2023. március 20.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

Tudásmenedzsment: emberek és kultúra

Összefoglaló az APQC 2022-es Folyamat- és Tudásmenedzsment Konferenciájáról

Baranyi Béla írta Baranyi Béla
2022. augusztus 17.
- KM and LO blog, Tanuló szervezet, TM tartalmak, Szakismereti anyag, Egyéb kategória
0
17
SHARES
80
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

 

A széles látókör mindenkinek előnyös, főleg ha tanulni szeretnénk a szervezeten kívülről. Így van ez a tudásmenedzsment (TM) fejlesztése terén is. Ezért érdemes áttekintenünk, hogy az APQC 2022-es Folyamat- és Tudásmenedzsment Konferenciájának előadói és résztvevői hogyan gondolkodtak az emberek erőfeszítéseinek középpontba állításáról.

Folyamat- és Tudásmenedzsment 

A folyamat- és tudásmenedzsment akkor lehet igazán sikeres, ha a szervezet minden szintjén az emberek megértik a jövőképet, és beleegyeznek, hogy segítsék a munkavégzés fejlesztését.

Ahhoz, hogy ez megtörténjen, a tudással és a folyamatokkal foglalkozó szakembereknek meg kell érteniük, mi készteti az embereket jobb teljesítményre, és hogyan illeszkednek programjaik a szervezeti kultúrába.

TM elkötelezettségi kihívások és megoldások 

A munkatársak elkötelezettsége a tudásmenedzsment (TM) sikerének sarokköve. A TM csak akkor biztosít értéket, ha az munkatársak aktívan vesznek részt a tudásmegosztásban, az újrahasznosításban és az együttműködésben.

Számos jól bevált gyakorlat létezik a TM-elköteleződés elősegítésére, de ez továbbra is kihívást jelent sok TM-csapat számára. Ahogy az alaptechnológiák, a munkaerő demográfiai adatai és a szervezeti prioritások megváltoznak, a TM-csapatoknak gyakran kell módosítaniuk, megújítaniuk a munkatársak bevonásának módjait.

A leggyakoribb elkötelezettségi kihívások:

  • A TM törekvés még új a szervezetben: Több résztvevő jelezte, hogy nem tudja, hol kezdje el a szervezete új TM-programját. Még a tapasztalt TM-szakemberek is arról számoltak be, hogy küzdenek a kulcsfontosságú érdekelt felek azonosításával és a munkafolyamatok megértésével egy új TM-feladat elindításánál.
  • Az érintettek változási túlterheltséget tapasztalnak: Néhányan azt mondták, hogy szervezeteikben más változások és kezdeményezések is vannak, amelyek versenyeznek az érintettek idejéért és figyelméért.
  • A tartalomkezelés káosz: Több résztvevő elmondta, hogy a vállalati tartalmaik különböző és szétválasztott rendszerekben vannak. Azért küzdenek, hogy a tudás könnyen hozzáférhető és újrahasznosítható legyen.
  • Az emberek nem akarnak „folyamaton kívüli” munkát végezni: A folyamaton kívüli TM tevékenységek megkövetelik a munkatársaktól, hogy kilépjenek a szokásos munkafolyamatból, hogy TM-et végezzenek. Több résztvevő azt mondta, hogy szakértőkre és más hozzáértő emberekre van szükségük ahhoz, hogy elvégezzék a folyamatban előírt tevékenységükhöz kapcsolódó TM tevékenységet, de erre nehezen motiválhatók.
  • Az emberek nem akarnak megváltozni: Néhány résztvevő azt mondta, hogy kihívást jelent meghatározott csoportok, például a régi alkalmazottak vagy olyan funkciók/részlegek bevonása, amelyek szkeptikusak a TM értékével kapcsolatban, és nem akarnak változtatni a munkamódszerükön.

 

Kezd kicsiben és fókuszáltan! 

