2021. április 13.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Kezdőlap Korábbi cikkek

„ÉRINTI-E, ÉS HA IGEN, MIKÉPP A DUÁLIS KÉPZÉSI RENDSZER A CÉGEK ÉS A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK TM RENDSZEREIT?”

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2015. május 07.
- Korábbi cikkek
0

Gyulay Tibor feljegyzései az MTA Tudásmenedzsment munkabizottságának konferenciájáról

A tudásmenedzsment egyik legmagasabb szintű konferenciára került sor május 29-én az MTA TM Munkabizottsága szervezésében a BKF-en. A magas szakmai színvonal a nagyon aktuális témaválasztásnak és a rendkívül színvonalas előadói gárdának volt köszönhető. Saját jegyzetimből készített emlékeztetőben igyekszem felvillantani az elhangzott előadások lényegét.

SzigetiSzigeti Ádám a Duális Képzési Tanács titkára az állami szándékok felől közelítette a témát. Mintaként a Baden-Würtemberg tartományban 1970-ben indított duális képzési program szolgált. Ezek tapasztalatait is felhasználva került sor a „kecskeméti modell” kidolgozására. A 2014-es törvény módosítás megteremti a felsőoktatás” fokozatváltásának” alapjait. A duális képzés nem mindenütt alkalmazható; 2020-ra 8%-os arányt céloztak meg.

Legfőbb elvárások a programmal kapcsolatban, hogy a vállalatoknál biztosított gyakorlati képzés segítségével, a hallgatók hamarabb váljanak teljes értékű munkavállalóvá, és a legaktuálisabb ismeretekre tegyenek szert. Társadalmi elvárás, hogy csökkenjen a lemorzsolódás, és a piaci igényekhez jobban alkalmazkodjanak a képzések.

A részt vevő gazdálkodó szervezetek részéről komoly, hosszú távú elköteleződést igényel a program. Minősített szervezetek vehetnek részt a képzésben, akiknek biztosítaniuk kell a gyakorlati képzés feltételeit és szerződniük kell a hallgatókkal. A 2015/16-os tanévben 425 vállalat fog kapcsolódni a programhoz. Meglepő az informatikai vállalatok alacsony aránya, és a természettudományi területek iránti érdektelenség.

 

AilerDr. Ailer Piroska (rektor, Kecskeméti Főiskola) a duális képzés kecskeméti modelljének tapasztalatait ismertette.

Legfontosabb tapasztalat, hogy a hallgatók szerint „tök jó” ez a képzési forma. Élménnyé válik számukra a tanulás, és így a megnövekedett terhelést (48 hétnyi munka) is szívesen viselik.

A program a Mercedes javaslatára indult, de kezdettől fogva csatlakozott a Knorr Bremse is.

Az indulás komoly munkát igényelt az intézmény részéről is: Ki kellett alakítani a tanrendet (speciális időbeosztással), új marketing és kommunikációs stratégiára volt szükség, és támogatni kellett a vállalati képzési programok kialakítását.

A főiskola számára fontos volt, hogy az oktatókat kimozdítsa a “Tudás fellegvára” állapotból, és érzékenyebbé tegye őket a munkaerő piac és a hallgatók igényei iránt.

A modell lényege a munkamegosztás az elméleti és gyakorlati képzés vonatkozásában; gyakorlatilag felezik az időt.  A kiválasztást a vállalat végzi és munkaszerződést köt a hallgatóval (65-70 000 Ft/hó), de ez nem jelent elköteleződést a tanulás utáni időszakra, mindkét félnek tennie kell, ha folytatni akarják az együttműködést.

Oktatás minősége megváltozik: a hallgatók érdeklődőbbek („kérdeznek”).

Nagyon nagy az érdeklődés a hallgatók körében (az induló 25 főt 300 jelentkezőből választották ki). Fő céljuk a gyakorlati ismeretszerzés és a végzés utáni nagyobb választási lehetőség. Az átlagnál jobb tanulmányi eredményeket érnek el, több kreditet teljesítenek.

A KKV-k bevonása jelent még megoldandó feladatot: önállóan nem igen tudják biztosítani a szükséges feltételeket, de több konstrukció is kidolgozás alatt van a megoldásra.

 

Pomázi Gyula (felsőoktatási szakértő, ForArea Gazdaságfejlesztő Kft.) Felsőfokú duális képzés – követelmények az intézmények és a vállalati partnerek felé című előadásáról külön cikk készült: link.

 

HuzdikDr. Huzdik Katalin, PhD. (oktatási igazgató, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola)

A BKF tudástranszfer modellje – duális képzés segítségével

A BKF-en nincs még valós tapasztalat a duális képzéssel kapcsolatban. A tanulási fázisban vannak, zajlik a felkészülés. Az akkreditáción túl vannak, de nagyon sok kérdésre keresik még a választ:

○ Tudás tartalmi körülhatárolás vs. Minőségi tudás

○ Gyakorlatorientáció: Mennyire lehetséges?

