2023. november 29.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

„ÉRINTI-E, ÉS HA IGEN, MIKÉPP A DUÁLIS KÉPZÉSI RENDSZER A CÉGEK ÉS A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK TM RENDSZEREIT?”

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2015. május 07.
- Korábbi cikkek
0
45
SHARES
212
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Gyulay Tibor feljegyzései az MTA Tudásmenedzsment munkabizottságának konferenciájáról

A tudásmenedzsment egyik legmagasabb szintű konferenciára került sor május 29-én az MTA TM Munkabizottsága szervezésében a BKF-en. A magas szakmai színvonal a nagyon aktuális témaválasztásnak és a rendkívül színvonalas előadói gárdának volt köszönhető. Saját jegyzetimből készített emlékeztetőben igyekszem felvillantani az elhangzott előadások lényegét.

SzigetiSzigeti Ádám a Duális Képzési Tanács titkára az állami szándékok felől közelítette a témát. Mintaként a Baden-Würtemberg tartományban 1970-ben indított duális képzési program szolgált. Ezek tapasztalatait is felhasználva került sor a „kecskeméti modell” kidolgozására. A 2014-es törvény módosítás megteremti a felsőoktatás” fokozatváltásának” alapjait. A duális képzés nem mindenütt alkalmazható; 2020-ra 8%-os arányt céloztak meg.

Legfőbb elvárások a programmal kapcsolatban, hogy a vállalatoknál biztosított gyakorlati képzés segítségével, a hallgatók hamarabb váljanak teljes értékű munkavállalóvá, és a legaktuálisabb ismeretekre tegyenek szert. Társadalmi elvárás, hogy csökkenjen a lemorzsolódás, és a piaci igényekhez jobban alkalmazkodjanak a képzések.

A részt vevő gazdálkodó szervezetek részéről komoly, hosszú távú elköteleződést igényel a program. Minősített szervezetek vehetnek részt a képzésben, akiknek biztosítaniuk kell a gyakorlati képzés feltételeit és szerződniük kell a hallgatókkal. A 2015/16-os tanévben 425 vállalat fog kapcsolódni a programhoz. Meglepő az informatikai vállalatok alacsony aránya, és a természettudományi területek iránti érdektelenség.

 

AilerDr. Ailer Piroska (rektor, Kecskeméti Főiskola) a duális képzés kecskeméti modelljének tapasztalatait ismertette.

Legfontosabb tapasztalat, hogy a hallgatók szerint „tök jó” ez a képzési forma. Élménnyé válik számukra a tanulás, és így a megnövekedett terhelést (48 hétnyi munka) is szívesen viselik.

A program a Mercedes javaslatára indult, de kezdettől fogva csatlakozott a Knorr Bremse is.

Az indulás komoly munkát igényelt az intézmény részéről is: Ki kellett alakítani a tanrendet (speciális időbeosztással), új marketing és kommunikációs stratégiára volt szükség, és támogatni kellett a vállalati képzési programok kialakítását.

A főiskola számára fontos volt, hogy az oktatókat kimozdítsa a “Tudás fellegvára” állapotból, és érzékenyebbé tegye őket a munkaerő piac és a hallgatók igényei iránt.

A modell lényege a munkamegosztás az elméleti és gyakorlati képzés vonatkozásában; gyakorlatilag felezik az időt.  A kiválasztást a vállalat végzi és munkaszerződést köt a hallgatóval (65-70 000 Ft/hó), de ez nem jelent elköteleződést a tanulás utáni időszakra, mindkét félnek tennie kell, ha folytatni akarják az együttműködést.

Oktatás minősége megváltozik: a hallgatók érdeklődőbbek („kérdeznek”).

Nagyon nagy az érdeklődés a hallgatók körében (az induló 25 főt 300 jelentkezőből választották ki). Fő céljuk a gyakorlati ismeretszerzés és a végzés utáni nagyobb választási lehetőség. Az átlagnál jobb tanulmányi eredményeket érnek el, több kreditet teljesítenek.

A KKV-k bevonása jelent még megoldandó feladatot: önállóan nem igen tudják biztosítani a szükséges feltételeket, de több konstrukció is kidolgozás alatt van a megoldásra.

