2023. március 20.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Hogy a tudás ne menjen nyugdíjba!

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2016. április 18.
- Korábbi cikkek
0
13
SHARES
64
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A tudásvesztés kockázatának kezelése kulcsemberek, esetleg generációk nyugdíjazásánál

kirugas_200x200A 80-as években Amerikában Atomerőműveket kellett bezárni, mert a szakma első generációja elérte a nyugdíjkorhatárt, és az iparágban nem mindenütt voltak felkészülve a távozók tudásának pótlására. A Paksi Atomerőmű is azért indította el tudásmenedzsment programját, hogy ne érje felkészületlenül a tömeges nyugdíjazás. A tudásvesztés kockázatának kezelésére nem csak az atomenergetikában van szükség, a kulcsemberek, kritikus tudások elvesztése a legtöbb szervezetben komoly zavarokat, veszteségeket okozhat.

Sagrada FamiliaAmikor Antoni Gaudi 1926 júniusában meghalt, fő művének; a Sagrada Familiának az építése évekre leállt, mert a zseniális mester a tervek, elképzelések nagy részét magával vitte a sírba. Ha ekkora traumát nem is, de hasonló, tudásvesztésből adódó nehéz helyzetet már szinte minden szervezet átélt, és a jövőben is előfordulhatnak hasonló esetek bárhol. A szervezeti tudás fontos elemeinek elvesztése sokféleképpen bekövetkezhet. Egyik legjobban előre látható kockázati tényező a kulcs munkatársak nyugdíjba vonulása. Minősített esetként említhetjük, ha egy területről egyszerre többen, esetleg egy nagy létszámú generáció egy időben távozik a szervezetből.

Gyakran tapasztaljuk, hogy a veszélyt csak a távozás bekövetkezte után ismerik fel, és a súlyos következmények hatására látják be, hogy ezt a kérdést időben kellett volna rendezni.
A szervezetek többségénél alkalmazott eljárások általában csak formálisak, az érdemi tudásmentésre nem alkalmasak. De hogyan is várhatnánk el, hogy egy néhány órás (de akár néhány napos) munkakör átadás-átvételi procedúra során megtörténjen a sok éves, évtizedes tudás, tapasztalat mélységi átadása. Még jobb példa a kilépő interjú. Ennek keretében a HR egy munkatársa beszélget el a távozó kollégával. Értelme sem lenne, hogy belemenjenek bármilyen szakmai tudásátadásba, így néhány udvariassági gesztussal elengedik a nyugdíjba vonulót, és vele együtt sok-sok értékes tudást.

Mi tehát a teendő, hogy minél kisebb veszteséggel valósuljon meg a kulcsemberek pótlása? Az utánpótlás tervezés során ne csak azt gondoljuk át, hány ember helyére kell új munkatársat találnunk, hanem azt is, hogy a távozók tudásának a megtartása érdekében mit kell tennünk!

A nyugdíjas tudásmentés folyamatának főbb lépései:

