A családi vállalkozások gazdasági jelentősége meglehetősen magas. Jellegükből adódóan jelentős szerepet játszanak a gazdasági és társadalmi fejlődésben, a munkanélküliség elleni küzdelemben, a gazdasági tevékenységük és üzletpolitikájuk meghatározása során megjelenő e stabilitásra való igény révén e cégek jelentősen hozzájárulnak a munkahelyek fenntartásához, teremtéséhez, ezáltal gyakorolva kiemelkedő szerepet szociális és társadalmi aspektusok vonatkozásában is. A hazai kkv-szektornak körülbelül 60%-át teszik ki a családi vállalkozások, és ezeknek hozzávetőlegesen a 40%-a generációváltó, azaz vagy már megtörtént egy átadás-átvétel családon belül, vagy a közeljövőben, tíz éven belül fog megtörténni. E vállalkozások nemzetgazdasági súlya jelentős, ezért nem lehet közömbös, hogy a generációváltás sikeres lesz-e vagy sem – vezette fel Lakatosné Lukács Zsuzsanna a június 23-ai online TM workshopot, ahol az alábbiakkal foglalkoztunk:
- Hogyan kezeli a gazdasági kormányzat a 2019-2030 évekre vonatkozó Kis- és középvállalkozások fejlesztését célzó stratégiai dokumentumban ezt a kérdést, milyen intézkedéseket tesz, javasol a gazdasági szereplők érdekében?
- A SEED Alapítvány programjai hogyan tudnak mindehhez hozzájárulni?
- Hogyan látja mindezt egy generációváltáson sikeres túljutott vállalkozás alapítója?
Lakatosné Lukács Zsuzsanna, a SEED Alapítvány ügyvezető igazgatójának és dr. Berendi Péter, a Roland Divatház alapítójának a beszélgetésébe csatlakozhattak be a résztvevők.
A KKV-kban történő generációváltás kérdése aktuális és sokakat érintő kihívás
A KKV-ban történő aktuális generációváltás Európa szintű kérdés, amelyre jelenleg nincs tökéletes gyakorlat. A KKV stratégiában érintett családi vállalkozások jelenléte pedig rengeteg pozitív gazdasági és társadalmi hatással bír. Ezeknél a vállalkozásoknál a foglalkoztatási dimenzió igazán különleges, hiszen a hangsúly a profit mellett kifejezetten az emberi tényezőre helyeződik. „Megfigyeltük, hogy a sikeres generációváltáson átesett vállalkozások nagyrészt hozzájárulnak a helyi gazdaság stabilitásához” – meséli Zsuzsi. Mi állhat ennek a hátterében? Péter erősítette meg a feltételezést, miszerint a lojalitás az egyik kulcs, ugyanis ezeknél a vállalkozásoknál nagyobb a stabilitásra való igény. A családi vállalkozások szemléletmódja erősen emberközpontú. A vezetők a munkavállalóknak, s azok családjainak a szükségleteit is szem előtt tartják a vállalatirányítási döntések meghozatalában, ami így hosszútávú gondolkodásra ösztönzi ezeket a vállalkozásokat. Mindez által a nemzetgazdaság számára hatalmas értékteremtő tevékenységgel bírnak, éppen ezért fontos, hogy a vállalkozások túlélése és fejlesztése érdekében a tudásmenedzsment eszközeivel támogassuk a generációváltást. A Baby Boom és az X generációs cégvezetők nyugdíjba vonulását menedzselni kell a szervezetekben, a tudástranszfer ezekben az időkben (és megelőzően is!!) különleges feladatot jelent.
