Ez a mondat egy barátom szájából hangzott el egy focimeccs szünetében. „De a vejkó (vagyis a veje) nem nagyon hajlik rá, hogy átvegye a céget.” – folytatta a gondolatait. Pedig egy jól menő vállalkozásról beszélünk stabil ügyfélkörrel, jelentős profittal. Én azonban annyira nem csodálkoztam rajta. Nem olyan könnyű átvenni/átadni egy évtizedek alatt felépített üzletet.
Mit is tehet a vállalkozó, aki már belefáradt a napi küzdelmekbe, elvesztette a motivációját, vagy egyszerűen csak élvezni szeretné az eddigi munkája gyümölcsét?
Alapvetően 3 irányba léphet
- Családon belül adja át a vállalkozás irányítását
- Eladja a cégét szakmai vagy pénzügyi befektetőnek
- Átmegy „szelvény vagdosóba”, vagyis hátrébb lép, átadja a vezetést, és tulajdonosi jövedelemből finanszírozza saját szükségleteit.
Mielőtt azonban elindítaná élete egyik legnagyobb változási folyamatát, érdemes megvizsgálni, mi is akadályozhatja meg ezt a tervet?
Lehet, hogy;
- Nincs alkalmas örökös, vagy nem tudják, nem akarják átvenni a szülők vállalkozását.
- Érzelmileg nagyon erős kötődés alakul ki a céghez, az emberekhez.
- A nélkülözhetetlenség érzete a cégben tart (ezt, persze nagyon ritkán vallják be maguknak a vállalkozók, de ez az egyik leggyakoribb ok).
- Nem tudják, hogyan kell átadni egy céget.
- … (ide mindenki be tud még helyettesíteni olyan gátat, amit saját magán vagy a szűkebb környezetében tapasztalt meg, ugye?)
Ha tudásmenedzsment szempontból nézzük a kérdést (márpedig mi mindent ebből a szemszögből vizsgálunk 😊), a cég sikeres át- vagy eladásának kulcsa a tudásátadás. Amennyiben ez nem megfelelően történik, az olyan, mintha vásárolnék egy szuper számítógépet, de a szoftvereket nem szerezném be hozzá. Egy darab „vassal” semmit sem tudok kezdeni. Azokat a vállalkozásokat, ahol a tudástőke döntő részben a tulajdonos(ok) fejében van, nagyon kockázatos átvenni. Ezt kicsiben is megtapasztalhatjuk; ha egy kulcsmunkatársunk szabadságra megy, minden lelassul, vagy megsokasodnak a hibák.
Ráadásul a tudás átadása nem egy egyszeri akció, hanem egy lassú folyamat. A Roland Divatháznál pl. a gyerekek és az unokák már az iskolai szünetekben bekapcsolódtak a cég tevékenységébe, így a generációváltás gyakorlatilag zökkenőmentesen valósult meg.
A fentiek alapján, az alábbiakban (nem lebecsülve a jogi, gazdasági,stb. kérdéseket) a tudásátadásra fókuszálva mutatjuk be az eredményes cégátadás lépéseit. Biztosnak kell lennünk abban, hogy a váltás után minden munkatárs (a vezetők is) tisztában vannak azzal, hogy mit hogyan kell tenniük a saját szerepkörükben, és azt hogyan kell jól csinálni.
- Első lépés a folyamatok feltérképezése. Láthatóvá kell tenni, hogy hogyan történik az érték (profit) termelés jelenleg.
- Ehhez szorosan kapcsolódik a tudástérképezés: Hol, milyen formában állnak rendelkezésre a sikeres működtetéshez szükséges tudáseleme? Melyek a kritikus tudások?
- A következő lépés a folyamatok fejlesztése; egyáltalán nem biztos, hogy mindent ugyanúgy kell folytatni, ahogy eddig történt, még ha ez sikeres is volt. Ésszerűsítéssel, a tudásmenedzsment eszközök alkalmazásával vagy éppen az AI (mesterséges intelligencia) bevetésével új, hatékonyabb működésmódot alakíthatunk ki.
- Az új működési módhoz rögzítjük a tudást; leírások, step by step guide-ok, (képes) útmutatók, videós tudástartalmak, storyk, betanítási anyagok, stb. formájában.
- Ha ideáig eljutottunk, már „csak” a tudásátadást kell megszervezni. Ez tervszerűen, támogatott formában tud eredményes lenni. A KM EXPERT-nél fontosnak tartjuk, hogy ez statikus módon történjen. Érdemes a tudásbázis használatára fókuszálni, és mellé beépíteni olyan elemeket, amelyek a tudásvagyon folyamatos bővülését eredményezik, a tapasztalatok feldolgozásával, illetve új tudások behozatalával. (Ezt mi magunk között tanuló szervezeti működésnek hívjuk.)
A legnehezebb az úgynevezett „tacit” tudás átadása. Ez a tapasztalaton alapuló, a tudás birtokosában sem tudatosuló képesség, amit nemigen lehet leírni, hiszen „nem is tudja, hogy tudja”. Erre is vannak azonban alkalmas módszerek (pl. mentorálás, storytelling, csoportos tapasztalat feldolgozó technikák…
Miért éri meg ezt a macerásnak tűnő cégátadási formát alkalmazni?
Ez mindkét fél számára biztonságosabb mód. Az átvevő tudja, hogy mit kap, és jelentősen csökkenti a tudásvesztésből származó kockázatokat. Az átadó pedig tiszta lelkiismerettel zárhatja a tranzakciót, vagy akár dönthet úgy is, hogy egy menedzser bevonásával, valódi tulajdonosi szerepben működteti tovább a vállalkozását, hiszen jelentősen csökkentette az ő személyétől való függőséget. A váltás után a cég nem visszaesik, hanem akár magasabb szintre is léphet.
Mit tesz hozzá a külső tanácsadó?
Az elfogulatlan látásmód, a korszerű tudásmenedzsment módszerek és a behozott kapacitások biztosítják a folyamat sikerét. Motivációs szempontból sem mellékes, hogy az ilyenkor törvényszerűen megjelenő elbizonytalanodások kezelésében is van kivel egyeztetni.
Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek a környezetében van olyan vállalkozó, aki hasonló dilemmákkal szembesül. Örülnék, ha megosztanád egy ezzel kapcsolatos történetedet, vagy elmondanád a véleményedet.
Gyulay Tibor
gyulay.tibor@kmexpert.hu
Okos Vállalkozás programunk keretében ehhez a változási folyamathoz adunk segítséget. A program részleteivel kapcsolatban hamarosan új fejleményekkel jövünk, melyekről Okos Vállalkozás hírlevelünk további számaiból és többi csatornánkról is értesülhetsz majd.
Ha nem Okos Vállalkozás hírlevelünkben találtál a cikkre, de még olvasnál hasonlókat tőlünk és szeretnél értesítéseket kapni Okos Vállalkozás programjainkról, könnyedén feliratkozhatsz egy perc alatt az alábbi linkre kattintva.
Ha Te is megjelentetnéd gondolataidat blogunkon, küldd el ötletedet a szabo.marton@kmexpert.hu e-mail címre!