Hogy a döntéshozók is megértsék a tudásmenedzsment lényegét
El vagyunk tévedve? A tudásmenedzsmenttel foglalkozó szakemberek mély meggyőződése, hogy a tudástőke kezelésének módja alapvetően határozza meg a szervezetek sikerességét. Ügyfél oldalról is sok jelzést kapunk arra vonatkozóan, hogy kezdeni kellene valamit ezzel a témakörrel, aztán amikor konkrét lépéseket kellene tenni, a döntések hihetetlenül lassan születnek meg.
Könnyű lenne levonni a következtetést, hogy a magyar gazdasági szereplők még éretlenek, a döntéshozók túl buták ehhez… Mi azonban a saját ható körünkön belül próbáljuk megtalálni a megoldást; az ügyféloldal képviselőinek bevonásával igyekszünk újra fogalmazni a TM lényegét.
Nagy, komplex rendszerekkel ijesztgetünk
A tudásmenedzsment elkötelezett tanácsadójaként magam is hajlamos vagyok arra, hogy túl lelkesedjem a témát. Ha lehetőséget kapok arra, hogy bemutassam a TM-ben rejlő lehetőségeket, sodró lendülettel ecsetelem, hogy milyen módon segíthet a korszerűbb tudásgazdálkodás a minőség, hatékonyság javításában, és milyen komoly kockázatokat rejt magában, ha nem megfelelően kezeljük a meglévő tudásunkat, vagy elhanyagoljuk a terület karbantartását, fejlesztését.
Szinte mindig eljutok odáig, hogy felvázoljak egy komplex tudásmenedzsment rendszert, ami a szervezetbe integrálódva szolgálja a célok elérését. Ez azonban – ahogy egy ügyféloldali barátom fogalmazott – „Megrettenti az ügyfeleket!” Átlátják, hogy egy ilyen fejlesztés 1,5-2 (vagy akár több) éves kemény munkát igényel a cégtől, amibe a mai, gyors eredményekre orientált világban, nehezen vágnak bele.
Jogos kifogások(?)
Direkt elutasításban szinte soha sincs részünk. Hogyan is merné valaki kijelenteni, hogy nem fontos, hogy hatékonyabban gazdálkodjunk szervezet tudástőkéjével!!! Egyre több helyen az írott stratégiákban is megjelenik a tudásmenedzsment rendszer fejlesztésének (kialakításának) szándéka. Ez azonban legtöbbször csak óhaj marad: „Ha egyszer lesz időnk és pénzünk, belevágunk a TMR fejlesztésébe!”
Az alábbiakban felsorolok néhány tipikus kifogást, amivel első hallásra nehéz vitatkozni, de ha jobban belegondolunk…
- „Most nehéz gazdasági helyzetben van a cég, nem engedhetünk meg magunknak ilyen kiadást!” (Megjegyzés: Nem lehet, hogy a nem megfelelő eredmények oka éppen bizonyos területek kompetencia hiányában kereshető?!?)
- „Éppen egy költségcsökkentési projektet indítottunk, most erre kell fókuszálnunk.” (Megjegyzés: A nem kívánatos költségek gyakran a „nem tudás” miatt keletkeznek. A TM segíthetne megtalálni a valódi okokat.)
- „Nálunk most leépítések vannak, a tudásbővítés nem aktuális!” (Megjegyzés: Ilyenkor nagy a veszélye annak, hogy a távozó munkatársakkal pótolhatatlan tudás is távozik a szervezetből, ami néhány ésszerű TM intézkedéssel megakadályozható lenne.)
Az olvasó bizonyára tudná folytatni a listát. De hogyan tudnánk megfelelő válaszokat adni a jogosnak tűnő ellenvetésekre?
Nekünk kell változtatni, ha azt szeretnénk, hogy változzon a helyet!
Be kell látnunk, hogy a nagy szervezetek vezetői nem idióták! Döntéseiket a cégük érdekei mentén, a felismert szükségleteik alapján hozzák. Ha eddig nem kaptak elegendő érvet a tudásmenedzsment rendszer fejlesztéséhez, az a mi hibánk, nekünk kell változtatni!
Úgy kell kommunikálnunk, hogy
- Váljon egyértelművé; milyen konkrét problémák megoldásában tud segíteni a tudásmenedzsment („fájdalom pontok”, sikertörténetek…)!
- Mutassuk be azokat a legkisebb beavatkozási egységeket, amik már rövidtávon is mérhető eredményeket hoznak! (Pl. nyugdíj előtt álló munkatársak tudásának mentése)
- El kell oszlatnunk azokat a félreértéseket, félreértelmezéseket, amelyek túlmisztifikálják vagy túlzottan leegyszerűsítik a TM lényegét!
Egy paradigma váltó tanácskozást szervezünk a megoldás megtalálására!
- október 13. (csütörtök) 14:00-tól kb. 17 óráig Budapesten egy meghívásos műhelymunka keretében keressük a válaszokat a fenti kérdésekre.
13-án döntően a nagy szervezetek felé irányuló kommunikáció kerül napirendre.
Aki idáig elolvasta a cikket, azt nyilván mélyebben érdekli a téma. Neki szívesen szorítunk helyet a már meghívott szakemberek és az ügyfél oldalt képviselő partnereink mellett.
Akit érdekel a részvétel lehetősége, kérem, e-mailben jelezze számomra!
Gyulay Tibor
tudásmenedzsment szakértő
gyulay.tibor@kmexpert.hu