Azok számára, akik új TM-programokat kezdenek, a résztvevők azt javasolták, hogy egy kis pilottal kezdjék. Például kezdjék egy konkrét üzleti problémával, amelyet meg kell oldani, vagy egy teljesíthető képességfejlesztéssel.

Bölcs dolog hosszú távú jövőképet felállítani a TM rendszer és a TM érettség céljaira. A résztvevők azonban azt mondták, hogy a TM-csapatoknak egyensúlyt kell tartaniuk a hosszabb távú célok és a gyorsan teljesíthető projektek között, hogy elkerüljék az elakadást vagy a túlterhelést.

A résztvevők hangsúlyozták annak fontosságát is, hogy a TM erőfeszítéseit az üzleti célokra kell összpontosítani. „Vannak olyan dolgok, amelyek beváltak és igazak a tudásmenedzsmentben, és ezek egyike az, hogy ismernünk kell a vállalat céljait és e célok relevanciáját a tudásmenedzsment szempontjából” „A TM prioritásainak az üzleti célkitűzésekhez igazítása szinte megoldás a mérőszámokra.”

Használd a partnerek, a véleményvezérek és a kiemelkedő felhasználók befolyását 

Mind a TM projektekben, mind a TM rendszerek működésében jelentős szerepet kapnak azok a partnerek, véleményvezérek és kiemelkedő felhasználók, akik a TM célok irányába befolyásolják a munkatársak viselkedését.

  • Partnerek: különösen azok, akiknek a céljai átfedésben vannak a TM céljaival, mint például a minőség és a szervezeti tanulás.
  • Véleményvezérek: akik jelentős közösségi tőkével rendelkeznek a szervezetben. Ezeknek az egyéneknek lehetnek lenyűgöző címei, vagy nem, de amikor beszélnek, akkor az emberek hallgatnak rájuk.
  • Kiemelkedő felhasználók és korai alkalmazók: akik beszélhetnek a TM-eszközök értékéről, és segíthetnek másoknak megtanulni az előnyös használatukat.

Kommunikálj tisztán és gyakran!

A kommunikáció kulcsfontosságú a TM-elköteleződés kialakításához és fenntartásához. Amikor a TM-ről kommunikálunk, használjuk a vállalkozás nyelvét a TM-zsargon helyett. „Amikor a szervezeten belüli csoportokkal beszélsz, akkor az ő nyelvükön kommunikálj!” „Gyakran beszélünk a vállalat költségeinek megtakarításáról, de egyes csoportok számára a projektek vagy a találkozók idejének lerövidítése meggyőzőbb lehet. Találd meg, mi számít közvetlenül a közönségednek!”

Szinte minden szervezetben találhatók alulról építkező TM-ek, amelyek segítségével bemutathatjuk a TM-et és annak értékét. „Például, ha valakinek problémája van, az egyik első dolog, amit megkérdezek, hogy az üzletben másnak is van-e ilyen problémája. Valószínűleg igen, és szívesen beszélnél velük erről?”

A résztvevők különféle kommunikációs csatornák használatát javasolják a formális képzéstől a tájékoztatási kampányokon keresztül a plakátokra és az irodai képernyőkre feltett „tudatalatti üzenetküldésig”. Azt is tanácsolják a TM-csapatoknak, hogy készítsenek bemutatókat stratégiájukról, eszközeikről és magáról a TM-ről.

A résztvevők hangsúlyozták a kétirányú kommunikáció fontosságát a TM csapat és a TM végfelhasználók között. Azt tanácsolták a TM-csapatoknak, hogy végezzenek rendszeres felméréseket, hogy megértsék, mi működik és mi nem működik. Olyan kérdések feldolgozása, mint például: „Mennyi időt takarított meg ez az eszköz?” segíthet a TM csapatoknak kiszámítani erőfeszítéseik üzleti értékét.

