Beszámoló TM tanácskozásról
Tanácsadók és az ügyféloldal képviselőinek részvételével zajlott az a tanácskozás, ahol a tudásmenedzsment elterjedésének felgyorsításáról gondolkodtunk közösen. Rövid helyzetértékelés után, azt a kérdést tettük fel magunknak, hogy tud-e valódi hasznot kínálni a TM, vagy csak mi vagyunk elfogultak? Ezekután listáztuk azokat a gátakat, amikkel meg kell küzdenünk, és javaslatokat gyűjtöttünk az akadályok leküzdésére.
A fő megállapításunk az volt, hogy a mi oldalunkról is paradigmaváltásra van szükség, hogy jobban meg tudjuk fogalmazni a döntéshozók számára a tudásmenedzsment hasznosságát.
A bemutatkozó körben (a személyes információkon túl) arra voltunk kíváncsiak, hogy kinek milyen a viszonya a TM-hez, és a szervezetében hogyan áll most a tudásmenedzsment? Mivel a program meghívásos alapon szerveződött, nem volt meglepetés, hogy mindenki kapcsolódott valamilyen szinten a tudásmenedzsmenthez. A csapat tagjai döntően az operatív szintet képviselték, akik jól érzékelik a TM szükségeségét, és ha rajtuk múlna, már elkezdték volna bizonyos tudáskezelési területek fejlesztését. Volt, aki be tudott számolni eseti beavatkozásokról, részsikerekről, de a nagyobb áttörés még szinte mindenütt várat magára.
Mi lenne a TM haszna nálunk?
A fenti kérdésre gyűjtöttük az ötleteket csoportmunkában. Szerettük volna elkerülni a sztereotip válaszokat, ezért a téma elfogult képviselőjeként nem is nyilvánultam meg a team munka előtt, hogy ne a már eddig hangoztatott érvek kerüljenek elő ismét.
Az alábbiakban a válaszokat csoportosítva összegeztük:
- Pénzre fordítható hasznon
- Kevesebb túlóra
- Rövidebb határidők
- Nem kellene 2x feltalálni a spanyolviaszt (a párhuzamos fejlesztések elkerülése)
- Befektetett energia megtérülésének kimutathatósága
- Szolgáltatás színvonalának növekedése
- Tudásvagyon kezelése
- Tudástérkép, tudástár, tudásmegosztás
- Gyorsaság: a szükséges tudás és rendszerek gyors beazonosítása
- Tudástérház (szakterületekre egységesen)
- Monopol tudás megszüntetése
- Kimenő tudás megtartása, örökítése
- Tapasztalatok összegyűjtése (hasonló projektek)
- Projektek közötti átjárhatóság
- Fejlődést generálhat
- A networking (kapcsolati tőke) által húzó ágazattá válhatunk
- Fejlődés a rendszerszintű gondolkodásban
- Egyén is tud fejlődni (még ha monopol tudás van is)
- Ötletmenedzsment javul (Innováció)
- Munkatársi elkötelezettséget növel
- Aki szívesen megosztja, aki tanulhat…
- Emberek közötti összetartás javul
- Munkatársak megtartása
- Egyazon érdek a cél irányában
- Válsághelyzet túlélési esélye nő.
Mi akadályozza a TM terjedését? (Korlátok)
A rossz hír, hogy az ötletelés eredménye darabszámra szinte teljesen megegyezik a felsorolt előnyök számával. Ha pozitívan nézzük, akkor a felismert gátak könnyebben leküzdhetők, mint a rejtettek.
A csapatmunka eredménye összesítve:
- Mérhetőség (nehéz mérni a hasznát).
- Pályázatok (nehéz rá forrást találni, bár most indul egy GINOP pályázat TM-re).
- Korábbi negatív tapasztalatok.
- Érdekhiány, érdekellentét.
- Időbeliség (nem elég gyors az eredmény).
- Szoftver megléte (pl. van egy szoftver, amit használ már a cég, és nem lehet kilépni belőle).
- Túl sok rendszer.
- Nincs rá kapacitás.
- Nem találkoztak még a lehetőséggel.
- Nincs jó példa.
- Drága.
- Mögötte adminisztráció van, valakinek ezt meg kell csinálnia.
- Nincs felelőse, nincs ilyen munkakör.
- Vezető válasza egy érzelmi ellenállás: „jobban tudják az én munkámat?”, „most is jól működik”.
- TM most trend lett, de nem ezért kell hangsúlyozni.
- TM is egy új dolog, amit csinálni kell.
- Nem elég hiteles.
- Kevés a követendő példa (főleg itthon)
- E-learninghez hasonlítják, pedig az se jött be
- TM projekt mérete elrettent.
- Nem befektetésnek tekintik (luxus cikk).
- Most nincs időnk rá.
- Nem reagálunk az érzelmi ellenállásra.
- Nem jutunk el a döntéshozókhoz (egy apró helyen kell pozitív példát mutatni, így a többi beindulhat.)
Mit tehetünk a helyzet javítása érdekében?
A tanácskozás legfontosabb része a megoldási javaslatok gyűjtése volt.
Számos ötlet született, amiket most valamelyest csoportosítva írok le, de további feldolgozást, elemzést igényelnek, hogy akciók születhessenek belőle.
- Emészthető méretűvé tenni a tudásmenedzsment beavatkozást
- Kis költségű projektek indítása à Jó példa bemutatása
- „Egy gombóc, egy nyelés”
- Más eszközökkel nehezen megoldható, de elhatárolható méretű problémák megoldása komplex TM bevezetés helyett (pl. nyugdíjas tudásmentés)
- „Miről maradsz le” érzés kialakítása
- Működő gyakorlat hasonló profilú vállalatnál
- Sikeres projektek rövid bemutatása: „Sikercsokor”
- Szervezeti belső kommunikációban:
- A bevezetés legjobb eszköze: találni a vállalaton belül valakit, aki majd ebből ír szakdolgozatot. további „tematikus úttörők”
- Belső info áramlás: Valós, széles körnek fogható problémára kínáljon megoldást.
- Erősítés a PR vonalon
- Workshop a döntéshozókkal
- PR cikkek gazdasági, hr …stb. szaksajtóban
- Meet up
- Social media: LinkeIn, Facebook, stb. aktivitás növelése
- Közösségi napok szervezése közösségeknek.
- Konferencia szervezés
- Vállalati sikerkönyv írása (Kézikönyv?)
- Reprezentatív kutatás pl. online
- Az érvrendszer erősítése:
- A hogyan konkrét kidolgozása
- Innováció menedzsmenttel együtt kell hirdetni.
- Az érvelés így „TM paradigma vakságot” feltételez. Légy érzékenyebb az anomáliákra, ne intézd el egy szerű magyarázatokkal!
- Politikai támogatás elnyerése (NFM)
Az út elején járunk.
Köszönjük a tanácskozás részvevőinek aktív hozzájárulását és az OTP-nek a vendéglátást!
Bármilyen segítséget szívesen fogadunk, ami előre visz a célunk felé, hogy egyre több döntéshozó ismerje fel a TM-ben rejlő lehetőségeket.
Írj, vagy hívj, ha szívesen beszállsz a paradigmaváltó csapatba!
gyulay.tibor@kmexpert.hu +3620-942 2559