○ Tanulási távolság?

Üzleti területen akarnak indulni. Változatos partneri körrel rendelkeznek.

Partnerek az időbeosztást máshogy képzelik: preferálják a folyamatos jelenlétet, sőt bizonyos munkaszakaszokban ragaszkodnának a hallgatók jelenlétéhez.

Most jöttek rá, hogy ez több, mint egy hagyományos gyakorlat.

Angol nyelven is indítják. Nehézséget jelenthet, hogy a külföldi hallgatóknak magyarul is tudniuk kell!

Mit tesz hozzá a főiskola a duális képzéshez?

  • Együttműködés tréning
  • Előszűrés (motiváció, készség…)

 

SzatmárinéSzatmáriné dr. Balogh Mária (CONVICTUS-CONSULT)

Duális felsőfokú képzésében résztvevő intézményi és vállalati oktatók kompetencia felmérésének eredményét mutatta be.

A tanulmány Kecskeméti Főiskola felmérése alapján készült.

Központi kérdés volt, hogy a hallgatók milyen kompetencia modelleket kapnak az oktatóktól?

Egy HR-esek segítségével összeállított, 43 jellemzőt tartalmazó kompetencia listával. dolgoztak. A vizsgált kompetencia tartományok:

  • Beállítódás
  • Felkészültség, ismeretek
  • Személyes jellemzők
  • Kommunikáció
  • Társas készségek
  • Oktatási készségek

61 oktató, 187 duális hallgató vett részt a felmérésben, valamint vállalati HR-esek és oktatók.

Néhány a legfontosabb tapasztalatok közül:

  • Oktatók túlértékelik magukat.
  • 40 kompetenciában van hiány
  • Nem érzik fontosnak a szoft skilleket
  • Hallgatók nem érzékelik a pozitív beállítódást a főiskolai oktatók részéről, de oktatók nem érzik ezt.
  • Vállalati oktatók
    • Magasra értékelték őket a hallgatók
    • Mester tanítvány viszonyt itt várják el.
    • Hallgatói elvárások: foglalkozzatok velem

Fontos előrelépést hozhatna közös tréning szervezése az oktatóknak (mindkét oldalról)

Javaslatok felsőoktatásnak

  • HR menedzsment fejlesztése
  • Gyárlátogatások szervezése
  • Oktatók képzése
  • Személyiségfejlesztés
  • Vállalati és főiskolai oktatók közös fejlesztése

Kötet sajnos, még nem nyilvános (EU pénz).

 

Prof. Dr. Bencsik Andrea (dékán, BGF, Zalaegerszeg) A duális képzés, mint a tudásmegosztás új platformja című előadása keretében elhangzottakat külön cikkünkben mutatjuk be részletesen: link

 

BodaDr. Boda György, PhD. (Corvinus Egyetem) A tudástőke fejlődésének megtorpanása, mint gazdasági nehézségeink fő oka című előadásában a tudásmenedzsment makró gazdasági hatásait elemezte.

Egy nagyon izgalmas szempontot ragadott ki a bonyolult összefüggés rendszerből; a vállalatok méretének alakulásával hozta összefüggésbe a tudástőke állapotát, ami a termelékenységi mutatókban is jelentkezik.

Konklúzióként megállapította, hogy a gazdaságban növelni kellene a vállalkozások méretét, de a jelenlegi körülmények egyáltalán nem támogatják ezt a kívánatos tendenciát.

 

noszkayProf. Dr. Noszkay Erzsébet (elnök, MTA TM Munkabizottság) A duális képzés szakmát adó alternatívája az üzletviteli tanácsadók levelező képzésében címmel megtartott előadása a BKF érdekes szakmai programját mutatta be: a tanácsadók képzésére indítottak levelező képzést, aminek nagy része a tanácsadó partner cégeknél eltöltött gyakorlattal telik.

Egy izgalmas ellentmondást kellett feloldani: A tanácsadás nem szakma, ha nincs diploma, erre a szakmára viszont gyakorlati képzés nélkül nem lehet felkészülni. Levelező képzésben oldható meg az üzletviteli tanácsadó képzés. Az képzés szakmai igényei: gyakorlat és tapasztalat megszerzése.