A TM humán tényezőjének használata

A munkatársak és a vezetők a TM-et gyakran a technológiával azonosítják. A technológia fontos tényező, de célszerű a TM emberi elemére összpontosítani. Fontosak a gyakorlati közösségek és a TM-rendezvények (pl. tudáskávézók), mint két különösen értékes megközelítés, amelyek az emberek közötti kapcsolatokon keresztül ösztönzik a TM iránti elkötelezettséget.

A történetmesélés egy másik hatékony eszköz a TM emberi oldalának bemutatására. A sikertörténetek segítik a befogadást, mert megmutatják a TM kézzelfogható előnyeit, és gyakran a kihagyástól való félelem érzését keltik a szkeptikusok körében. „A történetmesélés néha jobb, mint egy mérőszám, különösen, ha megtaláljuk a megfelelő történetet azokhoz, akikkel beszélgetünk” – mondta egy résztvevő. Egy másik résztvevő arra hívta fel a figyelmet, hogy fontos megkönnyíteni az üzletemberek számára, hogy megosszák történeteiket. Három egyszerű kérdést javasolt feltenni:

  1. Mit csináltál?
  2. Hogy csináltad?
  3. Milyen értéket hozott a cégnek?

 

Kiemelt Tanulságok 

A TM elköteleződés soha nem egyszeri ügy, alkalmanként táplálni kell. A TM-csapatoknak ki kell építeniük és folyamatosan újra kell építeniük az elkötelezettséget, ahogy az üzlet, annak alkalmazottai, valamint a TM eszközei és megközelítései fejlődnek.

Értsd meg a szervezet szükségleteit és kihívásait. Ha megérted ezeket, akkor azonosíthatod a szervezeted számára legmegfelelőbb TM-megoldásokat, a bevezetés megfelelő ütemezését, valamint a megfelelő üzeneteket és taktikákat az elkötelezettség ösztönzésére.

Írta:

Baranyi Béla
vezetési tanácsadó

Kísérd figyelemmel blogsorozatunkat a nyár folyamán, ha felkeltettük az érdeklődésed az alábbi linkre kattintva tudsz feliratkozni: https://kmexpert.hu/knowledgemanagement-learning-organization-blog/

A Knowledge Management & Learning organization a témában már megjelent és a jövőben tervezett cikkeinket itt találod: https://kmexpert.hu/km-blogajanlo/

Címke: KM and LO blogtudáskultúratanuló szervezetkiemeltszakmai cikktudásközösség

Kapcsolódó tartalmak

Jelentkezzetek párban a tudásmenedzsment képzéseinkre!
CKO ACADEMY

Jelentkezzetek párban tudásmenedzsment képzéseinkre!

A sikeres tanuló szervezeti átalakulás feltétele, hogy mind vezetői szintről, mind az operatív végrehajtásban legyen...

írta Szabó Márton
2023. március 20.
0
Halhatatlanná válnak a szervezéstudomány nagyjai
Közérdekű információk

Halhatatlanná válnak a szervezéstudomány nagyjai

10 évig dolgoztam a BME, akkori nevén Ipari Üzemgazdaságtan Tanszékén. Volt szerencsém személyesen találkozni szakmánk olyan személyiségével, mint Ladó László...

írta Gyulay Tibor
2023. március 20.
33

hatékonyság Gyulay Tibor CMM időgazdálkodás generációs problémák CoP eLearning felmérés helyzetkép CE jelölés digitális tartalom HR kockázat bizalom coaching ember-gép egészség eLeraning exit interjú HR félreértés Clive Bright balogh edmond intelligens tőke dr. Németh Balázs gamification gondolatkísérlet Egyetem Idő- és tudásgazdálkodás 45+ inkubáció CKO inkubátor bizalmatlanság Confluence érettség modell i gáspár attila GINOP 1.3.2-2015 Fligby ingyenes expert debriefing Felsőoktatás hírlevél informatika Horváth Ervin első generáció EFQM dell felső vezető érzelmi intelligencia EQ IAEA Bay Zoltán aging workforce előadás Ipar 4.0 e-learning Bencsik Andrea benchmarking CRM

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.