Feltörekvőben a PODCAST!
#tudásfórum #topmódszertan
Tudtad, hogy a Podcast Insights kutatása szerint világszerte ma már több, mint 1.700.000 podcast csatorna működik? A műfaj hamar elterjedt hazánkban is. Ez köszönhető többek között:
1. A Covid helyzetnek.
Lerágott csont, és ismerős is már mindenkinek, ám számos mai trend meghatározója: az emberek a járvány alatt otthon maradtak, elterjedt a home office és ezzel a közvetlen kommunikáció megszakadt. A napi teendők elvégzéséhez azonban tudásra van szükség, akár mellettünk ül a kollégánk, akár nem. Új csatornák jelentek meg a céges információáramlásban. Azt tapasztaljuk, hogy a legkisebb szervezetektől, egészen a nagyokig, egyre tervezettebben foglalkoznak a közvetett tudásátadás hatékony módszereinek bevezetésével.
2. Annak, hogy a digitalizáció újabb fokozatra kapcsolt.
Persze, mint, ahogy a legtöbb munkához (de ugyanez igaz a hétköznapokra is) ma már elengedhetetlenek a digitális megoldások. Az egyre égető kommunikációs nehézségek (lásd járványhelyzet) új tudásátadási módszerek és csatornák fejlesztését, meghonosítását idézték elő a digitális térben. Bár podcastok már 2004 óta léteznek, a tudásmenedzsment és a digitalizáció viszonylatában 2019-től kezdtek teret hódítani, mint a közvetett tudásátadásátadás kiemelkedő eszközei a webináriumok és ‘vodcastok’ után.
3. Az emberek információs igényeinek: gyorsaság és hitelesség.
Az is egyre nyilvánvalóbb manapság: ‘ha lemaradsz, akkor kimaradsz’. Az emberek az egyszerű, és gyors információáramlást preferálják. Az az idő már rég elmúlt, amikor a tudás összegyűjtésével tudtunk kitűnni, az igazi kompetencia ma már sokkal inkább az, ha valaki gyorsan tudja adaptálni és közvetíteni a tudást. A szervezetek belső kommunikációjában a személyes(!) beszámolók, azokból is a gyors és rövid heti/havi.. beköszöntők tarolnak! Ez nem csak az employer brandinget támogatja, de közvetlenül hozzájárul a munkafolyamatokhoz kapcsolódó információk hatékony átadásához. #TM tipp: vezetői podcast indítása
3+1. Feladatok és szerepek rotálódnak, és mindennapos kompetenciánkká vált: a multitasking.
Sokszor keresünk időspóroló és egyben hasznos tevékenységeket. Ilyen lehet a podcast is. Egyre jellemzőbb, hogy megosztjuk a figyelmünket. Van, hogy telefonon megbeszélünk valamit, és a hívás végére már el is küldtük emailben az említett linket. Tudtad? A legtöbben utazáskor, főzéskor, takarításkor vagy egy rutinszerű, monoton munka mellett hallgatnak podcastot tanulási céllal.
Akkor tisztázzuk! Mi az a #podcast? (Na és a #vodcast?)
A podcast csatorna egy lejátszási lista, összessége az itt közzétett podcastoknak, azaz hanganyagoknak. Sokszor párosítják videóval. Vannak letölthető és online csatornák is. A csatornákra feliratkozva értesítést kaphatunk a legújabb epizódokról. A podcast egyik meghatározó jellemzője a hagyományos rádiózással ellentétben, hogy bárhol és bármikor elő lehet venni a rögzített felvételt, azaz nincs időhöz vagy rádióhullámhoz kötve, így kényelmesen lehet információhoz jutni ma már szinte bármilyen témában. A podcasting technológia tehát a digitális hang-, videófileok sorozatszerű közzétételét jelenti. Egy zseniális megfogalmazás szerint: olyan, mint a rádiózás, Netflix-e! 🙂
Érdekesség: “A „Podcast” szó az iPod és a broadcast (jelentése: közvetít, sugároz) szavak összeolvadásából keletkezett, a „podcasting” kifejezés az ilyen jellegű műsorok készítését, illetve hallgatóként, nézőként való fogyasztását takarja. A kifejezés félrevezető lehet, mert a podcasting technológia használatának nem feltétele egy iPod vagy bármilyen specifikus hordozható zenelejátszó megléte. A videóállományokat közzétevő podcastokat szokás „vodcast” néven is emlegetni, amely a „video on demand”, és a „broadcast” szavak összeolvadásából keletkezett.”
