tisztázott, hogy milyen tudástartalmak átadására alkalmas igazán az eLearning, és mire egyáltalán nem.
    Általában a szervezet érdeke mentén alakítják ki a digitális képzési rendszereket. Fő szempont a gazdaságosabb, egyszerűbb működtetés, és csak másodlagos a felhasználók (dolgozók) igénye, elvárásai.
    A konkrét oktatási célok sem mindig tisztázottak. Lehet tudásátadásra és ellenőrzésre (minősítésre) is alkalmazni, de van, ahol egyszerűen a kötelező oktatások „kipipálására”, nyilvántartására használják (pl. munka- és tűzvédelmi oktatás).
  • Drága a tananyag készítés!kidobott_penz
    Valóban, lehet borzasztó magas költséggel is előállítani eLearning tananyagot. Egy multimédiás anyag profi színészekkel, nagy stábbal, tényleg rengeteg pénzbe kerülhet. A kérdés, hogy valóban szükség van-e erre a minőségre?
    Ha a profi (külsős) tananyag készítőket kérdezzük, akkor biztosan igen a válasz. De hát nekik ez a termékük, természetes, hogy csúcsteljesítményre törekszenek (és indokolni is tudják, hogy ez kell).
    Az oktatási célok, a tartalom jellege, mélysége, a célcsoport jellemzői alapján kell meghatározni a szükséges minőséget, ami a költségeket is alapvetően meghatározza.
  • Szervezés, technikai követelmények
    Az oktatási keretrendszerek felépítése, működtetése költséget, szakértelmet igényel. Ma már azonban egyre jobban hozzáférhetők a szabad forráskódú, ingyenes alkalmazások, amik kezelése könnyen elsajátítható. Egy fontos gátat jelentett sokáig az IT infrastruktúra is, aki nem rendelkezik megfelelő hozzáféréssel, nem tudja használni a rendszert. A fejlődés abba az irányba megy azonban, hogy a tudástartalmak már egyre inkább elérhetők legyenek mobil eszközökről is, ami sok szempontból nagy könnyebbséget jelent.
  • Elszigetelten nincs valódi hatása
    Nem nagyon lehet olyan eLearning tananyagot készíteni, ami önmagában képes biztosítani a szükséges tudást. Egy nagy lépés volt a „blended learning” megjelenése, ahol már kombináltan alkalmazzák a személyes és digitális oktatási formákat.
    Az igazi megoldást azonban az jelenti, ha az értéktermelő folyamatok tudásigényéből kiindulva, a szervezeti tudásmenedzsment rendszer (TMR) részeként szolgálnak majd a digitális képzési anyagok.

A tananyag készítés misztikuma

Alapvető kérdés, hogy kivel készíttessük a digitális tudástartalmakat? A külsős drága (lehet), a belsős tudásgazdák pedig nem értenek a tananyag készítéshez, és gyakran a motivációjuk is kérdéses. A trend az, hogy a szervezetek 75%-a belső erőkkel oldja meg ezt a feladatot. Ebben segít a követelmények optimalizálása és a belsős munkatársak didaktikai kompetenciájának fejlesztése.

Milyen is a jó “tananyag”?

A tudásmenedzsment iránt elkötelezett tanácsadóként inkább szeretjük a tudástartalom elnevezést, mint a” tananyag”.

Ezzel együtt érdemes összefoglalni a követelményeket:

  • Használható tudást ad.
  • Felhasználó barát (szívesen használják)
  • Moduláris: értelmes tudásegységekre bontott
  • Saját időbeosztás szerint használható.
  • Megbízható tartalom (valid)
  • Nem a nyomtatott anyag digitális változata (?)

Ma még a tananyagok többsége a szellemi dolgozóknak készül, de egyre inkább előtérbe kerül a fizikai dolgozók tudásszükségletének kielégítése!

A tartalom is alapvetően meghatározza az anyag minőségi követelményeit: Nem mindegy, hogy úgynevezett háttér tudást vagy közvetlenül felhasználható instrukciókat akarunk-e közölni (pl. egy szerelési útmutató vagy étel recept)

Mi hozhat előrelépést?

Nehéz elképzelni, hogy az egyre digitalizáltabbá váló világban el lehet kerülni az eLearning alkalmazását. (A Lisszaboni stratégia és a Nemzeti infokommunikációs stratégia is ebbe az irányba mutat.) Ha nincs értelem az ellenállásnak, akkor érdemes jól csinálni!

  • Meg kell találni az eLearning helyét a szervezet tudásmenedzsment rendszerében. A céloknak, a felhasználók szükségleteinek megfelelő tartalmakat kell előállítani a felhasználást segítő formában (se túl bonyolított, se túl egyszerű anyagok).
  • Ki kell alakítani a tananyag (tudástartalom) készítését és felhasználást segítő motivációs struktúrát! El kell dönteni, hogy milyen tartalmakat teszünk kötelezővé vagy csupán választhatóvá.
  • Alkalmazkodni kell a kor trendjeihez: blended learning, interaktív tartalmak, gamification, automatizált képzési rendszerek…

Nálatok mi a helyzet?

Örömmel veszünk minden kiegészítést vagy konkrét (jó és rossz) gyakorlatok bemutatását.

Gyulay Tibor
tudásmenedzsment szakértő

Felhasznált források:

  • https://www.hrportal.hu/hr/az-elearning-magyarorszagi-helyzete-20080918.html
  • http://elearning.co.hu/2017/10/06/nem-kipipalni-kell-az-e-learning-feladatokat-interju/
  • http://real.mtak.hu/70573/1/E_learning_jelentes_Magyarorszag_2017_u.pdf
  • https://gyires.inf.unideb.hu/GyBITT/10/ch01s05.html
  • http://www.edu-inno.bme.hu/old/pages/elmelet/aktualis/reszlet_nfikutatas.pdf

 

 

Címke: digitális tartalome-learningeLearningképzési rendszertudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
156
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
73

aging workforce CMM benchmarking exit interjú előadás EQ Bay Zoltán GINOP 1.3.2-2015 gáspár attila helyzetkép CE jelölés i balogh edmond generációs problémák felső vezető expert debriefing dr. Németh Balázs CRM e-learning CoP Idő- és tudásgazdálkodás inkubáció eLeraning gondolatkísérlet felmérés hatékonyság dell 45+ bizalmatlanság ingyenes intelligens tőke Horváth Ervin Clive Bright bizalom Fligby informatika Ipar 4.0 hírlevél Felsőoktatás digitális tartalom HR kockázat HR érzelmi intelligencia időgazdálkodás coaching IAEA eLearning félreértés ember-gép CKO Confluence EFQM egészség inkubátor Egyetem Bencsik Andrea első generáció érettség modell gamification Gyulay Tibor

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.