2021. április 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Kezdőlap TM tartalmak

Új megközelítések a tudásmentés és – megosztás folyamatáról

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2019. november 05.
- TM tartalmak, Szakismereti anyag
0

Clive Bright tudásmenedzsment tanácsadó osztotta meg érdekes tapasztalatait (eredeti blog itt)

Clive BrightClive számos esetben készített tudásmentő szakmai kilépő interjút olyanokkal, akik arra készültek, hogy elhagyjanak egy-egy céget. Egy ilyen interjú célja általában a távozó munkatárs kulcsfontosságú ismereteinek és tapasztalatainak beazonosítása, a tudásvesztés kockázatának értékelése, azoknak a gyakorlati módszereknek a feltérképezése, melyek lehetővé teszik a tudás megragadását és megosztását. Írásában a „tűzoltó jellegű” tudásmentés helyett, átfogó, proaktív módszerekre és szemléletmódra hívja fel a figyelmet.

A szakmai kilépő interjúk fókuszában többnyire az olyan témakörök álltak, mint a technikai szakértelem; az iparág vagy a megbízó kulcsfontosságú ügyfeleinek megismerése, megértése; nagyobb rálátás biztosítása az üzleti problémákra és prioritásokra; tanulságok felderítése; az érintett személy szakmai hálózatának feltérképezése.

Miután a kulcs tudáselemek meghatározásra kerültek, a tudásmegragadás és -megosztás módszerei lehetnek például a következők:

  • mentoring folyamat;
  • tréninganyagok és útmutatók;
  • az érintetteknek szervezett rendezvények, ahol a távozó szakértő megoszthatja az ismereteit;
  • tudásmegosztó ülések a közvetlen kollégákkal;
  • „podcastok” készítése a pozíciót átvevő új kolléga számára.

Mindezeket sajnos időnként csak csekély hatékonysággal alkalmazhatjuk. Mi befolyásolja a hatékonyságot? Sokszor az időtényező – mely, mint tudjuk,  korlátozott erőforrás.

Clive véleménye szerint az igazán hatékony tudásmentő és -megosztó program be van ágyazva a vállalat működésébe már a munkavállaló belépésének pillanatától – nem korlátozódhat a távozó munkatárs felmondási idejére. Szakértőként kidolgozott néhány olyan megközelítést, melyeknél a hangsúly nem azokon van, akik elhagyják a céget:

  1. Tudásrögzítés a tapasztalt új belépők beillesztési folyamata során:

A tudásmentő szakmai kilépő interjú módosított verziójaként ez a megközelítés az új munkavállalók tudását és tapasztalatait térképezi fel olyan újabb tudásterületek kihasználása érdekében, melyekre az interjú során nem derült fény, és amelyek a beillesztési időszakot hatékonyabbá tehetik (pl. külső munkacsoportokban és hálózatokban való részvétel, technikai módszerek vagy szoftverek ismerete, eddig rejtett projektmenedzsment készségek).

  1. A teljesítményértékelési folyamat kiterjesztése a tudásmegosztási célkitűzésekre:

A HR és szervezetfejlesztő csapatokkal együttműködve a teljesítményértékeléseket úgy módosították, hogy az utolsó értékelés óta szerzett készségekről és tapasztalatokról is szó essék. Jellemzően ilyen témák az alábbiak:

  • kulcsfontosságú projektek vagy eredmények,
  • tanulságok,
  • kifejlesztett speciális készségek,
  • részvétel szakmai bizottságokban vagy munkacsoportokban.
  1. A „tudásportfólió” fogalmának bevezetése:

A „Tudásportfólió”  –   valójában egy belső önéletrajz –  az egyén vállalatnál eltöltött ideje alatt megszerzett ismereteinek és tapasztalatainak folyamatosan frissített nyilvántartása. Ennek részét képezhetik a kompetencia- és képzési nyilvántartások, a projekttapasztalatok, a belső és külső tudáshálózatokban való részvétel adatai.  A portfólió megkönnyíti a potenciális tudásvesztés területének rendszeres monitorozását – így nem az „utolsó pillanatban” szembesülünk a helyzettel. Ezenkívül megerősíti a tudásmegosztást, mint támogatott pozitív viselkedést.

Ezek a megközelítések pozitív hatással voltak, elkezdték beépíteni a tudásrögzítést és -megosztást a szervezet szövetébe és megmutatták, hogyan lehetne megvalósítani az integrált és „folyamatos” tudásrögzítési folyamatot. A fenti példák közös jellemzője volt, hogy a meglévő folyamatokat egészítették ki, nem jártak új folyamatok bevezetésével. Ezen túlmenően ezeknek a beavatkozásoknak a sikere a tudásmenedzserek és más üzleti funkciók – például  HR, informatika, képzés-fejlesztés, minőségmenedzsment – szoros együttműködésétől függött.

