2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

Bizalom és tudásmegosztás a szervezetekben

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2018. január 18.
- Korábbi cikkek
0
33
SHARES
158
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben
Gondolatok a decemberi TM Műhely kapcsán

20171213_155147„A bizalom – jelentőségét tekintve – felülmúlhatja a tudáspiacok működését pozitívan befolyásoló más tényezőket. Bizalom nélkül a tudáskezdeményezések kudarcba fulladnak, függetlenül attól, hogy mennyire alaposan támogatták őket, sőt még abban az esetben is, ha a vállalat fennmaradása függ a hatékony tudástranszfertől.”  Thomas H. Davenport, Laurence Prusak gondolatait használta mottóként Dr. Bencsik Andrea a kutatási eredményeit bemutató prezentációjában. Csoportmunkában a „Mivel növelhetjük a szervezeti bizalmat és a tudásmegosztási hajlandóságot?” kérdéssel foglalkoztunk.

Már a „jégtörő gyakorlatunk” is érdekesen alakult: A részvevők elhelyezték szervezetüket egy bizalmi szint skálán. A skála20171213_152401 szinte minden pozíciójára jutott valaki, ami azt jelenti, hogy a szervezeti bizalom érzékelése szempontjából igen vegyes társaság jött össze. A szóbeli magyarázatokból az is kiderült, hogy milyen sokféleképpen értelmezzük a szervezeti bizalom fogalmát. A mérce negatív végét választók megnyilvánulásai megerősítették, hogy egy igen érzékeny kérdést kezdtünk el boncolgatni.

Dr. Bencsik Andrea a győri Széchenyi István Egyetem professzora gyakorlatilag ősbemutatót tartott számunkra. Először osztotta meg a nyilvánosság előtt a szervezeti bizalom és tudásmegosztás kapcsolatát vizsgáló kutatásuk eredményeit.

Előadásának felépítése:

  • A kutatás indítását generáló gondolatok
    • Bizalom – szervezeti bizalom
    • Miért fontos?
    • Összefüggések és következményeik
  • A kutatásról
  • Eredmények
  • Összegzés és folytatás……

Az előadás anyaga

Tm és bizalom műhely bencsik a_előadás_171213 from Tibor Gyulay

 

Összegzésként megállapította:

  • Azok a szervezetek, melyek a tudásalapú működést preferálják, már alapvető elvárásként fogalmazzák meg a tudásmenedzsment rendszerépítést a stratégiájukban.
  • A legtöbb szervezet, amelynek a tudás kevésbé fontos, vagyis inkább tőke vagy munkaigényes a tevékenységük, egyáltalán nem foglalkozik ezzel a lehetőséggel, és a tudáskezelés, megosztás és megőrzés nincs azon a szinten, hogy a figyelem középpontjában a gazdálkodás meghatározó tényezőjeként kezeljék.
  • A tudás-intenzív szervezetek esetében a stratégiai szinttől kiindulva többségben lebontásra kerül és operatív szinten is megjelennek a TM rendszer lépései, de az egységes gondolkodásról nem beszélhetünk.

 

Csoportmunka

Több kiscsoportban kerestük a választ a következő kérdésre:20171213_170034

Mivel növelhetjük a szervezeti bizalmat és a tudásmegosztási hajlandóságot?

Nem elméleti okoskodást kértünk a részvevőktől, hanem azt, hogy bevált jó gyakorlatokat osszanak meg egymással.

A rövid idő ellenére, sok érdekes megoldást ismerhettünk meg:

  • Kommunikáció erősítése: adott csoport tagjait a szakmain túl is megismerjék egymást.
  • Kompetencia mátrixot készítünk. Egy adott „tudort” felkérni oktatásra, Jutalmazni.
  • Munkatársak által kitalált újítások jutalmazása pénzzel, megvalósítással à bizalom,
  • Partneri valódi kapcsolattartás: csapat tagjai a felosztott feladatoknál à aki nem végzet szétosztották, segítettek egymásnak! Ez egyben közvetlen és gyors tudásmegosztás az adott részfeladat megoldásával kapcsolatban
  • Vállalati tudásmegosztón engedik a saját tartalmak megosztását à megismerték à elkezdték a szakmai tartalmakat is megosztani.
  • A középvezetők felelőssége, hogy az alulról felfelé jövő kezdeményezéseket képviseli. Benne alul is felül is bíznak.
  • Vezetői példamutatás: részt vesz az operatív probléma megoldásban, felhatalmaz, folyamatosan ellenőríz, döntési folyamatba bevon à vállalati kultúra, bizalom
  • Logisztikai folyamatok nem működtek hatékonyan à tudásmegosztás tréningek + utókövetés. Mindenki részt vett à egységes kultúra à 1 mrd megtakarítás!
  • Tudásmegosztás akkor érhető el, ha az alacsonyabb rendű szükségletei ki vannak elégítve (Maslow). Félelemeket el kell oszlatni à vágyaira fókuszálni.
  • Anyagi felelőssége van a vállalati képzési rendszer működésében (pl. Ha nem enged el valakit, ráterhelik.)
  • Önképző körök létrehozása
  • Ötletbörze, a dolgozók meghallgatás à akciók (panaszkodás helyett: szerepcsere a vezetővel)
  • Termékekkel jelentek meg: termékmegjelenés összekötése tudásbővítéssel, evangelizálással.
  • Átláthatóság: ha valaki megosztja a tudását, lehessen tudni kitől jött!
  • Bizalom megelőlegezése középvezetőtől: hatáskörön túl mutató feladat rábízása.

Az előadás és a csoportmunka eredménye is megerősített abban, hogy ezzel a kérdéssel érdemes foglalkozni. A szervezeti bizalom és a tudásmegosztás kölcsönhatásban vannak egymással. Ha bármelyik tényezőt fejlesztjük, hatással van a másikra, ami a szervezet eredményeiben meg is fog jelenni!

Címke: Bencsik Andreabizalomtudásmegosztástudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
156
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
73

Clive Bright CE jelölés érzelmi intelligencia előadás digitális tartalom első generáció Confluence intelligens tőke eLeraning informatika coaching balogh edmond Felsőoktatás HR aging workforce egészség 45+ CoP ingyenes EQ Egyetem GINOP 1.3.2-2015 HR kockázat dell e-learning CRM gamification bizalmatlanság Bay Zoltán eLearning időgazdálkodás Gyulay Tibor benchmarking generációs problémák félreértés Idő- és tudásgazdálkodás exit interjú i Horváth Ervin gáspár attila gondolatkísérlet érettség modell bizalom hatékonyság inkubáció felmérés helyzetkép Ipar 4.0 expert debriefing hírlevél IAEA CMM CKO Bencsik Andrea inkubátor ember-gép felső vezető dr. Németh Balázs EFQM Fligby

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.