Morvayová Andrea élő bemutatót tartott tudásközösségünkben egy működő jó gyakorlatukról: „Az online belső kommunikációnkban elhagytuk az email-ezést, helyette már évek óta chatelünk. Erre mi, a Be-novative-nál Slack-et használunk.” Többek között az is kiderült, hogy a Slack több, mint egy szimpla chat felület. Maga a Slack 3 támogatási területet emel ki: agilitás, kollaboráció, kommunikáció.
Hogyan illeszkedik mindez a Tudásmenedzsment rendszerbe? A TM és a csoport chat kapcsolata aktuális kihívást jelent a szervezeteknél. A kommunikáció pedig a tudásáramlás egyik egyértelmű dinamikus eleme. Ennek fejlesztésére egyik eszköz lehet a Slack, a digitálisan támogatott megoldások között. A teljes tudásáramlási folyamatot szinergizáló TM jó gyakorlatokkal növeljük a szervezet hatékonyságát. A workshopon megismertük, hogyan tud például a Slack a további tudásátadási ciklusokba is bekapcsolódni és támogatást nyújtani. |
„A Slacket kb. 2 éve használjuk a startupunknál. Azért választottuk, mert már az ingyenes verziója is abszolút megfelel számunkra. Belső kommunikációra e-mailezés helyett csak ezt használjuk. Csoportokban, különféle témákban vagy akár direkt tudunk egymással írni vagy beszélni. Én külön örültem, amikor 2 másik szervezetnél – ahol szintén dolgozom – Slacket vezettünk be. Egy gombnyomásra tudok váltani a munkaállomások között. Be tudom időzíteni, mikor hol vagyok elérhető, miről szeretnék értesítést kapni és arról is dönthetek, hogy webről használom vagy letöltöm az alkalmazást akár a saját gépemre, akár a telefonomra. Ha pedig szeretném, más applikációkkal, például Jira-val vagy Confluence-szel is össze tudom integrálni. A Spotify után a második legkedvesebb appom. :)” – összegzi Andi benyomásait a Slackről.
Hogyan lehet az online térben informális beszélgetéseket generálni?
💡 Tipp: ”Csevej csatornával”
Most, a remote munkavégzés során a csapatszellem fejlesztése is egyfajta új kihívás elé állít bennünket. Az informális tudásmegosztás is csökken a véletlen találkozások hiányában, s így a rejtett tudás is nehezebben kerül felszínre. Andiéknál éppen ezért van egy csevej című Slack csatorna is, ahol nem közvetlenül a munkafolyamatokhoz kapcsolódó beszélgetés folyik, ám az előbbi nehézségekre egy szuper megoldást kínál.
Hogyan támogatja a Slack a tudásáramlást?
- a kommunikációban: információ csere online, elkülönített információs csatornák, célzott üzenetküldés, személyre szabható értesítések, gyors visszajelzések és reakciók
- az összegyűjtésben: appok integrálása (pl. tudásbázis), online elérhetőség, piszkozatok
- az elérésben: csatorna fejlécébe ágyazható linkek, személyes státuszok, távoli elérés, korlátozott visszatekintés
- rendszerezés: átlátható felület, file megosztások, kereső opciók, csatornákon belüli téma szekciók
Az ingyenes Slack verzió korlátokkal is bír, mint pl. 10 fő felhasználót tud fogadni, a tartalmak visszakövethetősége időben elhatárolt, nyelvi korlátot jelenthet, mivel még nem érhető el magyar nyelven.
Megállapítások
- a Slack bevezetésével hosszútávon fenntartható TM tippeket sajátíthatunk el
- a vállalati kultúra határozza meg a hivatalos kommunikáció elveit
- a belső kommunikáció szabályozása elengedhetetlen az online térben
- vannak jó rendszerek, bizonyos dolgokat ki lehet váltani (a Slack is egy kiragadott példa), érdemes paradigmát váltani
- „Az, hogy tudásanyagokat emailen küldözgetünk: a múlt század.”
- a virtuális iroda megteremtésében kulcstényező a gorupware programok alkalmazása
Április 21-én a 4. online workshopunkat tartottuk töretlen érdeklődés mellett. Úgy tűnik ez heti 1 óra sokaknak megéri.
Következő ingyenes alkalom 28-án: >>A korszerű onboarding folyamat (az új belépők integrációjának fejlesztése a krízis helyzet tanulságai alapján)