Az első Magyar Tudásmenedzser Akadémia növendékei szeptember 29-én mutatták be „vizsga projektjüket”. Az volt a feladatuk, hogy a 7 hónapos tanulási folyamat keretében olyan tudásmenedzsment akciót valósítsanak meg, aminek érdemi hatása van a szervezetükre.
“Mentsük, ami menthető!”, “Most már látjuk a fától az erdőt“, „Titanic, avagy egy szakkollégium regéje“, „Tudásmenedzsment a nass magnetnél” címmel tartották meg előadásukat, ami után egy World café jellegű beszélgetés keretében dolgoztuk fel a részvevőket legjobban érdeklő témákat a TM és a tanuló szervezet kérdéskörében.
A CKO Academy-t azzal a szándékkal indítottuk el, hogy olyan tudásmenedzsereket képezzünk ki, akik képesek érdemi változások kezdeményezésére és megvalósítására. A tanulási folyamat első szakaszában az elméleti alapokkal ismerkedtek, hogy képesek legyenek felismerni a saját szervezetük erősségeit, illetve fejlesztendő területeit. A lehetséges beavatkozási pontokat a 2. fázisban tártuk fel, ahol a megismert diagnosztikai eljárások segítségével dolgoztak az akadémisták. A záró munkaszakaszban az akciótervek elkészítésével és a változások elindításával foglalkoztak a csoport tagjai. Szerencsére, szinte mindenütt megkapták a szükséges vezetői támogatást, így már a záró konferencián is komoly (rész) sikerekről tudtak beszámolni.
Az előadások tartalmából:
Gelencsér Gábor (Precognox Kft.) „Most már látjuk a fától az erdőt” címmel mutatta be a munkája eredményeit. Ők 3 kihívást azonosítottak be, ami miatt belevágtak a tanulási folyamatba és elindították a változtatásokat. A szoftvereik és a projektek dokumentációja, a tudásvesztés kockázata (kulcsemberek tudás monopóliuma) és a belső kereső fejlesztése került a fókuszba náluk. A kulcsemberek bevonásával készült felmérés alapján indították el az akciókat, amiket mind a vezetés, mind a munkatársak támogatnak. Többek között; meghosszabbították a felmondási időt, és tervszerű tudásmentést végeznek a távozó munkatársakkal az expert debriefing módszertan alkalmazásával. Projekt átadó sablont készítettek, és a dokumentációkat is standardizálták. A belső kereső fejlesztésétől is komoly hatékonyság növekedést várnak (ez saját fejlesztés, ami egyben egy termékük is).
Lampert Henrietta a BME Management Szakkollégium tudásmenedzsment kezdeményezéséről számolt be: „Titanic, avagy egy szakkollégium regéje” című előadásában. Nagyon izgalmas problémával kell szembe néznie egy egyetemi tudásközösségnek. 2-3 évente szinte teljesen megújul a tagság, ami szinte mindig, komoly tudásvesztéssel jár. Ennek van előnyös oldala is, hiszen az új tagok, vezetők így nagyobb teret kapnak a tanulásra, a szakkollégium viszont nem fejlődik úgy, ahogy lehetne, én mindig szinte a nulláról kell kezdeni az építkezést. TM akciótervet készítettek és elhatározták, hogy változtatnak ezen a helyzeten.
Baranyi Béla egy folyamatfejlesztési projekt keretében támogatta ügyfelét a munka során felmerült TM kihívás megoldásával. „Mentsük a menthetőt!” című prezentációjában egy kisvállalkozásoknál tipikus probléma megoldását mutatta be. Ahogy más KKV-knál, ennél a cégnél is néhány kulcsember fejében volt a szervezeti tudásvagyon nagy része. Komoly veszélyt jelentett, hogy a nagy tapasztalatú fejlesztési vezető távozni készült a vállalkozástól. Béla a tudástérképezés és az expertdebriefing módszerek alkalmazásával „mentette a menthetőt”. A komoly időnyomás alatt végrehajtott beavatkozás eredményeképpen tudástérképek, folyamatleírások, útmutatók születtek, ami nagyban hozzájárult a veszteségek csökkentéséhez.
Magyari Schall-Judit, a nass magnet Hungária Kft. frissen kinevezett tudásmenedzsereként számos kihívással találta szembe magát: “Szerencsés találkozás volt, pontosan ilyen képzést kerestem!”. A vezetés felismerte, hogy a tudásfolyamatok fejlesztésével tud a szervezet hatékony működésére hosszútávon és stabilan hatni. A következő üzleti igényeket azonosította Judit: tudás azonosítása és tudástranszfer folyamatok kialakítása, tudásbázis építés (Confluence). A tudásmenedzsment rendszer első építőköveit és quick win akcióit a HR és a TM találkozása nagyban erősíti, tudatos szemléletformálás és csoport szintű transzparencia a cél. Az éles helyzetek hozták az Akadémia házi feladatainak megoldásait is. Bevezetésre került az expert debriefing, a mindmapping technika, és az új belépők tudásának feltérképezését onboardinggal tervezik összekötni.
A World Café témakörei:
Az előadások után laza keretek között folytattuk a tudás- és tapasztalatcserét a részvevőkkel. Először összegyűjtöttük a társaságot leginkább foglalkoztató kérdéseket a TM és tanuló szervezet témakörében, majd kiscsoportokban beszélgettünk a legtöbbeket érdeklő témákról.
A választás eredménye:
- Motiváció, Gamifikáció
- Vizualizáció a tanulási folyamatban
- Mentoring rendszer építés
- A generációs kihívás és a tudásátadási eszköztár kapcsolata
A viszonylag rövid idő ellenére rengeteg ötlet, kérdés, javaslat került a flip chart lapokra. A különböző szervezetektől érkező részvevők sok érdekes gyakorlatot, tapasztalatot tudtak megosztani egymással.
Úgy érezzük, hogy a program méltó zárása volt a több mint féléves tanulási folyamatnak. Sok sikert kívánunk az az első csoportunk tagjainak az akcióik megvalósításához!
Reméljük, novemberben induló képzésünk hasonló sikereket fog hozni a csatlakozó (jövőbeli) tudásmenedzserek számára. A képzésről bővebb tájékoztatást a https://kmexpert.hu/cko-academy/ oldalon találsz. Ne maradj le erről a különleges lehetőségről!
Várjuk az érdeklődőket!
Gyulay Tibor
+3620 942 2559