2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak

HR kihívások – 2019

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2019. november 05.
- TM tartalmak, Szakismereti anyag
0
69
SHARES
327
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben
Beszámoló „A HR FELADATAI A SZERVEZETI TUDÁSTŐKE KEZELÉSÉBEN” című konferenciáról

Ha tudásmenedzsment (TM), akkor a HR! Ez egy gyakori képzettársítás, és nem is alaptalanul kötik össze sokan ezt a két fogalmat. A szervezet tőkéjének egy jelentős része a TUDÁS, ami szorosan kapcsolódik a humán erőforráshoz.
Az Inventum Tudástár Kft-vel közösen szervezett konferencián számba vettük, hogy milyen kihívások várnak a HR szerezetekre 2019-ben, és bemutattuk, hogy ezek megoldásban milyen segítséget tudnak adni a bevált TM eszközök.

Az év első tudásmenedzsment szakmai rendezvényén, február 5-én a HR szakma képviselőit szólítottuk meg. Műhelykonferenciánk célja az volt, hogy megmutassuk, a TM eszköztára milyen nagy segítséget tud nyújtani az aktuális kihívások kezeléséhez.

„Műhelykonferenciánk” módszertanát az interaktivitás, és fókuszált témakezelés jellemezte. Ennek szellemében mindjárt csoportmunkával indítottuk a programot, majd a meghívott előadók „étlap” jellegű bemutatkozása következett. A 15 perces kiselőadások alapján választhatott mindenki 3 témát, amivel a következő blokkokban kiscsoportokban, intenzíven foglalkozhatott.

Az indító kérdésünk arra vonatkozott, hogy milyen kihívásokra készülnek a részvevők az előttük álló időszakban.
Mini felmérésünk eredménye nem okozott nagy meglepetést:

20190205_114131

  • Hogyan tudjuk megakadályozni a tudás elvesztését (nyugdíj előtt álló kollégák, fluktuáció…). Milyen módon lehet a begyűjtött szakértői tudást terjeszteni, megosztani a cégen belül? Belső oktatási programok szervezése, szakmai közösségek létrehozása, új tudásmegosztási módszerek bevezetése jelent meg feladatként ebben a kérdéskörben.
  • Az ösztönzés, motiváció elkötelezés kérdése nagyon sokaknál előkerült; Hogyan vegyük rá a kollégákat a tudásuk megosztására, illetve hogyan növelhetjük a tanulási hajlandóságot?
  • A kompetenciamenedzsment és a tudásmenedzsment összekapcsolása, keretbe foglalása is komoly lehetőséget, egyben kihívó feladatot jelenthet.
  • Korunk hangulatának megfelelően, rengeteg felvetés érkezett a változások kezelésével kapcsolatban. Hogyan tudjuk legyőzni a szokásjogot, hogyan tudunk „új világot teremteni”?
  • Több más egyéb felvetés mellett megjelent a transzparencia, átláthatóság igénye és az integrációs tennivalók is.

 

Bevezető előadásomban (Gyulay Tibor KM EXPERT) a Környezeti kihívások –> Szervezeti reakciók –> TM eszközök alkalmazása –>HR felelőssége, feladatai logikai felépítést követtem.
Ismertettem mini kutatómunkám eredményét, aminek keretében azt vizsgáltam, mit vár a HR szakma a következő évtől.Tibor_190205
A kihívások közül kiemelten foglalkoztam a munkaerőpiaci változások kezelésével.
Véleményem szerint a szervezet az alábbi válaszok közül választhat (persze az alternatívák kombinációja is lehetséges):

  • Mindent megtesz a munkaerő megtartása érdekében
  • A kulcsemberek megtartása különösen fontos lehet
  • Az elkötelezettség növelése is javíthatja az esélyeket
  • Kezelni a fluktuációt (pl. betanítás hatékonyabbá tétele, atipikus foglalkoztatási formák…)
  • A meglévővel jobban gazdálkodni (mobilitás növelése, átképzés…)
  • Átalakítani a munkát (robotizáció, mesterséges intelligencia…)
  • Fejleszteni a kultúrát

Meglátásom szerint, innovatív HR-re van szükség, merésznek kell lenni, változtatni kell, új megoldásokat kell keresni.
Ezen az úton „jöhet szembe” a tudásmenedzsment. Ennek a szemléletmódnak az alkalmazása és bevált TM eszközök bevetése olyan megoldásokhoz vezethetnek, amelyek a hagyományos eszköztárral elképzelhetetlenek.