  1. Az érintettek beazonosítása
    A személyügyi nyilvántartásokból könnyen kideríthető, hogy az életkora szerint kit érinthet a nyugdíjazás egy adott időszakban, de a pontosabb tervezéshez már érdemes az érintetteket is megkérdezni. Annak megállapításához azonban, hogy ki rendelkezik kulcstudással, esetleg kritikus tudással, kifinomultabb módszerekre van szükség: tudástérképezés, kritikusság elemzés, hálózatkutatás…
  2. A tudás jellegének meghatározása
    A tudás természete határozza meg, hogy milyen módszerekkel lehet a leghatásosabban biztosítani a megőrzését. A történelmi, a működtetési, a tudásforrásokkal kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok begyűjtése más-más technikát igényel. A tudás mélysége is fontos tényező; nem mindegy például, hogy egy fénymásoló használatáról akarunk mindent megtudni, vagy ennek a berendezésnek a tervezéséhez kapcsolódó mérnöki tudást, tapasztalatot szeretnénk feltérképezni.
  3. Felkészülés a tudásmentésre
    Az alkalmas módszertan kiválasztása után kerülhet sor az érintettek felkészítésére tartalmi, módszertani és motivációs szempontból. A tudásgazdának (nyugdíjba vonuló munkatárs) tudnia kell, hogy mit várunk tőle, milyen módszert fogunk alkalmazni, és mit kínálunk viszonzásként a konstruktív közreműködéséért. Legalább ennyire fontos a tudásmentést végző személy(ek) felkészítése. Néhány szervezetnél (valójában borzasztó kevésnél) találkoztam azzal, hogy speciálisan felkészített belső moderátori csapattal rendelkeznek ezekre a feladatokra. Ahol nincs ilyen erőforrás, ott alapos felkészítésre van szükség, hogy célt érjünk. Szerencsés esetben a tudásmentésbe már be tudjuk vonni az utódot is (vagy más érdekelteket, akiknek az adott tudás hasznos lehet).
  4. A tudás begyűjtése
    A kellően motivált munkatársak egyénileg is sokféleképpen oszthatják meg tudásukat. Néhány a számtalan alkalmas módszer közül: tananyagírás, blog, tudásforrás lista, hangos könyv, videó anyagok…
    Sok esetben az interaktív módszerek alkalmazása vezet a célhoz. Pl. mentor program, shadowing, tudáspiac, kilépő interjú, előadás, képzés…
  5. A tudásanyag feldolgozása
    A begyűjtött tudás rögzített formájában csak ritkán alkalmas a közvetlen felhasználásra. El kell dönteni, hogy ki és hogyan fogja hasznosítani, ennek megfelelően rendezni kell (szelekció, pontosítás, kiegészítés). Kategorizálással, kulcsszavakkal kell segíteni a későbbi felhasználást, és bizonyos esetekben a tartalmat és a formát is a felhasználói körre kell szabni!
  6. A tudás felhasználása, megosztása
    A tudásmegőrzés nem lehet öncélú! Egy percet, egy forintot sem szabad áldozni olyan tartalmak rögzítésére, amelyeket nem akarunk, vagy nem tudunk használni. A megosztásnak két alapvető módja van; az egyik, ha elérhetővé tesszük a tudást („pull” módszer). Ennek elemei: keresők, strukturált tudás tárak, jogosultsági rendszerek, szakértői listák…
    A másik mód, amikor kikerülhetetlenül juttatjuk el a tudást a célcsoporthoz („push”); szabályzat, workflow, képzés, utasítás…

Azt nem tudjuk megakadályozni, hogy a munkatársaink (előbb vagy utóbb) elhagyják a szervezetet, de azért sokat tehetünk, hogy a szervezet számára fontos tudásukból, tapasztalatukból minél többet átadjanak.

Gyulay Tibor

 

Címke: első generációKM EXPERTkritikus tudásnukleáris TMTMtudástudásmegosztástudásmenedzsmenttudásvesztés

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
142
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
70

coaching balogh edmond Clive Bright időgazdálkodás hírlevél digitális tartalom CE jelölés informatika HR kockázat Idő- és tudásgazdálkodás CRM generációs problémák első generáció inkubátor helyzetkép Ipar 4.0 dr. Németh Balázs EFQM érettség modell Bay Zoltán Bencsik Andrea GINOP 1.3.2-2015 Gyulay Tibor e-learning eLearning HR felmérés benchmarking előadás EQ bizalmatlanság IAEA inkubáció 45+ Fligby ingyenes gamification eLeraning félreértés Felsőoktatás CoP exit interjú CKO Egyetem hatékonyság gondolatkísérlet aging workforce i bizalom dell ember-gép egészség gáspár attila felső vezető intelligens tőke Horváth Ervin CMM Confluence érzelmi intelligencia expert debriefing

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.