2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

Tudásmenedzsment: emberek és kultúra

Összefoglaló az APQC 2022-es Folyamat- és Tudásmenedzsment Konferenciájáról

Baranyi Béla írta Baranyi Béla
2022. augusztus 17.
- KM and LO blog, Tanuló szervezet, TM tartalmak, Szakismereti anyag, Egyéb kategória
0
17
SHARES
82
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

 

A széles látókör mindenkinek előnyös, főleg ha tanulni szeretnénk a szervezeten kívülről. Így van ez a tudásmenedzsment (TM) fejlesztése terén is. Ezért érdemes áttekintenünk, hogy az APQC 2022-es Folyamat- és Tudásmenedzsment Konferenciájának előadói és résztvevői hogyan gondolkodtak az emberek erőfeszítéseinek középpontba állításáról.

Folyamat- és Tudásmenedzsment 

A folyamat- és tudásmenedzsment akkor lehet igazán sikeres, ha a szervezet minden szintjén az emberek megértik a jövőképet, és beleegyeznek, hogy segítsék a munkavégzés fejlesztését.

Ahhoz, hogy ez megtörténjen, a tudással és a folyamatokkal foglalkozó szakembereknek meg kell érteniük, mi készteti az embereket jobb teljesítményre, és hogyan illeszkednek programjaik a szervezeti kultúrába.

TM elkötelezettségi kihívások és megoldások 

A munkatársak elkötelezettsége a tudásmenedzsment (TM) sikerének sarokköve. A TM csak akkor biztosít értéket, ha az munkatársak aktívan vesznek részt a tudásmegosztásban, az újrahasznosításban és az együttműködésben.

Számos jól bevált gyakorlat létezik a TM-elköteleződés elősegítésére, de ez továbbra is kihívást jelent sok TM-csapat számára. Ahogy az alaptechnológiák, a munkaerő demográfiai adatai és a szervezeti prioritások megváltoznak, a TM-csapatoknak gyakran kell módosítaniuk, megújítaniuk a munkatársak bevonásának módjait.

A leggyakoribb elkötelezettségi kihívások:

  • A TM törekvés még új a szervezetben: Több résztvevő jelezte, hogy nem tudja, hol kezdje el a szervezete új TM-programját. Még a tapasztalt TM-szakemberek is arról számoltak be, hogy küzdenek a kulcsfontosságú érdekelt felek azonosításával és a munkafolyamatok megértésével egy új TM-feladat elindításánál.
  • Az érintettek változási túlterheltséget tapasztalnak: Néhányan azt mondták, hogy szervezeteikben más változások és kezdeményezések is vannak, amelyek versenyeznek az érintettek idejéért és figyelméért.
  • A tartalomkezelés káosz: Több résztvevő elmondta, hogy a vállalati tartalmaik különböző és szétválasztott rendszerekben vannak. Azért küzdenek, hogy a tudás könnyen hozzáférhető és újrahasznosítható legyen.
  • Az emberek nem akarnak „folyamaton kívüli” munkát végezni: A folyamaton kívüli TM tevékenységek megkövetelik a munkatársaktól, hogy kilépjenek a szokásos munkafolyamatból, hogy TM-et végezzenek. Több résztvevő azt mondta, hogy szakértőkre és más hozzáértő emberekre van szükségük ahhoz, hogy elvégezzék a folyamatban előírt tevékenységükhöz kapcsolódó TM tevékenységet, de erre nehezen motiválhatók.
  • Az emberek nem akarnak megváltozni: Néhány résztvevő azt mondta, hogy kihívást jelent meghatározott csoportok, például a régi alkalmazottak vagy olyan funkciók/részlegek bevonása, amelyek szkeptikusak a TM értékével kapcsolatban, és nem akarnak változtatni a munkamódszerükön.

 

Kezd kicsiben és fókuszáltan! 