 

Pomázi Gyula (felsőoktatási szakértő, ForArea Gazdaságfejlesztő Kft.) Felsőfokú duális képzés – követelmények az intézmények és a vállalati partnerek felé című előadásáról külön cikk készült: link.

 

HuzdikDr. Huzdik Katalin, PhD. (oktatási igazgató, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola)

A BKF tudástranszfer modellje – duális képzés segítségével

A BKF-en nincs még valós tapasztalat a duális képzéssel kapcsolatban. A tanulási fázisban vannak, zajlik a felkészülés. Az akkreditáción túl vannak, de nagyon sok kérdésre keresik még a választ:

○ Tudás tartalmi körülhatárolás vs. Minőségi tudás

○ Gyakorlatorientáció: Mennyire lehetséges?

○ Tanulási távolság?

Üzleti területen akarnak indulni. Változatos partneri körrel rendelkeznek.

Partnerek az időbeosztást máshogy képzelik: preferálják a folyamatos jelenlétet, sőt bizonyos munkaszakaszokban ragaszkodnának a hallgatók jelenlétéhez.

Most jöttek rá, hogy ez több, mint egy hagyományos gyakorlat.

Angol nyelven is indítják. Nehézséget jelenthet, hogy a külföldi hallgatóknak magyarul is tudniuk kell!

Mit tesz hozzá a főiskola a duális képzéshez?

  • Együttműködés tréning
  • Előszűrés (motiváció, készség…)

 

SzatmárinéSzatmáriné dr. Balogh Mária (CONVICTUS-CONSULT)

Duális felsőfokú képzésében résztvevő intézményi és vállalati oktatók kompetencia felmérésének eredményét mutatta be.

A tanulmány Kecskeméti Főiskola felmérése alapján készült.

Központi kérdés volt, hogy a hallgatók milyen kompetencia modelleket kapnak az oktatóktól?

Egy HR-esek segítségével összeállított, 43 jellemzőt tartalmazó kompetencia listával. dolgoztak. A vizsgált kompetencia tartományok:

  • Beállítódás
  • Felkészültség, ismeretek
  • Személyes jellemzők
  • Kommunikáció
  • Társas készségek
  • Oktatási készségek

61 oktató, 187 duális hallgató vett részt a felmérésben, valamint vállalati HR-esek és oktatók.

Néhány a legfontosabb tapasztalatok közül:

  • Oktatók túlértékelik magukat.
  • 40 kompetenciában van hiány
  • Nem érzik fontosnak a szoft skilleket
  • Hallgatók nem érzékelik a pozitív beállítódást a főiskolai oktatók részéről, de oktatók nem érzik ezt.
  • Vállalati oktatók
    • Magasra értékelték őket a hallgatók
    • Mester tanítvány viszonyt itt várják el.
    • Hallgatói elvárások: foglalkozzatok velem

Fontos előrelépést hozhatna közös tréning szervezése az oktatóknak (mindkét oldalról)

Javaslatok felsőoktatásnak

  • HR menedzsment fejlesztése
  • Gyárlátogatások szervezése
  • Oktatók képzése
  • Személyiségfejlesztés
  • Vállalati és főiskolai oktatók közös fejlesztése

Kötet sajnos, még nem nyilvános (EU pénz).

 

Prof. Dr. Bencsik Andrea (dékán, BGF, Zalaegerszeg) A duális képzés, mint a tudásmegosztás új platformja című előadása keretében elhangzottakat külön cikkünkben mutatjuk be részletesen: link

 

BodaDr. Boda György, PhD. (Corvinus Egyetem) A tudástőke fejlődésének megtorpanása, mint gazdasági nehézségeink fő oka című előadásában a tudásmenedzsment makró gazdasági hatásait elemezte.

Egy nagyon izgalmas szempontot ragadott ki a bonyolult összefüggés rendszerből; a vállalatok méretének alakulásával hozta összefüggésbe a tudástőke állapotát, ami a termelékenységi mutatókban is jelentkezik.

Konklúzióként megállapította, hogy a gazdaságban növelni kellene a vállalkozások méretét, de a jelenlegi körülmények egyáltalán nem támogatják ezt a kívánatos tendenciát.

