Műhely előzetes (november 8.)
Három olyan szakértőt sikerült megnyerni az E-learning a nagyok és kicsik gyakorlatában című TM Műhelyünkre, akik más-más szempontból közelítik meg a témát. Klötz Ferenc 2001 óta foglalkozik hivatásszerűen az e-learninggel, Baracsi Ferenc a vállalatirányítási, ügyviteli rendszerek szakértőjeként fejlesztett automatizált képzési rendszert. Kerék László nagyvállalati oktatási vezetőként alkalmazza ezt a módszertant.
Miről fognak beszélni a november 8-i műhelyen?
Az előkészítés során az alábbi levelet kaptam Klötzl Ferenctől (Apertus Noonprofit Kft.):
Szia Tibor,
Az alábbi gondolataim vannak a TM és e-learning kapcsolata témával. És ha vezetőim megengedik, akkor bemutatnám az éppen fejlesztés alatt álló kompetencia és egyéb rendszerünket, amely nagyon szépen bemutatja, hogy valójában a TM és az e-learning (egész pontosan a képzés) nem elválasztható egymástól, sőt már-már ugyanazt jelenti.
Szóval a tudásmenedzsment és az e-learning kapcsolata, viszonya:
Az e-learning a 2000-es évek elején még önálló életet élt a szervezetek többségében. Induló ágazatként leginkább a képzés-fejlesztés területhez tartozott, vagy sok esetben teljesen önálló próbálkozásként jelentkezett a vállalatok életében, sokszor alulról szerveződő módon. Nem kötöttük még a tudásmenedzsmenthez.
Az eltelt 18-20 év sok fejlődést hozott az e-learning területén. Kialakultak olyan újszerű tanulás módszertanok, amelyek már kifejezetten figyelembe vették az adott médium sajátosságait. Jöttek a munkába az új generációk, akik újfajta igényekkel lepték meg a képzéssel foglalkozó szakembereket. Nem utolsó sorban átéltünk egy válságot, ahol a költségek csökkentése első számú szempont volt.
Ma pedig a tartalom alapú e-learning fejlesztésekről kezdünk átállni a kompetencia alapú fejlesztésekre. Ez a váltás sokkal szorosabb kapcsolatot eredményez a tudásmenedzsment és az e-learning között. Ma már nem az van az előtérben, hogy mit kell megtanuljon a tanuló, hanem a cél az, hogy mit kell tudjon elvégezni a tanuló a munkahelyén. Ahhoz, hogy erre a kihívásra sikeres képzési programot tudjunk fejleszteni, alaposan fel kell mérni a szervezetben meglévő tevékenységeket, és az elvégzésükhöz szükséges tudást, illetve kompetenciát.
Mi ez, ha nem tudásmenedzsment tevékenység. Állítom, hogy azok a szervezetek, akik foglalkoznak a szervezeti kompetenciáik fejlesztésével, valójában komplex tudásmenedzsment feladatokat végeznek. Szükséges előállítaniuk a saját kompetencia mátrixukat, a hozzá tartozó mérési rendszerrel. Hiszen, csak így tudják megmondani, hogy az egyes munkavállalóknak valójában milyen képzése lesz szüksége (akár egyénenként is, testre szabottan). Ha ezt felismerik és elkezdik a feltáró-fejlesztő munkát, máris egy óriási szervezeti TM felmérést végeznek, melynek során bevezetik az egyes tudásmenedzsment akciókat és kiépítik a saját, szervezetükre szabott TM rendszerüket. Anélkül, hogy ezt észrevették volna.
Előadásomban bemutatok egy olyan kompetencia rendszert, a kapcsolódó mérési rendszerrel és személyes tanulási portállal együtt, amely az ország legnagyobb munkavállalói bázisával rendelkező szervezeténél kerül bevezetésre (folyamatosan), mely bemutatja, hogy az e-learning (valamint a többi kapcsolódó tanulási forma) szorosan kapcsolódik a TM-hez és egyetlen egységet alkot. Az, hogy ezt most pontosan minek is nevezzük, lényegében teljesen mindegy.”
Baracsi Ferenc (TR-Soft 2000) az alábbiakat tervezi:
Én hogy látom a vállalati e-learning rendszereket: Automatizát folyamat
Ezeket a folyamatokat kell támogatni:
- betanulás
- Környezeti elvárásoknak megfelelő újabb tudás,
- Átképzés másik pozícióra (ez Lehet kiegészítő képzés is, hogy helyettesíteni tudjon)
- Szinten tartás, folyamatos ismétlés, mert enélkül halványul a tudás.
Mitől lesz automatizált a képzés?
- A beállítás után kézi beavatkozás nélkül végzi a dolgát.
- A kezelő dolga a változó igények beállítása és a továbbfejlesztés, ellenőrzés
A folyamat akkor szabályozható, ha közben mérünk is. Nagyon fontos a tudás folyamatos mérése és a visszacsatolás.
Saját példák:
Milyen módon közelítettük meg a feladatot?
Apróbb trükkök, amik egyszerűsítik és hatékonyabbá teszik a bevezetéssel járó munkát.
Milyen eredményeket értünk el, hol tartunk most?
Kerék Lászlóval (OTP Bank senior menedzser) abban maradtunk, hogy
Elmondja, hogy a nagyvállalati tudásátadási rendszerben hol a helye az e-learningnek, és bemutatja azt a 2 e-learning tananyagukat, amik nemzetközi elismerésben is részesültek.
Részvevők közötti tudásmegosztás
Természetesen, most is sokat várunk a részvevők közötti tapasztalatcserétól.
Már előzetes is érkezetek kérdések, mint pl.
„Ha valamiben sokéves tapasztalatom van, az az elkészített eLearning tananyagok technikai átvétele, a készítők támogatása, a tartalmak megosztása országos és nemzetközi szinten, valamint tudástár szoftverek írása. Annyi kiegészítéssel, hogy nem céges tananyagokkal, hanem köznevelés és felsőoktatás szinten.
Sulinet Digitális Tudasbazis http://tudasbazis.sulinet.hu/hu
Tankönyvtár https://www.tankonyvtar.hu/hu
Nemzetközi: http://info.melt-project.eu http://aspect-project.org
Kíváncsi vagyok, hogy ez céges környezetben hogyan működik. Vagy működik-e egyáltalán? Nem drága-e eszméletlenül? Mennyire felkészültek a tartalom készítők? (Vagy csak nekem volt nehéz dolgom velük, de mi 2004 és 2014 között sokat küzdöttünk. Persze ebből megint nagyon sok dolog nem publikus:( )
Üdv, János
Ingyenes programunkon még tudunk fogadni néhány érdeklődőt.
Részletek és regisztráció: http://kmexpert.hu/esemenyek/e-learning-a-nagyok-es-kicsik-gyakorlataban/
Várunk szeretettel:
Gyulay Tibor házigazda