2025. november 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Felsőfokú duális képzés – követelmények az intézmények és a vállalati partnerek felé

Pomázi Gyula írta Pomázi Gyula
2015. május 06.
- Korábbi cikkek
0
22
SHARES
105
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Regionális fejlesztő programok tanácsadói támogatása során több duális képzés előkészítésében is szerepet vállaltunk. A megvizsgált működő külföldi példák és a hazai tapasztalatok elemzése során rengeteg tapasztalatot szereztünk arra vonatkozóan, hogy:

  • Miképpen lehet felépíteni a duális képzés rendszerét egy hazai felsőfokú intézménynél?
  • Mit kell tennie a vállalatoknak, hogy a duális képzés működőképes legyen?
  • Mikor kész a vállalat ennek a modellnek az eredményes alkalmazására?

A közelmúltban 3 db „Fehér könyv” került kiadásra, azzal a céllal, hogy segítse az érintetteket a felkészülésben:

  • Hogyan kell működnie a duális képzésnek az intézménynél?
  • Hogyan kell működnie a duális képzésnek vállalatnál?
  • Milyen szabályok vonatkoznak a duális képzés meglévő és leendő hallgatóira?

 

Ami a legnagyobb újdonságot jelenti a duális képzésbe bekapcsolódó szereplők számára, hogy ez egy együttműködésen alapuló, gyakorlati képzési forma. A sikerért nagyon sokat kell együtt dolgozni, a vizsgálatok eredménye szerint 72 olyan terület van, amit közösen kell megoldani a képzési intézménynek és a vállalatnak. Ez még a főiskolák és egyetemek számára is újdonságként hat.

 

A vállalatok többségében megvan a hit, hogy a duális képzés valami jó dolog, de nem igazán tudják, hogy mivel jár ez számukra. Sokak motivációja csupán annyi, hogy „Jól hangzik!”, de a konkrét feladatokkal, tennivalókkal, következményekkel nincsenek tisztában.

Ha a vállalat jól értelmezi és alkalmazza a duális képzés rendszerét, akkor olyan munkavállalókhoz jut, akik az adott vállalat munkakultúrájának megfelelően szocializálódtak, hely – és vállalat ismerettel rendelkeznek, már számos gyakorlati feladat végrehajtásán vannak túl, így a diploma megszerzését követően azonnal a napi feladatokra tudnak fókuszálni. Tehát a vállalat egy teljesen új minőségű „kezdő” diplomást tud munkába állítani.

Ehhez befektetésre van szükség, nem szabad sajnálni az időt, pénzt, energiát, ha nem csupán marketing fogásként kezeljük a duális képzést, ahogy ezt sokan teszik.

Döntő lehet, hogy a képzési feladatokat hogyan osztja meg egymás között a képző intézmény és a vállalat. Mindkét oldalon jelennek meg eddig nem végzett, új feladatok, de számos feladatot közösen kell tervezni.

Fel kell készíteni a duális képzésben részt vevő oktatókat is. És itt nem csak a vállalati emberekre kell gondolni, még a tapasztalt egyetemi, főiskolai oktatóknak is alkalmazkodniuk kell az újszerű feladathoz, és a duális képzésben részt vevő hallgatók eltérő helyzetéhez, viselkedéséhez. Ezek a hallgatók általában nagyon motiváltak, agilisek, és meglehetősen feszes ütemezés mellett haladnak előre tanulmányaikban, ezzel összhangban álló minőséget várnak el a képzéstől és a képzést támogató egyéb folyamatoktól.

További kihívást jelenthet egy adott vállalat számára, ha több képző intézménytől is fogad hallgatókat (akár ugyanarra a szerepkörre is). Komoly egyeztetéseket igényel a résztvevők között, pontosan meg kell fogalmazni az elvárásokat, és azonos logika szerint kell szervezni a képzéseket. Ezt nagymértékben segítheti a képzési standardok kialakítása, bevezetése.

 

Az oktatási feladatok prioritásának megkérdőjelezése nélkül, komoly figyelmet kell fordítani a szűken értelmezett oktatási folyamatokat körül vevő folyamatokra is:

  • Hallgatói akvizíciós folyamat,
  • Képzés előkészítési folyamat,
  • Képzés értékelése,
  • Hallgatók munkába helyezése, foglalkoztatása folyamatok.

Ezeknél a folyamatoknál hangsúlyt az intézmény és a vállalat közötti megfelelő munkamegosztásra, és feladat elhatárolásra kell helyezni, továbbá nagy jelentőséggel bír még a folyamatokhoz kapcsolódó kommunikáció, és információ áramoltatás is.

A bekapcsolódó vállalatok számára komoly kihívás, hogy egy másik korosztály kezelésére kell felkészülniük. Eddig végzett munkavállalókkal találkoztak, de a duális képzés során meg kell tanulniuk a 18-19 éves korosztály kezelését. Más kommunikációra van szükség már a toborzás során is. Ezt segítő megoldás például a “Nyitott gyárak éjszakája” kezdeményezés, ami lehetővé teszi a pályaválasztás előtt álló diákoknak termelő vállalatok meglátogatását, hogy jobban képet tudjanak alkotni egy üzem /gyártóhely működéséről, az itt érzékelt elvárásokat illeszteni tudják saját jövőképükhöz.

 

Ismeretátadás, tudásmegosztás során a tárgyi tudás mellett szükség van módszertani ismeretek átadására és a szociális készségek fejlesztésre is. A vállalati gyakorlati oktatóknak e tekintetben kiemelt a szerepük, hiszen a képzés 3 és fél éve alatt talán ők töltik el a legtöbb időt a hallgatókkal, a gyakorlati időszakok alatt mutatott viselkedési mintáik meghatározó módon befolyásolják a hallgatók szociális készségeinek alakulását.

Írta: Pomázi Gyula
(felsőoktatási szakértő, ForArea Gazdaságfejlesztő Kft.)

 

Kapcsolódó tartalmak

szerkesztés
Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
209
szerkesztés
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
110

eLeraning informatika dr. Németh Balázs balogh edmond EQ Idő- és tudásgazdálkodás gáspár attila HR kockázat felmérés coaching eLearning felső vezető intelligens tőke CRM időgazdálkodás érettség modell benchmarking 45+ exit interjú CE jelölés i e-learning GINOP 1.3.2-2015 Ipar 4.0 Felsőoktatás EFQM Bencsik Andrea érzelmi intelligencia CKO dell bizalom félreértés gamification gondolatkísérlet generációs problémák digitális tartalom HR első generáció ember-gép egészség Egyetem aging workforce helyzetkép CMM bizalmatlanság hatékonyság inkubáció IAEA Fligby Bay Zoltán Confluence előadás Horváth Ervin Gyulay Tibor inkubátor expert debriefing ingyenes hírlevél Clive Bright CoP

KM Expert Kft.,
2463 Tordas, Gárdonyi Géza utca 36.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.