 

noszkayProf. Dr. Noszkay Erzsébet (elnök, MTA TM Munkabizottság) A duális képzés szakmát adó alternatívája az üzletviteli tanácsadók levelező képzésében címmel megtartott előadása a BKF érdekes szakmai programját mutatta be: a tanácsadók képzésére indítottak levelező képzést, aminek nagy része a tanácsadó partner cégeknél eltöltött gyakorlattal telik.

Egy izgalmas ellentmondást kellett feloldani: A tanácsadás nem szakma, ha nincs diploma, erre a szakmára viszont gyakorlati képzés nélkül nem lehet felkészülni. Levelező képzésben oldható meg az üzletviteli tanácsadó képzés. Az képzés szakmai igényei: gyakorlat és tapasztalat megszerzése.

Tanácsadó képzés tudástartalmának jellegzetességei

  • Komplex, interdiszciplináris
  • A szervezet valamennyi alrendszerét érinti
  • Munkatapasztalatra szükség van.
  • Hallgatók:
    • Vezetők
    • Tanácsadó cégnél asszisztens
    • Vállalkozó (nem tudnák megfizetni)
  • Képzés és gyakorlat megosztása
    • Elmélet: péntek és szombat
    • Tudás elmélyítését segítő további tényezők
      • Tehetség műhely
      • BKF Vezetés- Szervezéstudományi és Üzletviteli Tanácsadási Tudásközpont
      • Támogató eszközök együttműködése
    • Gyakorlat: a BKIK tanácsadó tagvállalkozásainál

Az eredmény: MA diploma és tanácsadói szakmai minősítés (QBJ)


pitlikDr. Pitlik László
(SZIE My-X kutatócsoport) Az egyetem, mint tanműhely címmel tartott előadást.
Valójában “Ember kísérletek”-ről számolt be. Új közelítésmódjuk célja: közösen alkotni a hallgatókkal.

Az előadó a kémia képzést hozta példának:

  • Feladatgyűjtemény sok kérdéssel –> katalógus –> átírható adattábla
  • Hiányos adattábla kitöltése
  • Képletek összegyűjtése
  • Vizualizálás
  • Sablon készítés: mit értsünk a használt kifejezések alatt

A felvételi: olyan feladatot adni a jelentkezőnek, amit a rendszer még nem tud megoldani –> meg is kell oldani!

Jam session típusú oktatási formát alkalmaznak: 2 eltérő oktató (nem prédikálunk); a hallgatónak állást kell foglalnia.

Szabad képzési keretek között dolgoznak:

  • Nincs határidő, kötelezettség….
  • “Legyen kész a feladat!” – mentalitás!

Tapasztalat:

  • Mindenki TDK-t írt.
  • Szakértői rendszert alkottak.
  • Alkotó közösség
  • Teljesítmény igazolta vissza (nem babusgatták őket).
  • Saját projektekben használták őket.

Kezdetektől fogva részt veszek Noszkay Erzsébet professzor által szervezett szakmai eseményeken, de ez a mostani, színvonalával kiemelkedett a többi közül.

Köszönet a szervezetőknek!

Lejegyezte:

Gyulay Tibor

(Utóirat: Jegyzetelés közben biztosan vétettem hibákat. Ha az előadók vagy részvevők olvassák írásomat, kérem hozzászólás formájában pontosítsák a leírtakat!)

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
169
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
78

eLearning érettség modell benchmarking CoP ingyenes HR inkubátor Confluence Egyetem Bay Zoltán balogh edmond GINOP 1.3.2-2015 egészség Clive Bright hatékonyság előadás bizalmatlanság Idő- és tudásgazdálkodás Ipar 4.0 aging workforce helyzetkép IAEA EQ ember-gép gondolatkísérlet Horváth Ervin CKO EFQM CRM intelligens tőke CMM felső vezető érzelmi intelligencia dr. Németh Balázs Fligby bizalom felmérés félreértés informatika coaching CE jelölés digitális tartalom időgazdálkodás i 45+ Felsőoktatás generációs problémák Bencsik Andrea gáspár attila e-learning eLeraning exit interjú inkubáció első generáció HR kockázat dell expert debriefing Gyulay Tibor gamification hírlevél

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.