2025. november 15.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag Okos Vállalkozás

A tűzoltó tényleg hős?

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2024. augusztus 01.
- Okos Vállalkozás
0
13
SHARES
62
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A tűzoltó tényleg hős?

Nem, ha céget vezet!

Ha ég a ház, akkor el kell oltani. A tűzoltó ünnepelt hőssé, bálvánnyá válik. Sok kisgyerek szeretne tűzoltó lenni, ha nagy lesz.

A cégeknél is előállhatnak olyan helyzetek, amik azonnali beavatkozást igényelnek. Ha azonban a tűzoltás napi tevékenységgé válik egy szervezetben, akkor el kell gondolkodni azon, hogy nincs-e szükség valamilyen érdemi beavatkozásra?

Gyakorlatunkból szeretnék felidézni 2 olyan esetet, amikor ügyfeleinknél olyan csapda helyzet alakult ki, ami komoly következményekkel járt.

Az egyik történet főszereplője egy kereskedelemmel foglalkozó kisvállalat, akinél a szűkös raktár kapacitás miatt folyamatos problémák adódtak az áruk összeszedésével. Rengeteg idő ment el a keresgéléssel, folyamatos kapkodás, hibák jellemezték a fő tevékenységet. A rendszer kialakítására tett javaslatainkra az a válasz érkezett, hogy ezek között a körülmények között nem érdemes erőlködni, nem lehet jó megoldást kialakítani. Az élet aztán kibillentette őket ebből a helyzetből, költözniük kell. Egy jóval nagyobb terület fog rendelkezésükre állni. Elkezdtük kialakítani az új rendszert, de a tervezési folyamat megakadt, mivel „Nincs időnk arra, hogy tervezgessünk, el kell költöznünk!” valahogy átkerül az árukészlet az új helyre, és folytatódik a „káoszmenedzsment”.

A másik esetben az adminisztratív tevékenységeket kellene kiváltani folyamat automatizálással, mesterséges intelligencia alkalmazásával. Igen ám, de a munkatársak „pillanatnyilag” annyira túlterheltek jelenleg, hogy nincs idejük arra, hogy információt adjanak a fejlesztők számára. Így a projekt kezdési időpontja hosszasan elhúzódott.

Pedig a folyamatos tűzoltásnak, a halogatásnak megvannak a következményei. A raktár projektnél világosan látszik, hogy a készlet rendszer nélküli áthordása még az előzőnél is nagyobb káoszt okoz majd a megrendelések teljesítésében (hiszen azt a rendetlenséget már megszokták), és biztosan többször át kell majd rendezni az új raktárt is. Ez komoly kapkodást, többletköltséget fog okozni.

A másik ügyfelünknél nem is kellett előre vetíteni a lehetséges problémákat, mert be is következett a baj. Az 5 fős csapatból két tapasztalt munkatárs felmondott, nem bírta a terhelést és az ezzel járó stresszt. Most, ha lehet, még nagyobb a baj, még jobban ég a ház!

Mit tesz egy okos vállalkozás?

Nem várja meg, amíg kigyullad a tűz. Tervszerű munkával megelőzi azokat a helyzeteket, amikor már nehéz kézben tartani az eseményeket. Olyan rendszert épít fel, ahol kisebb az esélye a vészhelyzetek kialakulásának. Nyilván, a mai világban nem tudsz bombabiztos szervezetet létrehozni, mindig történhetnek váratlan események. Ezeket a helyzeteket meg kell oldani. Utána azonban elemezni kell a történéseket. A tanulságok levonásánál nem arra kell fókuszálni, hogy hogyan tudjuk legközelebb is eloltani a tüzet, hanem arra, hogy mit kell tennünk az ilyen helyzetek kialakulásának megakadályozása érdekében. Ebben a rendszerben nem a tűzoltók a hősök, hanem azok, akik megakadályozzák a tüzek fellobbanását. (Ahogy az egészségügyben is a megelőzésre kellene tenni a nagyobb hangsúlyt a gyógyítás helyett.)

Ha ez ilyen logikus, akkor miért ennyire nehéz átállni?

