Több, mint 30 éve dolgozom szervezetfejlesztőként, és szinte a kezdetektől fogva arra biztattuk az ügyfeleinket, hogy váljanak tanuló szervezetté. Úgy tűnik, mostanra értünk el oda, hogy egyre többen megfogadják ezt a tanácsot.
A learning organization ma már szinte egyetlen szervezet- vagy szervezeti kultúra fejlesztési koncepcióból sem maradhat ki. De mit is értünk valójában ezen a kifejezésen? Nem válik-e ez is egy olyan fogalommá, amit sokan használunk, de mindannyian egy kicsit másképpen értelmezzük?
Számomra a legegyszerűbb meghatározás a szervezeti viselkedés leírásából adódik: a tanuló szervezet az eredményes tevékenységeket rögzíti, ismétli, ami pedig nem hatékony, azt folyamatosan javítja, fejleszti. Ez tulajdonképpen a tapasztalati tanulás logikája, aminek a megvalósítása egy szervezet működésében cseppet sem egyszerű. Sőt, a felismerés sem könnyű. Miből láthatjuk, hogy adott vállalat, intézmény tanuló szervezetként működik-e? A hiányosságok felismerése jóval könnyebb: az ismétlődő hibák, a tapasztalatok nem megfelelő feldolgozása, a felhalmozott tudástőke korlátozott felhasználása… olyan tünetek, amik jelzik, hogy ezen a területen van még teendő.
Persze a szakirodalom sokkal szofisztikáltabb definíciókat használ. Rövid keresés után is több tucatnyi meghatározást találhatunk a világhálón.
Dr. Bencsik Andrea professzor hármat emelt ki ezek közül egy közös projektünk bevezető előadásában:
- A környezet állandó változása mellett a szervezetek a hosszú távú sikerességük megalapozása érdekében olyan képességeket sajátítanak el, melyek a környezeti változások ellenére is a vállalat tulajdonában maradnak. Ez nem más, mint a tanulás képessége. (Fulmer)
- Jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét. A tanuló szervezet legfőbb jellemvonása, hogy részvevői új módon képesek tekinteni magukra és a világra. (Senge)
- Képes tudást létrehozni, megszerezni, képes tudást elterjeszteni a szervezetben és képes magatartását is megváltoztatni az új felismerések és tapasztalatok alapján. (David A. Garvin)
Te mit gondolsz erről? Szólj hozzá!
Nagyon szívesen venném, ha hozzászólásban leírnád a kedvenc meghatározásodat a tanuló szervezetről, vagy azokat a jellemzőket, amit Te a legfontosabbnak tartasz.
Gondolkodjunk együtt a témáról!
2021. október 22-én (péntek) 10 órától a hamarosan induló CKO Academy (Magyar Tudásmenedzser Akadémia) kapcsán szóba kerül ez a téma a KM EXPERT tudásközösségében.
Szeretettel várunk Téged is ingyenes, online szakmai programunkon.
Részletek és regisztráció: https://kmexpert.hu/esemeny/nyilt-forum-cko-academy/
Gyulay Tibor
tudásmenedzsment szakértő
gyulay.tibor@kmexpert.hu