Egyedi időpontban, nyáron tartottuk legutóbbi Tudásmenedzsment a gyakorlatban című tréningünket. Színes csapat gyűlt össze. Eltérő iparágakból érkeztek a résztvevők, különböző szervezeti felépítésekkel, egyedi kultúrák jegyeivel, mégis egy nyelvet beszéltünk. A legnagyobb felismerések azok a bizonyos „AHA” momentumok voltak, amik különböző közegekben is hasonló kihívásokat jelentenek. „Nem vagyunk egyedül a problémákkal.” – Pap Dorottya (Dorka) az OTP Bank színeit képviselve mesélt tréningélményéről, valamint a náluk éppen zajló izgalmas TM akcióról.
Dorka csupán pár hónapja csatlakozott a bank képzési csapatához, vezetője támogatásával az első napjaiban hozzánk vezetett útja, és részt vett gyakorlatorientált tréningünkön. Már előző munkahelyén is érdekelt volt a szervezetben lévő tudást illetően, azonban akkor még ezt egy természetes, önszerveződő jelenségeknek látta. Ez részben igaz is, a tréning rávilágított arra, hogy a TM gazdag elméleti és módszertani keretrendszerével olyan eszközt sajátíthat el, amellyel egyértelműen támogathatja a változásokat.
A tréningen felvett TM szemüvegével úgy látja, hogy a szervezetükben sok, különböző TM jó gyakorlat működik, de az általános érvényű, tudatos tudásmenedzsment hiányzik, és ez a hétköznapokban is komoly kihívást jelent. Ha csak arra gondolunk egy profitorientált, többezer főt foglalkoztató cégnél mennyi iroda, mennyi információmozgás van jelen nap, mint nap, érthető, hogy a tudás kezelése kulcskérdés. Akár evidens dolgok is gondot okozhatnak egy új belépőnek, hol van a kabáttartó, és erről a vezetőmet kérdezzem meg, vagy kit? A pályakezdőktől kezdve a nyugdíjba készülőkig, sokoldalú emberek vannak a szervezetükben. A köztük zajló tudás kezelés kérdése kritikus, hogyan kezeljük ebben a helyzetben a generációs kérdéseket? A felvett TM attitűdjével Dorka számára szembe tűnt, hogy az utóbbi időszakban akár már csak a találkozások, a heterogén ötletelések, egyszerű beszélgetések is eredményeket hoznak csapatának.
„A tréningen először megijedtem, hogy én ezt nem tudom megcsinálni nálunk. Aztán rájöttem, hogy nem is nekem kell, ezt egyedül véghez vinnem.” Dorka maga magyarázta ezt meg az elméletet alkalmazva: Rengeteg, differens igény van jelen a szervezetükben a tudást illetően. Csapata hozzá járulhat a célok eléréséhez a TM modellt alkalmazva a tudás összegyűjtésében, elérésében, kommunikációjában és szervezésében. Ezáltal a megfelelő folyamatok, technológia, felelősségkörök és szerepek tisztázásában tudnak segítséget nyújtani, a koordináció támogatásával. „A legjobb elméleti tréning, amin valaha, voltam.” – mondta, s azóta a feladatai és attitűdje révén megtalálta a szerepét a TM folyamatokban. Már korábban is megjelentek számára a lehetséges megoldások, gondolatok a szervezeti tudásgazdálkodást illetően, de a tréningen sok megerősítés érte, akció palettával távozott, több apró és komplex megoldással a tarsolyában. A tréning legnagyobb hozzáadott értéke a kimozdítás. A programon azonosítottuk a tipikus problémákat, gyakorlati módszereket kaptunk a megoldásukhoz. A legkedveltebb módszer a résztvevők között az After Action Review (AAR) volt, amely gyorsan bevethető és alacsony tranzakciós költségekkel jár. Számos konkrét példát néztünk át, ahol különböző cégek, akik más és más TM projektek révén számszerűsíthető költségcsökkentést értek el. A pull vagy push tudásátadó módszertan is értelmezhetők a banknál, ezeket vegyesen alkalmazzák. Az figyelhető meg, hogy mindenki egyénhez mérten alkalmazza ezeket. Az élvezetes csoportfoglalkozások segítették a gondolatiság megágyazását a résztvevőknél. Jobban összehozta a csapatot és az erős elmélet mellett segített az eljárások elsajátításában.
A tréning végére kinél egy gyors beavatkozási terv született, másnál összetett rendszerfejlesztési irány került meghatározásra. Az utolsó szekcióban mindenki egyéni akciótervet állított fel a szervezetére nézve. Dorkánál ez ma már nem csak terv, hanem elindult egy közös TM projekt az OTP Banknál a KM EXPERT tanácsadói közreműködésével. Szakértői segítséget kértek, és egy TM fókuszú átvilágításba kezdett a bank. A fő cél egy aktuális helyzetmodellezés, melynek révén a Tudásmenedzsment rendszer (TMR) koncepciójára vonatkozó javaslatok kerülnek megfogalmazásra a vezetés számára. Több lépés is lezajlott már, kérdőíves felmérést végeztek a teljes szervezetben, eltérő hierarchiaszintről érkezőkkel tartottak interjúkat, homogén összetételű workshopok kerültek megrendezésre. A projekt elindult és hatással van. Az emberek érdeklődnek, van véleményük, kérdéseik, a projekt a közösséget formálja, az pedig a projektet támogatja.