Tanácsadó képzés tudástartalmának jellegzetességei

  • Komplex, interdiszciplináris
  • A szervezet valamennyi alrendszerét érinti
  • Munkatapasztalatra szükség van.
  • Hallgatók:
    • Vezetők
    • Tanácsadó cégnél asszisztens
    • Vállalkozó (nem tudnák megfizetni)
  • Képzés és gyakorlat megosztása
    • Elmélet: péntek és szombat
    • Tudás elmélyítését segítő további tényezők
      • Tehetség műhely
      • BKF Vezetés- Szervezéstudományi és Üzletviteli Tanácsadási Tudásközpont
      • Támogató eszközök együttműködése
    • Gyakorlat: a BKIK tanácsadó tagvállalkozásainál

Az eredmény: MA diploma és tanácsadói szakmai minősítés (QBJ)


pitlikDr. Pitlik László
(SZIE My-X kutatócsoport) Az egyetem, mint tanműhely címmel tartott előadást.
Valójában “Ember kísérletek”-ről számolt be. Új közelítésmódjuk célja: közösen alkotni a hallgatókkal.

Az előadó a kémia képzést hozta példának:

  • Feladatgyűjtemény sok kérdéssel –> katalógus –> átírható adattábla
  • Hiányos adattábla kitöltése
  • Képletek összegyűjtése
  • Vizualizálás
  • Sablon készítés: mit értsünk a használt kifejezések alatt

A felvételi: olyan feladatot adni a jelentkezőnek, amit a rendszer még nem tud megoldani –> meg is kell oldani!

Jam session típusú oktatási formát alkalmaznak: 2 eltérő oktató (nem prédikálunk); a hallgatónak állást kell foglalnia.

Szabad képzési keretek között dolgoznak:

  • Nincs határidő, kötelezettség….
  • “Legyen kész a feladat!” – mentalitás!

Tapasztalat:

  • Mindenki TDK-t írt.
  • Szakértői rendszert alkottak.
  • Alkotó közösség
  • Teljesítmény igazolta vissza (nem babusgatták őket).
  • Saját projektekben használták őket.

Kezdetektől fogva részt veszek Noszkay Erzsébet professzor által szervezett szakmai eseményeken, de ez a mostani, színvonalával kiemelkedett a többi közül.

Köszönet a szervezetőknek!

Lejegyezte:

Gyulay Tibor

(Utóirat: Jegyzetelés közben biztosan vétettem hibákat. Ha az előadók vagy részvevők olvassák írásomat, kérem hozzászólás formájában pontosítsák a leírtakat!)

Megosztva6Megosztva1Küldés
Előző cikk

Ügyfélkezelés közös tudásbázis segítségével

Következő cikk

Ügyfél és tudáskezelés a kapcsolt világban

Hasonló bejegyzések

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
78
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
32
Következő cikk

Ügyfél és tudáskezelés a kapcsolt világban

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Megértettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztató(GDPR)-t.

öt × 2 =

Eseménynaptár

« 2021. április » loading...
h K s c p s v
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2

Közelgő események

ked 13

💻 26. online TM workshop – Kutatási anyagok strukturálása

2021. április 13. időpont:16:00 - 17:20
ked 27

💻 27. online TM workshop

2021. április 27. időpont:16:00 - 17:00
máj 11

💻 28. online TM workshop

2021. május 11. időpont:16:00 - 17:00
máj 25

💻 29. online TM workshop

2021. május 25. időpont:16:00 - 17:00
jún 08

💻 30. online TM workshop – Tavaszi záró programunk

2021. június 8. időpont:16:00 - 17:00

Továbbiak…

Ajánlott cikkek

  • Nyári tréningünk élménybeszámolója 2019. október 08.
  • Van jövője a magyar focinak? 2020. január 14.
  • Hogyan fogott az eNET a tudásmenedzsmenthez? 2020. január 09.
  • Tudásmenedzsment – 2019-es év összefoglalója 2019. december 18.

Iratkozz fel hírlevelünkre

  • Népszerű
  • Hozzászólások
  • Legfrissebbek
A SECI modell kiterjesztése

A SECI modell kiterjesztése

2018. november 08.
HR kihívások – 2019

HR kihívások – 2019

2019. november 05.
A projektek és a lessons learned

A projektek és a lessons learned

2016. november 06.
Együttműködés-fejlesztés a hálózatkutatás (új) eszközeivel

Együttműködés-fejlesztés a hálózatkutatás (új) eszközeivel

3

„Pedig olyan egyértelmű a kapcsolat”!

1
KM EXPERT honlap a közösség támogatásával

KM EXPERT honlap a közösség támogatásával

1
💻 20. online TM workshop – Feladatmenedzsment és döntéstámogatás a SalvadORG felmérésével

Tudástérképezési technikák és gyakorlatok

2021. március 08.
MTA, Tudásmenedzsment Munkabizottságának XVIII. konferenciája

Milyen technikák léteznek a tudástérképezésre?

2021. február 19.
Tudásmenedzsment – 2021

Tudásmenedzsment – 2021

2021. február 18.

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem
No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.