Budapesti Gazdasági Egyetem Team Academy elnevezésű programja egyedülálló. A finn alapokon nyugvó oktatási módszer lényege, hogy a képzés hallgatói vállalkozásokat alapítva, a learning-by-doing elv mentén sajátítják el azokat az alapvető elméleti ismereteket és készségeket, valamint tesznek szert gyakorlati tapasztalatokra, amelyek a sikeres vállalkozóvá váláshoz szükségesek. A ’vállalkozóbarát egyetem’ szemléletet követve, a Budapest LAB – Vállalkozásfejlesztési Központ (BGE) tevékenységéhez szervesen kapcsolódva, a Team Academy program keretében 2012 szeptembere óta mentorálok fiatalokat.
Ezen mentorálási folyamat keretében, illetve ehhez kapcsolódóan, mind elméletben, mind a gyakorlatban lehetőségem nyílt megismerni a különböző fejlesztési lehetőségeket és programokat. Áttekintve ugyanakkor a vállalkozások fejlesztésére vonatkozó irodalmat, azt a megállapítást kellett tennem, hogy meglehetősen korlátozott figyelem jutott az elmúlt évekig a mentoring tevékenységre. Ezt erősítik meg egyes szerzők (pl. Clutterbuck, Eshner-Murphy, St-Jean), akik megállapítása szerint az akadémiai irodalom hiányossága a mentor és mentorált tulajdonságainak vizsgálata. Ugyanez igaz magára a folyamatra is. A mentorálással foglalkozó irodalom minőségét ugyanakkor nagy mértékben változónak tekintik, mivel az természetében többnyire feltáró, kezdeti fázisában van, ezért további vizsgálatokat látnak szükségesnek.
Így, mint azt Clutterbuck is megállapítja, szükég lenne egy generikus vagy mag mentorálási sztenderd lista kialakítására, amely kisebb-nagyobb változtatásokkal, de alkalmas lenne valamennyi vállalkozásfejlesztési mentorálási folyamat esetén alkalmazásra, egyfajta mankót biztosítva. Egy ilyen lista három okból is előnyös lenne véleményem szerint: egyrészt azért, mert a vállalkozásfejlesztési mentoring porgramok többnyire fiatal és ezáltal könnyen sebezhető, még kevés tapasztalattal rendelkező embereknek szólnak, így jövőjük alakulásának tekintetében a folyamatban résztvevő mentorra is viszonylag nagy felelősség hárul, másrészt a gyakori állami szerepevállalás és a hatékonyság biztosítása érdekében a sztenderdek kialakítása minőségbiztosítási kérdéseket is felvet, amelyre a kialakított check-list választ jelenthetne, harmadrészt pedig vállalkozásfejelsztési mentorálási tevékenység gyors terjedése és növekedése megköveteli és felhívja a szabályozás fontosságára is a figyelmet.
Doktori disszertációm témája ehhez kapcsolódik, amelynek témája a vállalkozásfejlesztési mentorálási tevékenység folyamatának vizsgálata. Kutatásom célja azon tényezőkombinációknak az azonosítása, amelyek hozzájárulnak a sikeres és hatékony vállalkozásfejlesztési mentorálási folyamat vezetéséhez. Várakozásaim szerint a kutatás eredményeképpen világosabb képet kaphatunk majd arról, hogy milyen tényezők fontosak, akár meghatározók a mentorálási folyamat sikeressége, hatásossága érdekében. Mint láthattuk a téma Magyarországon aktuális, empirikus tudásunk viszont hiányos.
Ahhoz, hogy munkám minél megalapozottabb legyen, a lehető legtöbb gyakorlati tapasztalat, vélemény összegyűjtését tűztem ki célul. A kutatáshoz olyan szakemberek és mentoráltak jelentkezését várom, akik induló és/vagy fejlődő vállalkozásokban (voltak) mentorok vagy mentoráltak. A jellemzően nagyvállalati belső mentori folyamatok kívül esnek ezen munkám hatókörén. Jelen kutatásom esetében a mentorálás az egyszeri konzultáción túlmutató, rendszeres kapcsolatot jelenti.
A témához kapcsolódó kérdőív itt érhető el: https://goo.gl/forms/OsBUzYjGkkM1FcTK2
Támogatását, válaszait és a kutatásban való közreműködését valamennyi, a folyamatban érintett és érdekelt résztvevőnek előre is köszönöm! Az eredményekről, a kutatás alakulásáról itt, valamint doktori disszertációmban, illetve a kérdőív kitöltésekor megadott e-mail címen tájékoztatom a téma iránt érdeklődőket. A kutatással kapcsolatosan felmerülő kérdéseket, észrevételeket a zsigmond.szava@uni-bge.hu címen várom.