HR és TM Konferencia_190205 by on Scribd

 

Csilla_190205Móriczné Zvornik Csilla (Panorama Coaching & Consulting) egy komoly figyelmeztetéssel kezdte a mondandóját: öregedő társadalmunkban egyre csökken a hadra fogható munkaerő száma. A tudástőke felértékelődik, gondosabban kell óvnunk a meglévő tudást. A különböző okok (kiöregedés, fluktuáció…) távozó munkaerő tudásának megtartása felértékelődik. Ki kell dolgozni ennek az eljárását, módszertanát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a tudástőke része a kapcsolati tőke is. Ennek megtartása is fontos feladat.
A tudásmegtartásnál a kritikus tudásokra érdemes fókuszálni. A kockázatokat a jelenre és a jövőre vonatkozóan is elemezni kell.
A tudásmentési akciótervben meg kell határozni, hogy kitől, kihez, hogyan juttatjuk el az értékes tudást.

Hatékony eszközként alkalmazhatjuk, többek között:

  • Szakmai kilépő interjú (nem a szokásos udvariassági beszélgetés, hanem egy tudásmegőrző esemény(sor)
  • Narrált munkavégzés: munkafolyamat rögzítése a szakértő megjegyzéseivel, útmutatásaival)

HR Konferencia – Tudásmenté… by on Scribd

 

Gáspár Attila (Meta-Inf) a tudásbázisok alkalmazásával kapcsolatos gondolatait azzal vezette fel, hogy a munkánk (és életünk) során több tudásbázist használunk, mint gondolnánk.

Szerinte, két alapvető gond van a tudástárakkal:

  • Nincs, aki megírja (töltse tartalommal)Attila_190205
  • Ha készen van, senki sem olvassa.

Egy konkrét HR tudásbázis példáján mutatta be, hogyan lehet ezt a két problémát egy csapásra orvosolni. Minden tevékenységet egy helyre kell terelni, és ide kell beépíteni a tudásbázist. Az a jó, ha sok kérdésre már akkor megadjuk a választ, amikor még fel sem merült. Mindenképpen érdemes mérési pontokat beépíteni a rendszerbe, hogy követni, fejleszteni tudjuk az alkalmazásunkat.

A tudástár tartalma sokszínű lehet, akár egészen egyszerű, de a felhasználó számára értékes információt tartalmazhat. (Pl. a folyamatok: mit, hogyan kell csinálni) Oda kell figyelni a folyamatos frissítésre, amit egy workflow-val is támogathatunk.

20190205 META-InF HR Tudasb… by on Scribd

 

 

HorvErvin_190205áth Ervin (Sysdata) „Tanuljunk a jövőnek!” üzenettel érkezett, és bemutatta nekünk a Siemens-nél kifejlesztett retrospectiva módszertant, ami a projekttapasztalatok feldolgozásának és „újrahasznosításának” bevált módja.

Az alaphelyzet: Ismétlődő feladatoknál gyakran azt tapasztalhatjuk, hogy eltérő eredménnyel valósulnak meg (nem ritkán megismételve a már elkövetett hibákat). Érdemes megvizsgálni ennek okait. A visszatekintés során a tényekkel kell foglalkozni, meg kell állapítani, hogy mi történt valójában a projektben?

A módszerhez idő kell, de az általa bemutatott lépéssor következetes végrehajtásával rengeteg használható tudáshoz juthatunk, ami komoly fejlődést eredményezhet a következő hasonló projektek megvalósítása során.

A siker talán legfontosabb feltétele, hogy a munka során a tanuláson van a hangsúly, nem a felelősök kereséséről, bűnbak kikiáltásáról!

 

Projekt_retrospektiv by on Scribd

 

Kerék László (OTP Bank) a “Tapasztalatból tudást építünk!” OTP-s szlogen köré építette előadását. Kiderült, hogy náluk a tudást nemKarék Laci_190205 csak a menedzsment tartja fontos értéknek, de a dolgozói felmérés is azt mutatta, hogy számukra a 2. legfontosabb érték: Tudás – felkészültség.

Ők a munkaerőpiaci kihívások kapcsán kezdtek el foglalkozni a beillesztési, betanítási rendszerük fejlesztésével. Az egyébként rengetek eszközt használó rendszerhez egy mentori programot illesztettek, azzal a céllal, hogy kiegészítsék a képzésen tanultakat, illetve segítsék az ott elsajátított elemek átvitelét az életre. Ma már a mentorok a belső átképzéseket is támogatják.

Elismert, tapasztalt kollégák válhatnak mentorrá, ami elismerést (erkölcsi és anyagi) is jelent számukra.

Ma már a bank munkaköreinek közel 80%-ban alkalmazzák a mentorokat, hogy átlagban „13 év tapasztalatát adják át” rövid idő alatt.

HR és TM Konferencia – Ment… by on Scribd

 

Szabó Tímea (Centaer Consulting) számára a kulcsszó az engagement! A Gallup felmérése szerint ugyanis a munkavállalók 87%-a nem elkötelezett a szervezet iránt.

