Felújított sikertréning
Min múlik a személyes sikeresség? Elsősorban azon, hogy mennyi időt fordítunk a legmagasabb szintű értéktermelő tevékenységünkre, és hogy ezt milyen hatékonysággal tesszük. Az pedig, hogy egy adott tevékenységet milyen eredményességgel tudunk elvégezni, az a felhasznált tudástól függ, ami lehet a sajátunk vagy a rendszer „csomagolt” tudása.
A szervezetek tudásmenedzsmentjével foglalkozva, megkerülhetetlen a kérdés, az egyes személyek hogyan bánnak két legfontosabb erőforrásukkal; az idővel és a tudással?
Így jutottam arra az elhatározásra, hogy felújítom a régi siker programunkat; az időgazdálkodás tréninget, és ötvözöm a személyes tudásgazdálkodás legfontosabb elemeivel.
A dicsőséges múlt
1990-ben tartottam az első időgazdálkodás tréningemet. Több, mint 20 évig ez volt a képzési kínálatunk zászlóshajója. 10 000-nél több ügyfél elégedettsége igazolta a téma fontosságát, és a kidolgozott filozófia és technológia hatásosságát. A filozófia és módszertan mellé egy saját fejlesztésű eszközt is adtunk; a „Siker időtervnapló” egy olyan strukturált menedzser naptár volt, ami lehetővé tette az információk áttekinthető tárolását, hosszú-, közép- és rövidtávú időtervek készítését.
Az alapelvek nem változtak
A tréning már az ősidőkben sem csupán arról szolt, hogy hogyan osszuk be az időnket, sokkal inkább az került a fókuszba, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, hogy sikeresebbek legyünk úgy, hogy közben a közérzetünk is javul, önmagunknak és a környezetünknek is egyre kellemesebbé tesszük a hétköznapokat.
Megmutattuk, mekkora súlya van az életünkben a kihívó, de reális célok kitűzésének, hogyan kell biztosítani, hogy ezeket sohase veszítsük szem elől. A céljainkat, álmainkat csak akkor tudjuk megvalósítani, ha konkrét feladatokra bontjuk, és minden nap teszünk értük valamit. Persze, ha nem tudjuk megkülönböztetni a sürgős és fontos teendőinket az időrablóinktól, könnyen elúszhatunk, és olyan helyzetbe kerülhetünk, amikor kicsúszik a kezünkből az időnk (vagyis az életünk).
Ahhoz saját kezünkbe vehessük a sorsunk alakítását, fel kell ismernünk az értékes időszakainkat (Pareto-elv az időgazdálkodásban), és ennek az arányát kell fokozatosan növelnünk.
Ha megfelelő időtervező eszközt használunk, akkor csak olyan dolgok kerülnek be a napi tevékenységeink közé, amelyek hozzájárulnak a céljaink eléréséhez, és biztosítják, hogy a komoly feladatainkat („Elefánt feladatok”) is el tudjuk végezni.
A vezetői időgazdálkodás fontos eleme a munkatársak idejének kezelése. Nem mindegy, hogy a beosztottjaink dolgoznak nekünk, vagy mi végzünk olyan feladatokat, amit nekik kellene. Ha képesek vagyunk megosztani a felelősséget és hatásköröket (delegálás), akkor több időt a stratégiai fontosságú feladatainkra vagy akár a munkatársaink támogatására. Inkább támogassuk, fejlesszük őket, mint azon keseregjünk, hogy nekünk kell mindent elvégeznünk, ha minőséget szeretnénk.
Amit mindenképpen szerettünk volna megtartani, az az a fajta komplexitás, amit már akkor is csak kevés program kínált, ma pedig szinte senki; hogy együtt kínáljuk az alapelveket a módszereket és a megvalósulást támogató eszközt.
Miben újult meg a program?
Két oka volt annak, hogy 8 éve abbahagytuk az időgazdálkodás tréningeket. Egyrészt kialakult egy túlkínálat a piacon, szinte minden tréning cégnek a repertoárjában megjelent egy hasonló program. Másrészt a papír alapú menedzsernaptárak konkurenciájaként megjelentek a számítógépes idő- és feladatkezelő szoftverek. Mi is elkezdtünk Outlook-os időgazdálkodás tréningeket tartani, de a szoftver funkciói és megbízhatósága jelentősen nehezítette a dolgunkat, ráadásul akkor még nagy volt a szórás a felhasználók felkészültségében, ami miatt nehezen tudtunk együtt haladni a heterogén részvevői csoportokkal.
Mára viszont már tényleg zsebben hordhatóvá váltak az eszközök, és a felhő szolgáltatások elterjedésével, már nem vagyunk kiszolgáltatva a konkrét „kütyünek”, informatikai eszköznek.
Szinte mindenki használ valamilyen „okos eszközt”, amik teljes mértékben alkalmasak a klasszikus, letisztult (és ma is érvényes) időkezelési alapelvek gyakorlati alkalmazására.
Ami még szintén újdonság a klasszikus tréningünkhöz képest, hogy sokkal jobban testre szabjuk a programot; a tartalmat, az alkalmazott módszereket, technikákat, a használt példákat, eseteket az adott célcsoport szükségletei szerint változtatjuk.
Külön hangszereljük a tréninget
– A vezetők
– Vállalkozók
– Hálózatépítők
– Projektmenedzserek
– … számára (a … azt jelenti, hogy konkrét igény esetén a megbízóval közösen formáljuk a tartalmat és módszertant az adott részvevői kör számára)!
Fantasztikus volt megtartani az első „felújított” tréninget.
8 év után tartottam újra időgazdálkodás tréninget, immár felújított formában. Mintegy 40 magas szintet elért hálózatépítő vezető vett részt a programon. Nagyon jól éreztem magam a 2 nap során, és a majd’ 93 %-os részvevői elégedettség azt jelzi, hogy jól sikerült a klasszikus elvek és a korszerű technika kombinálása. Nyilván van még csiszolni való (főleg a technikai blokkok tálalásán), de az látszik, hogy jó irányba indultunk kell.
Folyt. köv!!!
Gyulay Tibor