Ez alakalommal nagyobb hangsúlyt helyeztünk a személyes élményekre, tapasztalatokra és ezek alapján közösen gondolkodtunk a közvetlen tudáscsere megoldásain. A közös ötletelés eddig is jól működött, kíváncsiak voltunk: vajon honnan jön az ötlet, ki ül a képernyő mögött? Színes csapat gyűlt össze a 3. online TM workshopon is. A tudásmegosztás az egyetemi, tudományos kör képviselői, vállalkozók, projekttagok, HR szakemberek, üzleti tanácsadók, trénerek között zajlott, amelyet a KM EXPERT ügyvezetője Gyulay Tibor, vezető tudásmenedzsment szakértő moderált. A következőkben státuszolunk a közös munkáról, nagyvonalakban, a workshopon elhangzottak alapján a saját jegyzetünket osztjuk meg Veletek. A >>következő workshop pedig kedden 4-kor kezdődik.
Tölcsérszerűen haladtunk a téma feldolgozásában, kezdve azzal, milyen rendszerező elvek, csoportosítások juthatnak eszünkbe a közvetlen tudáscsere eszközeire vonatkozóan.
Közvetlen tudáscsere eszközeinek lehetséges csoportosításai:
- Szervezett/ad hoc találkozók
- Rendszeres online/személyes találkozók
- Mentális célok
- Tudásmegosztás
- Formális/informális találkozók
- Módszertannal
- Módszertan nélkül
- Interaktív/egyirányú
- Célközönség szerint
- Létszám: egyén/csoportok/tömegek
- Időtartam szerint
- Eszközök, technikák, folyamatok szerint
- Tudásátadás célja szerint
- Tacit vagy explicit tudás
Majd a csapatot leginkább érdeklő 5 témakörről beszélgettünk röviden.
Közvetlen tudáscsere kiemelt témacsoportjai:
- Stand up-szerű tudásátadás
- Reggeli stand up példa
- „Mi ezt minden nap használjuk!”
- 5 perces beszámolók a csapattagok között
- Tudásmegosztás is beelfér, de elsősorban feladat áttekintő
- Tipp: legyen facilitátor
- Ahol most kezdik el, ott izgalmas: könnyen fenntartható, megmaradhat hosszútávon is
- Időzítés, időtartam fontos
- Tipp: legyenek fixált fórumok
- Lean menedzsment példa: One-point lesson
- 1 oldalas mini prezentációk
- Tudás morzsa –> multiplikátor
- Reggeli stand up példa
- Szóbeli tudásátadás és annak rögzítése
- „Csak háromszor mondok el valakinek valamit.”
- piros füzetbe jegyzetelés
- Közös tudástár építkezés
- Videókonferencia (Zoom/Skype/Teams..) felvétel
- Tipp: kell egy közös felület, ahol megtalálható az anyag
- Másik ember írja le a kapott tudást
- Vajon, hogy ment át az üzenet?
- Közös tanulás
- Videós rögzítések
- „Csak háromszor mondok el valakinek valamit.”
- Csoport chat
- Slack használat
- Csatornák hozhatóak létre témák szerint
- „A kiemelt csatornákat könnyebben figyelemmel kísérem.”
- Több szervezet is jelen van egy felületen
- Időben jelzi, hogy megszólítottak, tárolja az előzményeket
- Sokszor, azonban nem elég
- Nem kerülnek mentésre a tudáselemek
- Teams integrációk
- Slack használat
- Tudásmegosztás időbeli strukturálása
- Formális és informális találkozók, lehetőségek tervezése
- Legyenek kijelölve sávok (tól-ig időpontok)
- reggeli kezdő megbeszélések
- Munkaszervezésben helyet találni
- Munkaköri leírásba beletenni
- Ne legyen ijesztő a tudásátadás fogalma
- Share desk példa: „Képeslapokat raktunk ki az asztalra.”
- Formális és informális találkozók, lehetőségek tervezése
- Online, informális tudásátadás
- Ki kellene találni
- Magánéletből jött elő az ötlet
- a kávészünetben is mindig előkerül egy értékes tudásmorzsa
- Szertartást kötni hozzá (koccintás…)
- szervezeti kultúra
- Példa: kávézás, random sorsolás alapján
- onboardingba építhető, munkatársak megismerése
- videóhívásban is folytatható
- Ki kellene találni
A legközelebbi alkalommal tovább haladunk a témában. A következő kedden a tudásközösségünkben az első önkéntesünk mutat be egy konkrét TM eszközt (Slack használata a közvetlen tudásátadásban) a csoport chat témakörében.
>>Részletek és regisztráció a 04.21-ei online TM workshopra
💻 Ingyenes online TM workshop a megszokottak szerint keddenként, 16:00-kor!