2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

Legjobb gyakorlatok kiterjesztése

A 'best practice'-k hálózata egy szervezetben könnyen és gazdaságosan kiépíthető

Baranyi Béla írta Baranyi Béla
2022. október 24.
- KM and LO blog, TM tartalmak
0
17
SHARES
83
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Mit értünk a legjobb gyakorlat kiterjesztésén és hogyan kell csinálni?

A legjobb gyakorlatok belső (szervezeti) átadása egy tudásmenedzsment (TM) megközelítés, amely mérhetően jobb eredményekhez vezet a kapcsolódó területeken. Ebben a cikkben három átviteli módszert és a sikerhez szükséges tippeket ismerhet meg.

Mit értünk a legjobb gyakorlat kiterjesztésén?

A legjobb gyakorlat (best practice) egy olyan módszer vagy megközelítés egy bizonyos feladathoz, amely mérhetően jobb eredményeket hoz. A külső legjobb gyakorlatokat több szervezetre kiterjedő benchmarking projektek vagy szakmai szövetségek, egyetemek és kutatási szervezetek, például az APQC által végzett külső kutatások révén fedezik fel. A belső legjobb gyakorlatokat egyetlen szervezeten belül azonosítják.

A belső legjobb gyakorlatok pontos meghatározásának és megismétlésének képessége létfontosságú versenyelőny. Az iparágtól függetlenül a sikeresen bemutatott gyakorlatok újrafelhasználása a következőkhöz vezethet:

  • Rövidebb ciklusidők
  • Gyorsabb az eredmények elérése
  • Magasabb vevői elégedettség
  • Jobb döntések
  • Alacsonyabb költségek

A legjobb gyakorlatok 3 átviteli módszere

A legjobb gyakorlatok belső átadásának három elsődleges modellje van: az üzleti alapú, a közösségi alapú és a közvetlen. Ezek formalitásukat tekintve szervezetenként eltérőek. Míg egy szervezet elsősorban az egyik megközelítést alkalmazhatja (a vállalati kultúrája, a legjobb gyakorlatok alkalmazásának kritikussága és a releváns gyakorlati közösségek megléte alapján), az átadás kiterjesztését szükség szerint kell meghatározni. Például, ha egy csapat azonosít egy, a biztonsággal kapcsolatos bevált gyakorlatot, célszerű lehet ezt a gyakorlatot a szervezeti egységekben (közösségekben) tovább vizsgálni, és adott esetben a folyamatban részt vevő összes alkalmazott biztonsága érdekében bevezetni.

1) Üzleti alapú transzfer

Az üzleti alapú transzfer során a csapatok értékelik saját lehetőségeiket a legjobb gyakorlatok azonosítására és megvalósítására. Ez jellemzően önértékeléssel történik, amely magában foglalja az előre meghatározott kritériumokat arra vonatkozóan, hogy mi minősül fejlesztési lehetőségnek és a jelölt legjobb gyakorlatának. A csapatok ezután fejlesztési terveket készítenek az értékelések során feltárt hiányosságok/lehetőségek orvoslására, majd a megvalósítás befejezése után dokumentálják és megosztják új vezető gyakorlataikat. Ezek az értékelések jellemzően önkéntesek, és a hatékonyság és eredményesség folyamatos javítására irányuló vágy vezérli.

  • Ki azonosítja a legjobb gyakorlatokat? Üzleti csapatok
  • Ki a tulajdonosa az átruházási folyamatnak? Üzleti csapatok
  • Mikor történik? Ad hoc
  • Szükséges-e a részvétel és az alkalmazás? Nem

2) Közösségi alapú transzfer

A közösségi alapú átadást a tudományágon alapuló gyakorlati közösségek segítik elő. Az egyének és a csapatok meghatározzák saját jelölt gyakorlataikat, és eljuttatják azokat az érintett közösségekhez, ahol a közösség szakértői és tagjai értékelik azokat. A közösségek támogatják a legjobb gyakorlatok alkalmazását és támogatást nyújtanak, de az alkalmazás általában önkéntes.

  • Ki azonosítja a legjobb gyakorlatokat? Csapatok és egyének az üzletben
  • Ki a tulajdonosa az átadási folyamatnak? Gyakorlati közösségek
  • Mikor történik? Folyamatosan
  • Szükséges-e a részvétel és az alkalmazás? Nem

3) Közvetlen átadás

A közvetlen átadás magában foglalja a központilag azonosított legjobb gyakorlatok több címzett helyre történő átadását, amelyek általában a legjobb gyakorlatok átvételéhez szükségesek (például a legjobb gyakorlatok szabványos szabályzatokba és eljárásokba történő integrálásával).

  • Ki azonosítja a legjobb gyakorlatokat? Központosított csoport (például TM, minőség- vagy folyamatfejlesztés) a téma szakértőivel együttműködve
  • Ki a tulajdonosa az átadási folyamatnak? Központosított csoport (például TM, minőség- vagy folyamatfejlesztés) azon helyek vezetőivel együttműködve, amelyek megkapják a legjobb gyakorlatot
  • Mikor történik? Folyamatfejlesztés, Six Sigma, vagy minőségi projektek során
  • Szükséges-e a részvétel és az alkalmazás? Igen

Kövesd sorozatunkat és 5 perces tudásanyagainkból tájékozódhatsz a TM kérdéskör további elemeiről, pl. Mik a szervezeti tanulásnak legfőbb akadályai? Hogyan tanulhatunk másoktól?… Ha nem szeretnél lemaradni a legújabb blogbejegyzésünkről, iratkozz fel a tudásmenedzsment hírlevelünkre: (http://kmexpert.hu/hirlevel):   Hírlevél feliratkozás  

Címke: tudás transzferbest practicelegjobb gyakorlatinformális tudásátadáskiemelttudásátadástudásmentés

Kapcsolódó tartalmak

„Tiszta inbox, rendes naptár”
Így csináljuk

„Tiszta inbox, rendes naptár”

Így csináljuk Ebben a rovatban bemutatjuk a KM EXPERT csapatának bevált gyakorlatait. Fedezz fel új lifehack-eket, taktikákat és praktikákat,...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
93
CKO ACADEMY

Egyedülálló képzések bemutatója

Szeretettel várunk április 26-án (szerdán) 16 órától a KM EXPERT tudásmenedzsment (TM) és tanuló szervezeti képzéseinek bemutatóján. Miért különleges a...

írta Gyulay Tibor
2023. július 20.
45

gondolatkísérlet ember-gép érzelmi intelligencia érettség modell bizalmatlanság eLearning Bay Zoltán CoP gáspár attila felmérés Confluence GINOP 1.3.2-2015 Clive Bright időgazdálkodás e-learning bizalom dell coaching HR IAEA ingyenes benchmarking gamification előadás inkubáció felső vezető balogh edmond Bencsik Andrea informatika Horváth Ervin egészség félreértés EQ CKO HR kockázat inkubátor eLeraning Egyetem első generáció CE jelölés CMM Ipar 4.0 Felsőoktatás Gyulay Tibor CRM dr. Németh Balázs hírlevél helyzetkép Idő- és tudásgazdálkodás 45+ generációs problémák EFQM exit interjú intelligens tőke aging workforce Fligby i expert debriefing hatékonyság digitális tartalom

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.