Azok számára, akik új TM-programokat kezdenek, a résztvevők azt javasolták, hogy egy kis pilottal kezdjék. Például kezdjék egy konkrét üzleti problémával, amelyet meg kell oldani, vagy egy teljesíthető képességfejlesztéssel.

Bölcs dolog hosszú távú jövőképet felállítani a TM rendszer és a TM érettség céljaira. A résztvevők azonban azt mondták, hogy a TM-csapatoknak egyensúlyt kell tartaniuk a hosszabb távú célok és a gyorsan teljesíthető projektek között, hogy elkerüljék az elakadást vagy a túlterhelést.

A résztvevők hangsúlyozták annak fontosságát is, hogy a TM erőfeszítéseit az üzleti célokra kell összpontosítani. „Vannak olyan dolgok, amelyek beváltak és igazak a tudásmenedzsmentben, és ezek egyike az, hogy ismernünk kell a vállalat céljait és e célok relevanciáját a tudásmenedzsment szempontjából” „A TM prioritásainak az üzleti célkitűzésekhez igazítása szinte megoldás a mérőszámokra.”

Használd a partnerek, a véleményvezérek és a kiemelkedő felhasználók befolyását 

Mind a TM projektekben, mind a TM rendszerek működésében jelentős szerepet kapnak azok a partnerek, véleményvezérek és kiemelkedő felhasználók, akik a TM célok irányába befolyásolják a munkatársak viselkedését.

  • Partnerek: különösen azok, akiknek a céljai átfedésben vannak a TM céljaival, mint például a minőség és a szervezeti tanulás.
  • Véleményvezérek: akik jelentős közösségi tőkével rendelkeznek a szervezetben. Ezeknek az egyéneknek lehetnek lenyűgöző címei, vagy nem, de amikor beszélnek, akkor az emberek hallgatnak rájuk.
  • Kiemelkedő felhasználók és korai alkalmazók: akik beszélhetnek a TM-eszközök értékéről, és segíthetnek másoknak megtanulni az előnyös használatukat.

Kommunikálj tisztán és gyakran!

A kommunikáció kulcsfontosságú a TM-elköteleződés kialakításához és fenntartásához. Amikor a TM-ről kommunikálunk, használjuk a vállalkozás nyelvét a TM-zsargon helyett. „Amikor a szervezeten belüli csoportokkal beszélsz, akkor az ő nyelvükön kommunikálj!” „Gyakran beszélünk a vállalat költségeinek megtakarításáról, de egyes csoportok számára a projektek vagy a találkozók idejének lerövidítése meggyőzőbb lehet. Találd meg, mi számít közvetlenül a közönségednek!”

Szinte minden szervezetben találhatók alulról építkező TM-ek, amelyek segítségével bemutathatjuk a TM-et és annak értékét. „Például, ha valakinek problémája van, az egyik első dolog, amit megkérdezek, hogy az üzletben másnak is van-e ilyen problémája. Valószínűleg igen, és szívesen beszélnél velük erről?”

A résztvevők különféle kommunikációs csatornák használatát javasolják a formális képzéstől a tájékoztatási kampányokon keresztül a plakátokra és az irodai képernyőkre feltett „tudatalatti üzenetküldésig”. Azt is tanácsolják a TM-csapatoknak, hogy készítsenek bemutatókat stratégiájukról, eszközeikről és magáról a TM-ről.

A résztvevők hangsúlyozták a kétirányú kommunikáció fontosságát a TM csapat és a TM végfelhasználók között. Azt tanácsolták a TM-csapatoknak, hogy végezzenek rendszeres felméréseket, hogy megértsék, mi működik és mi nem működik. Olyan kérdések feldolgozása, mint például: „Mennyi időt takarított meg ez az eszköz?” segíthet a TM csapatoknak kiszámítani erőfeszítéseik üzleti értékét.

