Emlékszel még, hogy mit fogadtál meg Magadnak (vagy ígértél másoknak) 2021. év végén? 2022-re? Levontad a tanulságokat? Szeretnéd, ha a 2023-as évben nagyobb százalékban valósulnának meg a vágyaid?
Egy egyszerű technikát ajánlunk, ami segíthet a reálisabb célkitűzésben. Mi elvégeztük ezt a gyakorlatot, az eredményét nagyvonalakban meg is osztjuk írásunkban.
A tanulságokon alapuló jövő tervezés lépései
Mindenképpen írásban javasoljuk elvégezni az alábbi egyszerű (tényleg?) feladatot:
- Milyen sikereket könyvelhettünk el 2022-ben? (Mi ment jól, mire vagyunk büszkék?)
- Mi nem ment jól a múlt évben (Kudarcok, javítandók, fejlesztendők)?
- Mit tanultunk 2022-ből? (Sikerek, kudarcok tanulságai)
- Terveink 2023-ra (Mit folytatunk, mit fogunk másképpen csinálni? Milyen új dolgokat fogunk kipróbálni?)
A KM EXPERT mérlege és terveink
1. Sikereink 2022-ben
- Komoly (rész)sikerek az ügyfélprojektjeinkben (sikeres TM alapképzések, Tanuló szervezeti átalakulás koncepciójának kidolgozása, tudástérképezés…)
- Sokszínű ügyfélkör (nagy bank, gyártó vállalat, állami hivatal, KKV)
- Beindult a CKO Academy (az első Magyar Tudásmenedzser Akadémia).
- Szakértő csapatunk és stratégiai partner hálózatunk jelentősen bővült, erősödött.
- Jelentős szakmai felismerésekkel gazdagodtunk
- A VUCA világ kihívásaira a legjobb válasz a szervezeti tanuló képesség fejlesztése, a tanuló szervezeti átalakulás! A TM ennek a legjobb eszköze.
- A KKV-k is felismerték a tudás és tudásgazdálkodás jelentőségét, hasznát.
2. Fejlesztendő területek
- A nyitott szakmai műhelyeink szervezése esetlegessé vált, nem reagáltunk kellő rugalmassággal a Covid utáni helyzetre.
- A CKO Academy záró konferenciájára nem tudtunk a színvonalhoz méltó számú érdeklődőt mozgósítani.
- A tanuló szervezet témájában indított blog sorozatunk rapszodikus volt (főleg az írások megjelenésének ütemezésében).
- Megakadtak ügyfél projektjeink, amit könnyen ráfoghattunk a válsághelyzetre, de érezzük saját felelősségünket is.
3. Tanulságaink 2022-ből
- A projektek tervezésénél jobban fel kell készülni a környezeti kockázatokra (válság, Covid, piaci változások…). Tudatosítani kell, hogy a tanuló szervezeti átalakulásnak és a TM eszközök használatának éppen a legnehezebb helyzetekben van létjogosultsága.
- Jobban kell ügyelni a szakmai szempontok és az ügyfél igényei közötti egyensúly tartására (nem mehetnek egymás rovására).
- CKO Academy
- A tanulás legintenzívebb módja a konkrét akciók megvalósításának támogatása (a tanultak azonnali alkalmazása, gyors reagálás a felmerülő tudásigényekre).
- Érdemes kísérletezni, de a tanulságokat a lehető leggyorsabban be kell építeni a programba.
- Az értő, elkötelezett vezetői támogatás kulcstényező a TM és tanuló szervezeti projektek sikerében, ehhez szükség van a vezetők felkészítésére.
- A „Suszter cipője nem lehet lyukas!” a legkeményebb időszakban is kell időt, energiát fordítanunk a saját tudásunk és működésünk fejlesztésére!
4. Terveink 2023-ra
- A tanulságok beépítésével megszervezzük a CKO Academy 002-2023-as csoportját.
- Felső- és középvezetők számára meghirdetjük a „Tanuló szervezetek vezetése” kurzusunkat
- Felújítjuk a „Személyes idő- és tudásgazdálkodás” tréninget.
- Blog sorozatunk tartalmában a praktikum irányába mozdulunk (mikró learning, azonnal használható tippek…)
- Tudásmegosztó műhelyeinket hibrid formában szervezzük, és időben közzé tesszük a tervezett témák (mentoring, szervezeti tanulás, e-learning platformok, mastermind csoportok, esettanulmányok…) ütemezését.
- Komplex megoldásokat dolgozunk ki a TM különböző területein; onboarding, mentoring, tudásvesztés kockázatának kezelése…
- Tovább dolgozunk a KKV-kat célzó „Tudásalapú működésfejlesztés” elnevezésű programunkon.
- Tovább dolgozunk saját tanuló szervezeti fejlesztésünkön
- Tudásbázisunk fejlesztése
- Csapatunk bővítése, tudásfejlesztés
- Új tanácsadási és tréning termékek fejlesztése
- Minta értékű ügyfélprojektek megvalósítása (ami alkalmas a standardizálásra, tehát az ügyfél igényeit kicsivel meghaladja)
- saját működésünk fejlesztése (pl. menedzsment és tanácsadói szerepek szétválasztása)
Reméljük, kedvet kaptál a bemutatott módszer bevetésére, és a saját példánk segített abban, hogy könnyebben alkalmazd saját szervezetedre.
Tartalmi tippeket, természetesen nem tudunk adni, de abban bízunk, hogy valahol Nálatok is megjelenik a tanuló szervezeti átalakulás szándéka, terve.
A mérleg és terv készítéshez kívánunk erőt, kitartást, a megvalósításhoz pedig sok sikert!
Gyulay Tibor
szervezetfejlesztő, TM szakértő