A nagyfokú integritáson és bizalmon alapuló családi vállalkozásokban a know-how fejlesztése, a készségek átadása, valamint a szociális kapcsolatok kapnak kiemelkedő szerepet a generációváltás során. A Roland Divatáruház ma már a 4. generáció vezetésében működik. A sikeres és több generációváltásban jártas vállalkozás jó gyakorlatát ismerhettük meg a TM workshopon, miszerint érdemes a gyerekek alkalmasságát minél korábban megfigyelni a cégvezetést illetően. A szülők e tekintetben adjanak teret, hogy az utódok minél többet, folyamatosan tanuljanak, mint az oktatási intézményekben, úgy személyesen a családi vállalkozás mindennapjaiban is. Annak idején Péter egy mentorprogramban is részt vett, ahol a tapasztalt mentora jó gyakorlatok megosztásával és tanácsokkal támogatta a tanulásban. Nem mindenhol megy azonban könnyen a generációváltás, hiszen nem minden esetben alkalmas az utód, de van, hogy az informális és lojális vezetés miatt nehéz az átállás az új vezető személyére. Ilyen esetekben nyúlnak külső erőforráshoz a vállalkozások. Tipikus hibák (pl. az alapítók nehezen hagyják el a céget) jelentkezhetnek az utódláskor, amelyek ismeretében már hatékonyabban kezelhető egy generációváltás, így a tudatos hibakezelés is egy jó TM eszköz a folyamatban.
Segítség a tudásátadásban a generációváltás során
Péter megosztotta tudásközösségünkben a CSVOE Közhasznú Alapítvány egyik közösségi példáját, miszerint a visszavonult vállalkozók tudásmegosztására teremtenek lehetőséget pl. konferenciákon, workshopokon. A cégvezetés rutin kihívásaiban nagy segítséget nyújt a több évtizedes tapasztalatok átadása a fiatalabb generációnak. “A tudástranszfer egyértelműen egy alap feladat a vállalkozásokban” – összegzi Péter. Zsuzsi pedig felhívta a figyelmünket az IFKA pályázatára, amely a vállalkozásoknak szól és a tudásátadás támogatására szolgál pl. tudásanyagok közzétételével, minta dokumentumok megosztásával, tanácsadási szolgáltatások bemutatásával. A SEED Alapítvány egyik kiemelt és többéves múltra visszatekintő programja a tudásátadást támogatja személyes mentorálás által, ahol fő cél a valós vállalkozói példák és gyakorlatok megosztása. A tudástranszfer arra irányul, hogy az adott mentoráltnak milyen típusú segítségre van szüksége. A leggyakrabban igényelt tudástartalmak a stratégiai tervezés, a jogi problémák, a személyes vezetői támogatás, a bizonytalanság kezelése, a kommunikáció kérdésköre.
Hazai vezető tudásmenedzsment tanácsadócégként támogatjuk a szervezetek tudásgazdálkodását
A tudásmenedzsment elkötelezett szakértőiként mi, a KM EXPERT-nél, célzott képzésekkel és tanácsadással támogatjuk a vállalkozásokat a tudatos tudásmenedzsment rendszer kiépítésében és fejlesztésében. Tudásbrókerként célunk összekötni tudásigényeik alapján az ügyfeleket a megfelelő tudásgazdákkal. Újszerű, hibrid fejlesztési rendszerünkben a szemléletformáló tanuló szervezeti koncepció képességének fejlesztése mellett célzott szervezeti problémákra, kihívásokra reagálunk. Ilyen modulokat képeznek a KKV-k számára jelentkező tudáskezelési problémák kezelése is, köztük a generációváltás folyamatának tudástranszfer támogatása, a tudásmentés módszertanának segítése, a tudásbázis építése, a tudásbarát szervezeti kultúra fejlesztése. Célunk, minél szélesebb körben elterjeszteni a tudásmenedzsment közvetlen, pozitív eredményeit a vállalkozások életében, mint a nagy-, úgy a kis- és középvállalkozások körében egyaránt. A tudás, mint alapvető erőforrás, minden szervezet építőköve, annak tudatos ápolása elhanyagolhatatlan szervezeti kompetencia.
Kapcsolat: demjen.szimona@kmexpert.hu