A TM humán tényezőjének használata

A munkatársak és a vezetők a TM-et gyakran a technológiával azonosítják. A technológia fontos tényező, de célszerű a TM emberi elemére összpontosítani. Fontosak a gyakorlati közösségek és a TM-rendezvények (pl. tudáskávézók), mint két különösen értékes megközelítés, amelyek az emberek közötti kapcsolatokon keresztül ösztönzik a TM iránti elkötelezettséget.

A történetmesélés egy másik hatékony eszköz a TM emberi oldalának bemutatására. A sikertörténetek segítik a befogadást, mert megmutatják a TM kézzelfogható előnyeit, és gyakran a kihagyástól való félelem érzését keltik a szkeptikusok körében. „A történetmesélés néha jobb, mint egy mérőszám, különösen, ha megtaláljuk a megfelelő történetet azokhoz, akikkel beszélgetünk” – mondta egy résztvevő. Egy másik résztvevő arra hívta fel a figyelmet, hogy fontos megkönnyíteni az üzletemberek számára, hogy megosszák történeteiket. Három egyszerű kérdést javasolt feltenni:

  1. Mit csináltál?
  2. Hogy csináltad?
  3. Milyen értéket hozott a cégnek?

 

Kiemelt Tanulságok 

A TM elköteleződés soha nem egyszeri ügy, alkalmanként táplálni kell. A TM-csapatoknak ki kell építeniük és folyamatosan újra kell építeniük az elkötelezettséget, ahogy az üzlet, annak alkalmazottai, valamint a TM eszközei és megközelítései fejlődnek.

Értsd meg a szervezet szükségleteit és kihívásait. Ha megérted ezeket, akkor azonosíthatod a szervezeted számára legmegfelelőbb TM-megoldásokat, a bevezetés megfelelő ütemezését, valamint a megfelelő üzeneteket és taktikákat az elkötelezettség ösztönzésére.

Írta:

Baranyi Béla
vezetési tanácsadó

Kísérd figyelemmel blogsorozatunkat a nyár folyamán, ha felkeltettük az érdeklődésed az alábbi linkre kattintva tudsz feliratkozni: https://kmexpert.hu/knowledgemanagement-learning-organization-blog/

A Knowledge Management & Learning organization a témában már megjelent és a jövőben tervezett cikkeinket itt találod: https://kmexpert.hu/km-blogajanlo/

Címke: KM and LO blogtudáskultúratanuló szervezetkiemeltszakmai cikktudásközösség

Kapcsolódó tartalmak

Meghívó: Nemzetközi Tudásmenedzsment Trendek
Konferencia

Meghívó: Nemzetközi Tudásmenedzsment Trendek

A nyár sokakkal egyetemben nálunk is a reflexió és a nagy léptékű tervezés időszaka. Ennek jegyében szakmai csapatunkkal egy...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
52
Meghívó: Játékosítás műhely
TM műhely

Meghívó: Játékosítás műhely

Július 18-án hibrid eseménnyel  folytatjuk díjmentes tudásmenedzsment meetup sorozatunkat. Ezúttal két vendégelőadónk, Szabó Tímea és Gáll Tamás, a MOTIVIVE...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
28

első generáció CoP i hírlevél gamification előadás dell generációs problémák felső vezető CKO aging workforce exit interjú Bay Zoltán coaching egészség digitális tartalom HR kockázat e-learning CRM informatika Clive Bright érzelmi intelligencia helyzetkép felmérés benchmarking CMM ingyenes Idő- és tudásgazdálkodás bizalmatlanság dr. Németh Balázs EQ bizalom Felsőoktatás ember-gép félreértés időgazdálkodás gáspár attila expert debriefing Egyetem inkubáció EFQM CE jelölés Ipar 4.0 HR hatékonyság GINOP 1.3.2-2015 Confluence eLeraning 45+ gondolatkísérlet érettség modell eLearning intelligens tőke inkubátor Fligby Gyulay Tibor balogh edmond IAEA Bencsik Andrea Horváth Ervin

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.