Szemelvények Bencsik Andrea A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban című könyvéből – I.
Bencsik Andrea hamarosan megjelenő könyvéből szemezgetünk. Az első kiválasztott rész a tudáskultúrával foglalkozik. (Könyvajánlók elérhetősége) beharangozó
Ha a szervezetben a tudásmenedzsment szempontjából nem a megfelelő kultúra honos, akkor az ott dolgozók negatívan állhatnak hozzá az egyes tudásmenedzsment folyamatokhoz. Ez leginkább a tudásmegosztást érinti, amely kulcsfontosságú tevékenység kell, hogy legyen.
Ha a dolgozók úgy érzik, nem támogatják őket a tudásmegosztásában, akkor értékes tacit tudásukat megtartják, és ha távoznak a vállalattól, magukkal is viszik.
Greengard szerint (1998) három kulturális probléma akadályozhatja a tudásmenedzsment gyakorlatát:
A tudás hatalom. Ez abban nyilvánul meg, hogy a dolgozók nem akarjak megosztani tudásukat (ami megnyilvánulhat egy jó ötlet formájában is), mivel úgy gondolják, hogy csak így tudjak helyüket a szervezetben biztosítani vagy így tudnak majd a jövőben előre lépni a ranglétrán.
A dolgozok óvatosak más tudásával kapcsolatban, mivel ha mások ötleteit használjak, vagy másoktól kérnek segítséget, az úgy tűnhet rajuk nézve, hogy ők kevesebb tudással rendelkeznek, es ezáltal kevésbe retekesek.
Az emberek szeretnek a szakértő szerepében tetszelegni, ezért inkább nem működnek együtt másokkal.
Ahhoz, hogy ezek a negatív viselkedési minták megszűnjenek, három dologra kell odafigyelni, a vállalati kultúra alakítása során:
– Bizalom ezt úgy is felfoghatjuk, mint a vállalat éltető erejét. Az emberek akkor tudnak hatékonyan együtt dolgozni, ha megbíznak egymásban. A bizalom nyugodt légkört tud teremteni, amely elengedhetetlen a hatékony munkavégzéshez.
– Nyílt kommunikáció. Ez növelni tudja, a bizalmat a dolgozok között, és mintegy természetes módon kialakítja az együttműködés igényét.
– Gyors tanulás. Szinten növeli a bizalmat es a kompetenciát, valamint élveze tudásmegosztás igényéhez.