Az évet a hálózatkutatás lehetőségeinek vizsgálatával kezdtük a TM-re vonatkoztatva. Kritikus csapat gyűlt össze az év első TM Műhelyén, ahol a téma igazán megmozgatta a gondolatainkat. „Kell egy piros liba!” – bár egy elszólásként jelent meg ez a mondat a beszélgetésben, remekül szimbolizálta a rejtett hierarchia hatását a szervezeti folyamatokra.
Vicsek András
András a Maven7 társalapítója. Kutató, menedzsment-tanácsadó, szervezeti- és közösségi média-elemzési tréner erős háttérrel a változásmenedzsmentben, valamint a csapat- és szervezetfejlesztésben. Munka- és szervezetpszichológia szakirányon végzett az ELTE pszichológia szakán, jelenleg pedig a PhD disszertációján dolgozik a Debreceni Egyetemen. |
A januári TM műhelyünkre meghívtuk Andrást, hogy segítse a közös gondolkodást. A Maven7-el már a kezdetek óta együttműködünk, és követjük egymás munkásságát. A TM és a szervezeti hálózatkutatás kapcsolatának témája az új fejlesztéseik kapcsán került újra színtérre, és úgy láttuk ennek megvitatásának legjobb módja az lehet, ha közösen dolgozzuk fel a témát egy nyílt TM műhelyen. Már a találkozó elején egy játékos formában szemléltettük a hálózatosodás megjelenését magunk között. Az ismerkedést követően András előadását hallgattuk meg a hálózatkutatásról.
Érdekességek a hálózatkutatásban
Példák és esetek:
- András édesapja, Vicsek Tamás egyik izgalmas kutatását is megismerhettük, ahol postagalambokra szerelt miniatür GPS-ek segítségével vizsgálták a madarak mozgását, és így a közöttük fennálló kapcsolatokat: mi van, ha együtt repülnek? Kiderült, hogy van egy rejtett hierarchia és egy rejtett irányító szerep!
A grafikus szemléltetés alapján megkülönböztették a galambokat: Amit látunk, hogy a „sárga” galamb repül elől, de valójában a „piros” galamb mozgását követik a madarak.
- Az egyik esettanulmányban szereplő több telephellyel rendelkező gyártó cégnél vajon ki lehet a kulcsember? Ezt most még nem leplezzük le. 😉 Ti kire tippelnétek?
Egy változással kapcsolatos információáramlást lekövetve, a kapcsolatok csomópontokkal való kirajzolódásában jól megfigyelhető, hogy ki(knél) összpontosul a kommunikáció. Ezen felül további érdekesség lehet, hogy az milyen jellegű, kik a részesei, hogyan kerül az információ továbbadásra…
- Egy szervezetben a viselkedések és az érzelmek is terjednek! Ennek egyik példája játszódott le Írországban (egészségügy, kb. 120 000 ember). Ún. influencereket képeztek az emberi bánásmód javítására, s így növelték a hatékonyságot és a páciensek jólétét, amelyet a hálózatokban rejlő potenciált felhasználva értek el. Viselkedést tanítanak, ami így a szervezet közösségében a kapcsolatokon keresztül honosodik meg és mára már mérhető eredmények is felmutathatók (pl. a kliens nevének használata, orvosi magyarázatok..).
TM és hálózatkutatás
A kulcsembereket felismerve, a szervezeti sikereket is növelhetjük!
- a tudásáramlás útja lekövethetővé válik, a tudásgazdák azonosításra kerülnek…
- Passzív adatgyűjtés: Kérdőív segítségével a szervezet definiálja az ideális kapcsolatokat, majd összevetik a valósággal
- Passzív és aktív adatgyűjtés: A levelezésbe beépítve folyamatosan, közvetlen módon adhatók visszajelzések, elemzések >> Együttműködés-fejlesztés a hálózatkutatás (új) eszközeivel
Részlet a műhelymunkából:
„Szerintem a tudásmenedzsmentben a hálózatkutatást arra lehetne használni, hogy…
- csomópontok, áramlás felismerése
- konkrét TMR kiépítésében a szerepek megtalálása (szakértő, bajnok)
- elakadások megtalálása
- új belépők integrálása; mentori szerepek
- nagyon kellene valamilyen metrika: “Knowledge intensity scale”
- vezetői alkalmasság feltérképezése, vezetőfejlesztési program
- kulturális elemek átadása
- motiváció: képzési igények azonosítása –> kulcsember azonosítás után ezzel erősíteni (belső coach, tréner hálózat)
- szervezeten belüli bizalom hatása a tudásmegosztásra –> bizalmi háló és tudásmegosztás viszonya és gazdasági következmények
- pletyka terjedése a szervezetben; valós/nem valós tartalmú információk azonosítása, megosztása”
+ 1 tipp Michael Arena hamarosan Magyarországra érkezik!
- Reagálni kell a változásokra az autóiparban.
- Innováció különböző fázisában más típusú emberekre, hálózati – kapcsolatokra van szükség.
Ezúton is meg szeretnénk köszönni a résztvevőknek a TM műhelyen nyújtott aktív szakmai munkát. Minket is igazán inspiráltak a megnyitott témák. A jövőbeni TM aktivitásunkról, az új eseményekről és hírekről továbbra is tájékoztatunk benneteket itt a honlapunkon és a hírlevelünkben is!
Ha pedig új TM téma ötleted lenne, amit szívesen feldolgoznál egy műhely keretein belül és/vagy esetleg a helyszín szponzoraként támogatnád a TM közösséget, akkor jelezd felénk a cikk komment ablakában vagy email-en keresztül: demjen.szimona@kmexpert.hu