„Míg sok szervezet elismeri a kritikus tudás megtartásának fontosságát, tapasztalatom szerint nincs jó gyakorlat” – írja Clive. Azt figyelte meg, hogy a valódi javulás érdekében a hosszútávú „munkavállalói életciklus” módszertan, mint  gondolkodás elfogadására és adaptálására van szükség.

Sok tekintetben egyértek Clive-val. Saját tapasztalataim szerint a tudásmenedzsment a szervezeteknél sokban hasonlít a fogápoláshoz: Mindenki tudja, hogy szükség van rá, de a többség csak akkor foglalkozik vele igazán komolyan, von be szakértőt, ha valami már nagyon fáj.

Néhány innovatív szervezet azonban már felismerte, hogy új utak, új lehetőségek felderítésére van szükség ahhoz, hogy kitűnjenek a tömegből. Például a felsőoktatásban a Budapesti Metropolitan Egyetem elkezdte lerakni a portfólió alapú oktatás alapjait. Néhány éven belül a hallgatóknak itt már az államvizsgán is be kell mutatniuk a saját portfóliójukat.

Az innovatív szerveztek célja nem az, hogy ne maradjanak le, hanem az, hogy az élen járjanak.
A KM EXPERT tudásmegosztó workshopjain időről időre találkozhatunk ilyen szervezetekkel, és lehetőségünk van kérdezni és tanulni tőlük.

Móriczné Zvornik Csilla

 

Címke: Clive Brightexpert debriefingkilépő interjúKM EXPERTtudásmenedzsmenttudásmentés
Megosztva20Megosztva1Küldés
Előző cikk

HR kihívások – 2019

Következő cikk

Mivel foglalkozzunk 2019-ben?

Hasonló bejegyzések

Ti már pályáztatok a Tudásbarát szervezet díjra?
TM tartalmak

Ti már pályáztatok a Tudásbarát szervezet díjra?

A Tehetség és Tudás Központ Alapítvány (TTKA), valamint a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány a tudásátadás támogatására, elősegítésére létrejött Kurázsi Konzorcium égisze...

írta Demjén Szimóna
2021. január 06.
33
20.09: őszi online workshopok (11)
Szakmai programok

Hibázni szabad, tanulni kötelező!

Ne csak beszéljünk a tudás fontosságáról, hanem fejlesszük tudásmenedzsment rendszerünket a modern kor kihívásai szerint! Az élet fontos területein gyakran...

írta Demjén Szimóna
2021. február 18.
32
Következő cikk
Mivel foglalkozzunk 2019-ben?

Mivel foglalkozzunk 2019-ben?

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Megértettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztató(GDPR)-t.

húsz − tizennégy =

Eseménynaptár

« 2021. április » loading...
h K s c p s v
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2

Közelgő események

ked 13

💻 26. online TM workshop – Kutatási anyagok strukturálása

2021. április 13. időpont:16:00 - 17:20
ked 27

💻 27. online TM workshop

2021. április 27. időpont:16:00 - 17:00
máj 11

💻 28. online TM workshop

2021. május 11. időpont:16:00 - 17:00
máj 25

💻 29. online TM workshop

2021. május 25. időpont:16:00 - 17:00
jún 08

💻 30. online TM workshop – Tavaszi záró programunk

2021. június 8. időpont:16:00 - 17:00

Továbbiak…

Ajánlott cikkek

  • Nyári tréningünk élménybeszámolója 2019. október 08.
  • Van jövője a magyar focinak? 2020. január 14.
  • Hogyan fogott az eNET a tudásmenedzsmenthez? 2020. január 09.
  • Tudásmenedzsment – 2019-es év összefoglalója 2019. december 18.

Iratkozz fel hírlevelünkre

  • Népszerű
  • Hozzászólások
  • Legfrissebbek
A SECI modell kiterjesztése

A SECI modell kiterjesztése

2018. november 08.
HR kihívások – 2019

HR kihívások – 2019

2019. november 05.
A projektek és a lessons learned

A projektek és a lessons learned

2016. november 06.
Együttműködés-fejlesztés a hálózatkutatás (új) eszközeivel

Együttműködés-fejlesztés a hálózatkutatás (új) eszközeivel

3

„Pedig olyan egyértelmű a kapcsolat”!

1
KM EXPERT honlap a közösség támogatásával

KM EXPERT honlap a közösség támogatásával

1
💻 20. online TM workshop – Feladatmenedzsment és döntéstámogatás a SalvadORG felmérésével

Tudástérképezési technikák és gyakorlatok

2021. március 08.
MTA, Tudásmenedzsment Munkabizottságának XVIII. konferenciája

Milyen technikák léteznek a tudástérképezésre?

2021. február 19.
Tudásmenedzsment – 2021

Tudásmenedzsment – 2021

2021. február 18.

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.