A tudásmenedzsment nem csak a nagyoknál fontos, sőt!
A KKV-k egy munkaórára eső termelékenysége az Uniós átlag 47,9%-a! Számtalan oka van annak, hogy a kicsik nem érik el nagyvállalatok hatékonysági szintjét. Az egyik legfontosabb ezek közül a tudástőke nagysága és azzal való gazdálkodás minősége. A nagyok sokkal több figyelmet, energiát fordítanak a tudásvagyonukra. A kicsiknél nap, mint nap kimutatható veszteségek keletkeznek a „nem tudás”-ból. Muszáj ennek így maradnia? Nem! Rengeteg lehetőség van a tudáskezelés színvonalának javítására, ami a KKV-k számára is elérhető.
A KKV-k (250 főnél kevesebb alkalmazott) hatékonysága világszerte elmarad a nagyvállalatokétól, de Magyarországon még egy picit ennél is rosszabb a helyzet. Természetesen, ennek vannak strukturális okai; A méret sok mindent meghatároz. A nagyobb anyagi források fejlettebb technológiák (ami gyakorlatilag csomagolt tudás) megvásárlását teszik lehetővé, a jobb jövedelmi és karrier lehetőségek nagyobb tudású szakembereket vonzanak. A nagyoknál felkészült munkatársakból álló munkatársak végeznek olyan feladatokat, amelyeket a kisvállalatoknál az ügyvezető vagy a titkárnője „nem szeretem” (és általában „nem is tudom”) ügyként kezel, vagy rosszabb esetben senki sem foglalkozik velük.
Érthető, hogy a KKV-k a tudásmenedzsmentben az utóbbi 2 évtizedben végbement fejlődést sem tudják ugyanúgy követni, mint a nagyok. Számtalan lehetőség kínálkozok ugyanakkor számukra is arra, hogy a méretüknek megfelelő tudáskezelési módszerek alkalmazásával csökkentsék lemaradásukat, és minimalizálják a tudáshiány miatti veszteségeiket.
Sokan gondolhatják, hogy „Mi minden nap a túlélésért küzdünk, nincs se pénzünk, se időnk, hogy ilyen másodlagos dolgokkal foglalkozzunk!”
Érdemes azonban elgondolkodni a következő kérdéseken:
- Arra nincs időnk, pénzünk, hogy a dolgozóinkat megfelelően kiképezzük, betanítsuk, de arra van, hogy a felkészületlenségük miatt elkövetett hibáik következményeiért megfizessünk?
- Megengedhetjük magunknak, hogy elmaradjon az elkövetett hibák okinak feltárása, a tanulságok levonása, és ebből fakadóan ismételten elkövessük ugyanazokat a hibákat?
- Ma mire fordítunk több időt a vállalkozásunkban, az információk, tudások strukturált feldolgozására vagy a keresésre? Mennyibe kerül nekünk, ha az adott pillanatban nem találjuk a szükséges tudást?
Nyilvánvaló, hogy a nagyvállalati gyakorlatban bevált tudáskezelési módszerek, technikák nagy része egy az egyben nem vehetők át a kisvállalkozások számára. A gondolkodásmód, a tudásvagyon kezelésének tudatossága azonban fejleszthető, az alkalmazott eljárások, eszközök jó része adaptálható.
A KM EXPERT szakértői csapat éppen azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a nagyvállalatoknál piacvezető tudásmenedzsment szakértőként szerzett tudását, tapasztalatát használja fel a KKV-k érdekében. Szeretnénk abban segíteni, hogy egyre több partnerünk váljon okos vállalkozássá, abban az értelemben, hogy a céljai érdekében tudatosabban kezeli egyik legfontosabb erőforrását a tudást.
Március 26-án egy műhelymunka keretében éppen ezt a témát fogjuk boncolgatni: keressük a kapcsolatot a tudáskezelés minősége és a kiválóság között (az EFQM modellt is felhasználva). Mivel a kis- és nagyvállalati körből egyaránt várunk részvevőket, kiváló lehetőség nyílik a hasonlóságok és különbözőségek beazonosítására is.
Tudjon meg többet a Kiválóság – Okos Vállalat Műhelyről!