A Knowledge Management Institute LinkedIn csoportjának egyik tagja (Rory Huston) vetette fel azt a témát, hogy vajon milyen lenne a tudásmenedzsment szempontjából tökéletes állapot? A közösségi oldal többi tagját bevonva egy érdekes beszélgetést generált arról, vajon milyen korlátok lebontására, milyen környezet megteremtésére lenne szükség a TM-paradicsom megszületéséhez?
A cikk szerzőjének az volt alapkoncepciója, hogy a szóban forgó Nirvánához a következő tényezők szükségesek:
· 100%-os lefedettségű kapcsolati hálózat: minden tudásbefogadó tudja a tudásátadó képességeit
· a kollégák legyenek képesek egymástól nanoszekundumok alatt tanulni
· minden szükséges tudás legyen állandóan elérhető
· minden szervezeten belül levont tanulság legyen mindenki által elfogadott (ezért ezek a szituációk csak egyszer fordulhassanak elő)
· a tudások egyesítése legyen folyamatos és erősen szabványosítottak
· minden tudás egy időben vállalati, magán és társadalmi szempontból is hasznos.
Ezekkel a sorokkal a kommentelők többsége is egyet értett, de sok új tényezővel is kiegészült a lista.
Az egyik kommentelő szerint például -röviden és tömören megfogalmazva- a tudás megfelelő elosztásának és tárolásának tökéletesítésén múlik a tudásmenedzsment körülményeinek milyensége.
Egy másféle nézőpont szerint minden öt, egymáshoz szorosan kötődő elem megfelelőségén múlik:
o a megfelelő tartalom (technikailag és gyakorlatilag)
o amit megfelelő ember készít el
o a legmegfelelőbb módon (a leghatékonyabb tudásmegosztási mód)
o a megfelelő helyen (ott, ahol szükség lesz a tudásra)
o a megfelelő időben (pont akkor, amikor ez szükséges a teljesítéshez)
Más az egyéni teljesítmény optimalizálását is ide sorolná. A kommentelő arra is felhívja a figyelmet, hogy a teljesítmény-optimalizálás a tudáson kívül más agyi funkcióktól; a szenvedélytől és a motivációtól is függ, valamint attól hogy gyakran az egyéni és a szervezeti érdekek között is érdekellentétek jelennek meg.
De az is kiderült, hogy már azzal is egy lépéssel közelebb kerülhetünk a tökéletes állapothoz, ha a dolgozóinkat szisztematikusan kikérdezzük a minden héten a feladatokról, tanulságokról és nehézségekről, majd ezek összegzését mindig feltöltjük a megfelelő céges platformokra, hogy az mindenki számára elérhető legyen.
Természetesen a fenti lista jelentős része figyelmen kívül hagy olyan összetett elemeket, mint például az emberi agy, a célok néhol ellentmondásosak, és az emberi-vállalati tudás viszonyát illetően sokszor feltételezésekkel él. Mégis úgy gondoltuk, hogy Önökkel is megosztjuk ezt a cikket, hiszen agytornának, gondolatébresztőnek igen inspiráló lehet.
Külön örömöt okozna, ha néhányan megosztanák a saját gondolataikat az általuk elképzelt „TM Paradicsomról”!