Beszámoló a november 21-i műhelyről
Párbeszédet kezdeményeztük a coachok és TM szakemberek között. Meglepetésünkre azonban a novemberi szakmai programunkon leginkább a „semleges fél”, a szervezeti oldal képviseltette magát. Így talán még hasznosabb volt a találkozó, hiszen az érintettek bevonásával beszélgethettünk arról, hogy a coaching és a TM hogyan tudja egymást erősítve támogatni a szervezet céljainak elérését. A 3 bevezető előadás és az azt követő csoportmunka eredményeiből adunk ízelítőt.
Mivel a részvevők között igen sok „első bálozó” volt, egy rövid fogalmi áttekintést adtam a tudásmenedzsmentről, és egy szubjektív helyzetképet vázoltam fel a TM magyarországi helyzetéről. Elsősorban a gyakorlati felhasználhatóságra fókuszáltam, újfent hangsúlyozva, hogy a TM nem egy önmagáért létrehozott szervezeti funkció, hanem a szervezeti célok elérésének egyik legpraktikusabb eszköze. Persze, ma még rengeteg akadály hátráltatja, hogy tényleg betölthesse küldetését, de a vezetők ismereteinek, elköteleződésének növelésével helyére kerülhet a téma.
A TM és coaching kapcsolatára vonatkozóan az alábbi kérdéseket tettem fel, részben meg is válaszolva azokat:
- Mivel próbálkozik a TM szakma?
- Miért lehet partner a coaching?
- Az együttműködés területei?
- Mit kell tennünk?
Kuczik Rita (Üzleti Edző – Europe Motion Kft.) áttekintést adott számunkra a saját coaching felfogásáról és a bevált módszereiről. Érdekes volt látni a szervezetfejlesztésből ismert SWOT analízis személyes fejlesztésben való alkalmazhatóságát. Szóba került még a cipő módszer, a generációs hidak és az általa kifejlesztett BATA módszer (Bakancslista, Akadály, Támogató, Ajándék) is. A gondolkodási modellek közül Edward de Bono a „Hat gondolkodó kalap” módszeréről és Disney modellről beszélt nekünk.
Egy használható tudásmegosztási, szellemi alkotó technikaként ajánlotta a World Cafe módszert.
Megosztotta élményét a Miskolci Egyetem „Nyitott Egyetem” kezdeményezésével kapcsolatban, és elmondta, hogy TM inspiráció alapján hogyan indította el a Vállalkozók Tudásközöségét.
Móriczné Zvornik Csilla (HR és vezetési tanácsadó, coach, mediátor) első TM projektünk alkalmával a Magyar Televízió HR vezetőjeként volt partnerünk, a projekt szponzoraként. Arra kértük az azóta coachként is tevékenykedő szakembert, hogy próbálja meg a mai szemüvegén keresztül bemutatni nekünk az akkori munkát és a tapasztalatait.
A szűk időkeret lehetőségeihez képest, rendkívül részletesen bemutatta a 2007-ben indított fejlesztés lépéseit és az elért eredményeket.
Végső összegzésként megállapította, hogy ma sem csinálna sok mindent másképp, hiszen az akkori nehezítő tényezők (pl. felső vezetői rezisztencia) ellenére igen szép eredményeket értünk el.
A hol segíthet a coaching kérdésre, az alábbi területeket emelte ki:
- A felsővezetés „érzékenyítésében”
- A projektvezető(k) és a tudásközösségek fejlesztésében
- A mentorok felkészítésében, fejlesztésében
- A szervezeti kultúra formálásában
Záró akkordként kiscsoportokban beszélgettünk a coaching és TM kapcsolatáról. Szándékosan nem akartuk túlságosan orientálni az alkalmi teamek munkáját. Ennek megfelelően elég színes eredményeket hozott a gondolatcsere. Szóba került a coach szerepe a tudásátadásban, „Személyesen facilitálja a tudásátadást, segít a TM szakember (ki) képzésében, terjeszti a TM kultúráját a szervezetben. Felmerült egy coach tudástérkép elkészítésének lehetősége.
Előjött: a bizalom – kultúra – szervezeti verseny kapcsolatának hatása, a coaching és mentor programok kapcsolata, a csoportos coaching alkalmazásának lehetősége, a Kaizen filozófia rokonsága a TM-mel.
Egy felvetés szerint, elavult a TM mostani értelmezése. Azt kell vizsgálni mire lesz szükség a jövőben (különösen az új generációk eltérő jellemzői miatt).
Az egyik csoport döntően egy működő gyakorlat elemzése kapcsán jutott következtetésekre: Ahol a cégcsoport gyakorlatában megjelenik a TM, ott könnyebb eredményeket elérni. A coach segíthet rávilágítani arra, hoyg milyen tudást hogyan kell továbbadni. A delegálás képességének fejlesztésével javítható a tudásátadás.
Illusztrációként megmutatjuk a csoportmunkák során született flip chart lapokat.