  • A tüzet tényleg el kell oltani. Ha valóban nagy a baj, cselekedni kell. Ilyenkor minden erőnket az azonnali megoldásra összpontosítjuk, nem is marad energiánk másra. (De…)
  • Gyakran bukkan fel a „jövő diszkontálás” jelensége. A távolabbi tárgyakat kisebbnek látjuk, a jövőbeli problémák következményeit leértékeljük. Ezért fordul elő, hogy a napi tűzoltó tevékenységek miatt nem marad időnk a jövőben jelentkező sokkal komolyabb ügyek kezelésére.
  • Pszichológiai előnyei is vannak a tűzoltásnak. A sikeres problémamegoldás sikerélményt okoz, elismerést vált a környezetünkből, hőssé is válhatunk.
  • A hosszabb távú ügyekkel való foglalkozás + energiákat igényel, ami viszont éppen azért nem áll rendelkezésre, mert felemésztik a napi hibaelhárítások, azonnali beavatkozások.
  • Ha már meg is született az elhatározás a változtatásra, a cselekvést gyakran megakadályozza a halogatás; „A mai nap nem igazán alkalmas arra, hogy belevágjak, majd inkább holnap!” (És ez a mondat minden nap aktuális.)

Hogyan léphetünk ki az ördögi körből?

  • A felismerés az első lépés: minél több konkrét adattal támasztjuk alá a jelenlegi helyzet tarthatatlanságát, annál hamarabb eljuthatunk az „Ez így már nem mehet tovább!” állapotba.
  • Mérlegelni kell a viselkedési alternatívák összes következményeit, és az összességében legjobb, a legmagasabb megtérülési mutatóval rendelkező forgatókönyvet kell választanunk.
  • Akkor kell intézkedni, amikor még nem ég a ház!
  • Hosszú távon olyan működésmódot kell kialakítani, amiben tanulunk a hibáinkból, és a tapasztalatokra építve folyamatosan javítjuk az eredményességet, hatékonyságot. Ezt nevezzük tanuló szervezet átalakulásnak.

Lépjünk abba az irányba, hogy tűzoltók helyett a rendszert folyamatosan fejlesztő munkatársak váljanak hőssé!

Okos Vállalkozás programunk keretében ehhez a változási folyamathoz adunk segítséget. A program részleteivel kapcsolatban hamarosan új fejleményekkel jövünk, melyekről Okos Vállalkozás hírlevelünk további számaiból és többi csatornánkról is értesülhetsz majd.

Ha nem Okos Vállalkozás hírlevelünkben találtál a cikkre, de még olvasnál hasonlókat tőlünk és szeretnél értesítéseket kapni Okos Vállalkozás programjainkról, könnyedén feliratkozhatsz egy perc alatt az alábbi linkre kattintva.

FELIRATKOZOM

Ha Te is megjelentetnéd gondolataidat blogunkon, küldd el ötletedet a szabo.marton@kmexpert.hu e-mail címre!

Címke: tűzoltásokos vállalkozás

Kapcsolódó tartalmak

szerkesztés
Kulcsember (vagy zsaroló?)
Okos Vállalkozás

Kulcsember (vagy zsaroló?)

Egy barátom egy amerikai szoftverfejlesztő startup-nál kapott (igen jó) munkát. 3 éves szerződést kötöttek vele. Az első év a...

írta Gyulay Tibor
2024. november 07.
109
szerkesztés
“Jövő ilyenkor már nem akarok dolgozni a cégemben!”
Okos Vállalkozás

“Jövő ilyenkor már nem akarok dolgozni a cégemben!”

Ez a mondat egy barátom szájából hangzott el egy focimeccs szünetében. „De a vejkó (vagyis a veje) nem nagyon hajlik...

írta Gyulay Tibor
2024. november 14.
106

érzelmi intelligencia hatékonyság Felsőoktatás 45+ Clive Bright IAEA HR dr. Németh Balázs dell EFQM inkubáció helyzetkép első generáció felső vezető Bay Zoltán Egyetem hírlevél egészség e-learning előadás Gyulay Tibor i Idő- és tudásgazdálkodás időgazdálkodás CE jelölés digitális tartalom expert debriefing ingyenes ember-gép CMM benchmarking intelligens tőke generációs problémák informatika eLeraning gondolatkísérlet CRM érettség modell coaching Fligby felmérés EQ gamification inkubátor CoP CKO Confluence félreértés Bencsik Andrea exit interjú HR kockázat Ipar 4.0 aging workforce balogh edmond bizalmatlanság Horváth Ervin bizalom eLearning GINOP 1.3.2-2015 gáspár attila

KM Expert Kft.,
2463 Tordas, Gárdonyi Géza utca 36.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.