2023. március 20.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Vállalkozás Intelligencia Skála (VIS)

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2016. május 26.
- Korábbi cikkek
0
7
SHARES
33
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

24 válasz, és megtudod, milyen okos a vállalkozásod

VISHa nem ismerjük elég jól vállalkozásunkat, nagyon sok lehetőséget hagyhatunk kihasználatlanul, vagy olyan veszteségeket kell elszenvednünk, amelyeket cégünk javítható hiányosságai okoznak. Kis- és közepes vállalkozások számára kidolgozott önismereti kérdéssorunk az egyik legfontosabb szempont szerint tart tükröt a vállalkozások vezetői, tulajdonosai elé; nevezetesen, hogy hogyan bánnak szervezetük „intelligens tőkéjével”, vagyis a cég által bevethető tudással.
A VIS nem egy minősítő eszköz! 8 területen ad visszajelzést a tudáskezelés állapotáról, rámutat az erős pontokra és a fejlesztendő területekre.
Kérdőívünk nagyon egyszerű logikával működik. 24 állításról kell megállapítani, hogy azok mennyire helytállók a kitöltő vállalkozására. A válaszokat 8 csoportban összesítjük, és a maximálisan adható pontszám %-ában jelezzük vissza.

Adunk egy összesített skálaértéket is (szintén %-os formában), de a legtöbb információ ez egyes témacsoportok egymáshoz képesti eltéréseiből nyerhető ki. Ebből látszik, hogy mire építhetünk a vállalkozásunkban, és hol vannak a beavatkozást igényló területek, ahol tennünk kell valamit a kockázatok csökkentése érdekében.

 

Az VIS önértékelés 8 területe:

  1. Tudásvagyon és az intellektuális tőke állapota
    A vállalkozás termékeinek, szolgáltatásainak színvonalát, piacképességét elsősorban a szervezet tudása, felhalmozott tapasztalata határozza meg. Fontos, hogy milyen tudásszintű munkatársakat tudunk megszerezni és megtartani. Mekkora az elidegeníthetetlen tudástőke aránya (dokumentált, berendezésekbe, technológiákba, eljárásokba „csomagolt” tudás vs. munkatársak személyes tudása)?
  2. Tudásvesztés kockázatai és kezelésmódjuk
    Kulcstudások elvesztése traumatikus hatást válthat ki egy vállalkozásnál. Üzletágak vagy akár az egész cég sorsa veszélybe kerülhet, amikor egy-egy (főleg, ha egyszerre több) kulcsember elhagyja a szervezetet. Fel kell tárni ezeket a kockázatokat. Lehetőség szerint, meg kell előzni a bekövetkezésüket, vagy „B terveket” kell kidolgozni a veszteségek csökkentésére.
  3. A tudásbázis használhatósága
    A fiókokba zárt kockás füzetekben rejtegetett tudások kora lezárult (?). Ma már hihetetlen lehetőségünk van arra, hogy közösen építsünk és működtessünk olyan tudásbázisokat, ahol mindenki megtalálja a megbízható, naprakész tudástartalmakat, a számunkra megfelelő formában.
  4. Tudásátadás, tudásmegosztás gyakorlata
    Az önmagában nem elég, ha a szervezetben megvan a szükséges tudás, termelő erővé csak akkor válik, ha ott van és akkor, amikor és ahol a cselekvő munkatársnak szüksége van rá. Ezért kell kialakítani a szervezetben a személyközi tudásátadás, tudáscsere hatékony fórumait, módszereit. A betanítás, a munkatársak kompetenciáinak fejlesztése, hatékony tudásátadási formákat igényel.
  5. Szervezeti tanulóképesség
    A gyorsan változó világunkban talán ez a legfontosabb szervezeti kompetencia. Ha nem megfelelően dolgozzuk fel a hibáinkból és sikereinkből leszűrhető tapasztalatokat, ha ezeket nem tudjuk beépíteni a működésünkbe, vagy nem tanulunk elég gyorsan a környezetünktől, óhatatlanul lemaradunk a versenyben.
  6. Tudáskultúra
    A legjobban felépített rendszer működésének eredményességét is az emberi tényező határozza meg. Nincs ez másképp a tudás kezelésében sem. Ha szervezet tagjai készséggel osztják meg tudásukat, szívesen tanulnak, sokkal jobb lesz a cég eredményessége, mint ahol a tudásféltés, tudásvisszatartás jellemzi az emberek viselkedését. A tudáskultúrára a vezetők magatartásának, példamutatásának van a legerősebb hatása.
  7. A tudásgazdálkodás fontossága, és a terület irányítása
    A szlogenek szintjén szinte mindenki elismeri a tudás fontosságát („Legfőbb értékünk a munkatársaink tudása!”), de a döntésekben már csak ritkán köszön vissza az intellektuális tőke elem gondozásának prioritása. Ez egy stratégiai terület, ennek megfelelően kell rá erőforrásokat fordítani, vezetői figyelmet szentelni.
  8. A tudásgazdálkodás eredményessége (kimeneti tényezők)
    Ez a szempont mutatja meg, hogy miért is érdemes komoly figyelmet szentelni a szervezeti tudásgazdálkodásra. Ha jól csináljuk, jelentősen csökkenek a „nem tudásból” származó veszteségeink, az ismétlődő hibáink. Innovatívabbá válunk, javulnak a piaci eredményeink, ügyfeleink elégedettebbé válnak.

Valószínű, hogy a tényezők olvasása közben már megkezdted saját céged elhelyezését a Vállalkozás Intelligencia Skálán. A kérdőív 24 állítása segítségével egy egészen pontos képet kaphatsz vállalkozásod jelenlegi állapotáról.

A kitöltés befejezése után azonnal megkapod az összesítést, és a felismert lehetőségek, problémák mentén már meg is kezdheted a szükséges lépések tervezését.

Érdemes rászánni 10-15 percet!

Igen, szeretném elhelyezni cégemet a Vállalkozás Intelligencia Skálán!

Címke: Gyulay Tiborintelligens tőkeKM EXPERTokos vállalkozásönértékelés

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
142
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
70

CKO bizalom intelligens tőke informatika i expert debriefing digitális tartalom coaching CoP Horváth Ervin Clive Bright érzelmi intelligencia GINOP 1.3.2-2015 első generáció eLeraning 45+ Gyulay Tibor félreértés Ipar 4.0 hírlevél Bay Zoltán érettség modell CRM HR Fligby exit interjú ember-gép inkubáció EFQM CMM balogh edmond gondolatkísérlet gáspár attila bizalmatlanság időgazdálkodás IAEA előadás dr. Németh Balázs benchmarking hatékonyság e-learning ingyenes aging workforce inkubátor EQ CE jelölés HR kockázat Felsőoktatás egészség helyzetkép eLearning felső vezető generációs problémák Confluence Egyetem gamification Idő- és tudásgazdálkodás Bencsik Andrea dell felmérés

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.