Szerinte a HR vonaloTimi_190205n kevés az innováció, így kezdtek el foglalkozni a gamification (játékosítás) témakörével. Náluk azonban a játékosítás a szervezeti célok elérésének az eszköze. Az üzleti folyamat alapú játékosítást kiválóan tudják alkalmazni a tudásmenedzsment területén is. A KingAER elnevezésű keretrendszerük az Assisted, Engagement, Revolution kifejezések szellemében biztosítja a beavatkozás kereteit.

Esetpéldákon keresztül mutatta be, hogy ők hogyan alkalmazzák a TM tevékenységek motiválására a gamificationt. A Telekomnál pl. egy eredetileg 2 naposra tervezett képzést bontottak fel microlearning elemekre, és egy játékos környezetben valósították meg a fejlesztést. A „játékba” (tanulási folyamatba) a mindennapi életet is bevonták; valós cselekedetekért is kaptak pontot a munkatársak. Kooperatív környezetet teremtettek, egymás segítségével tudtak előre haladni a „játékosok”. A Vízműnél a “Vizes titkok könyvtárát” kell megépíteni a részvevőknek. Valójában a szervezeti tudás begyűjtését végzik ösztönző keretek között.

HR és a Tudásmenedzsment (g… by on Scribd

 

Bertalan Tamás (Adultus Alapítvány) véleménye szerint komoly kihívást jelent, hogy hogyan tudunk elmozdulni a formális képzésekBertalan Tamás_190205 felől a tanulás felé. A kimenet alapú gondolkodást tartja előremutatónak. Példaként hozta fel a Magyar Képesítési Keretrendszert, amiben a nyelvoktatáshoz hasonlóan szintenként vannak megfogalmazva az egyes kompetencia szintekhez tartozó elvárások (tudás, képesség, attitűd, felelősség és autonómia).

Az e-learning fogalmát kiterjesztett módon értelmezi; minden tanulást segítő tudásanyagot ideért, amihez a „tanuló” hozzáférhet a tanulás során.
Fontos, hogy rendelkezésre álljon egy alkalmas eszközrendszer a tanulási utak megtervezéséhez és nyomon követeséhez.

Ma már rengeteg korszerű tanulást támogató eszköz áll rendelkezésre akár szinkron (virtuális osztályterem, Skype, chat…), akár aszinkron jelleggel.

KM és HR – Elearning by on Scribd

 

HR kihívások_190205Az előadások után került sor a Műhelykonferenciánk legintenzívebb részére, amikor a részvevők kiscsoportos konzultációk keretében dolgoztak a szakértőkkel az általuk kiválasztott témákon. Három kört tudtunk lebonyolítani az igen tartalmas beszélgetésekből. A csoportmunka után a meghívott szakértők röviden összefoglalták a konzultációk témáit, főbb következtetéseit.

A részvevőknek tetszett ez a lebonyolítási forma. Aktívan vettek részt a tudásmegosztásban, és örömmel fogadták más szervezetek tapasztalatait az őket is érintő témákban.

Összességében megállapíthatjuk, hogy az első közös programunk Inventum Tudástárral nagyon jól sikerült, biztosan lesz még folytatása.

Gyulay Tibor
a program szakmai házigazdája

Címke: e-learninggamificationHRkihíváskonferenciaretrospektívTMtudásbázistudásmenedzsmenttudástár

Kapcsolódó tartalmak

„Tiszta inbox, rendes naptár”
Így csináljuk

„Tiszta inbox, rendes naptár”

Így csináljuk Ebben a rovatban bemutatjuk a KM EXPERT csapatának bevált gyakorlatait. Fedezz fel új lifehack-eket, taktikákat és praktikákat,...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
93
CKO ACADEMY

Egyedülálló képzések bemutatója

Szeretettel várunk április 26-án (szerdán) 16 órától a KM EXPERT tudásmenedzsment (TM) és tanuló szervezeti képzéseinek bemutatóján. Miért különleges a...

írta Gyulay Tibor
2023. július 20.
45

aging workforce inkubáció Felsőoktatás Egyetem időgazdálkodás EQ digitális tartalom 45+ gondolatkísérlet GINOP 1.3.2-2015 félreértés inkubátor CRM első generáció informatika ingyenes intelligens tőke CoP e-learning hatékonyság IAEA expert debriefing eLeraning EFQM CMM Gyulay Tibor Ipar 4.0 Horváth Ervin benchmarking eLearning coaching felső vezető gamification Fligby Clive Bright dr. Németh Balázs CE jelölés HR kockázat hírlevél helyzetkép bizalom ember-gép előadás Bencsik Andrea HR egészség Confluence gáspár attila Bay Zoltán érettség modell exit interjú balogh edmond dell Idő- és tudásgazdálkodás érzelmi intelligencia felmérés generációs problémák i CKO bizalmatlanság

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.