Érdekesség tudásmenedzsment szempontból: A legtöbb vállalat egy adott probléma megoldására csak belső erőforrásait használja. Ilyenkor már az is egyedinek számít, ha a közvetlen kollégák és csapaton túl, akár az osztályt vagy a teljes szervezetet bevonják az ötletelésbe. Mi ennek az oka? Túl fáradtságosnak, drágának és sokszor megbízhatatlannak tűnik kutatni a szervezeten túli tudások között. Ebben is hatalmas előrelépést hoz a podcast, mint a külső tudás behozatalának egy új eszköze.
Hol lehet a csatornákra feliratkozni, új podcastot hallgatni?
Számos applikáció és webes felület érhető el ahhoz, hogy meghallgass vagy készíts egy izgalmas podcastot. A teljesség igénye nélkül elhoztunk néhány elterjedt eszközt:
- Youtube: ttps://www.youtube.com/
- Spotify:
- https://open.spotify.com/
- https://anchor.fm/ (A Spotify ingyenes podcastplatformja – az egyik legegyszerűbb módszer a műsorod létrehozására és megosztására, valamint a bevételszerzésre – állítják magukról. 🙂
- Apple: https://podcasts.apple.com/
- Google: https://podcasts.apple.com/
+1 tudásmenedzsment tippünk: a cégek zárt podcastokat indíthatnak a belső tudásbázisukba beágyazott (videós) lejátszási listákon, ami nagyban segíti a belső kommunikáció és munkáltatói márka építését (pl. havonta bejelentkező hírösszefoglalók az igazgatótól).
Tippek podcast indításához:
_szükséged lesz egy jó mikrofonra, és/vagy a hang minőségét szabályozó programra
_érdemes videózni, ezzel tovább növelheted a személyes jelenléted, ráadásul újabb platformokon is közzéteheted az anyagod –> ez esetben egy jó kamerára is szükséged lesz
_választanod kell egy platformot, ahol elérhetővé teszed a követőkkel a tartalmakat (az értesítésekre való feliratkozás lehetőségével)
_érdemes mindig ugyanabban az időpontban kiadni az új epizódokat: szokás megteremtése
_ne legyen túl hosszú (kb. 15-40 perc ideális a téma és célcsoport függvényében) és ne csapongj a témák között
_írj menetrendet, témavázlatot, készülj fel a zökkenőmentes
_kérd ki a hallgatóid véleményét, gyűjts téma- és vendégelőadókra javaslatot
_legyen a csatornához és az egyes epizódokhoz is egy rövid leírásod, címkék, ezzel segítve a kereshetőséget
_teremtsd meg a podcast hangulatát, ehhez kell egy ütős szlogen, brand
Podcast ajánló cikkünket >>ITT éred el!
#MagyarBusinessPodcast (85) – KM EXPERT, Gyulay Tibor
Magyar Business Podcast linkje: https://www.magyarbusiness.org/magyar-business-podcast/ep-85-km-expert-gyulay-tibor
Felhasznált irodalom:
Björn Rosenthal: What is Vodcasting? (angol nyelven). Deutsche Welle, 2006. január 6.
Steven Winkelman: Take control of your playlist with the six best podcast apps for Android and iOS. Digital Trends, 2020. november 18.
Pince, Áron: Mi az a podcast? Miért jó podcastot hallgatni? A podcast jelentése magyarul. 2021. február 14.
Demjén Szimóna
Tudásmenedzsment tanácsadó
demjen.szimona@kmexpert.hu