Könyvajánló
Tovább bővül a TM magyar nyelvű irodalma. J Hamarosan megjelenik Bencsik Andrea új könyve az Akadémia Kiadó gondozásában. Örömmel tettem eleget a felkérésnek, hogy írjak ajánlást a műhöz. A szerző hozzájárulásával, a következő hírlevelünkkel kezdődően szemelvényeket közlünk a hiánypótló alkotásból. Addig is, az ajánlás szövege mellett, az olvasóink megismerkedhetnek a könyv tartalmi felépítésével.
A gyakorló tanácsadó nézőpontjából közelítettem Bencsik Andrea művéhez, és nagy örömömre szolgált, hogy rengeteg olyan elemet találtam benne, ami segítheti a tudásmenedzsment korszerű szemléletének terjesztését a magyarországi szervezetek körében.
A tudásmenedzsment rendszerek fejlesztése során a megbízók azt várják a külsős szakértőtől, hogy a lehető leggyorsabban érjenek el kimutatható eredményeket. Az alapok azonban általában hiányoznak. A szervezetek tagjai nincsenek tisztában a tudásmenedzsment lényegével. Nem tudják, mit várhatnak el a kiépítendő tudáskezelő rendszertől, és a fogalmak meg nem értése vagy félreértelmezése vissza-visszatérő problémákat okoz a közös munka során.
Bencsik Andrea könyve esélyt ad arra, hogy közös nyelvet beszélhessen a megbízó és a tanácsadó. Hosszú távon nagyon sokat fogunk profitálni abból, hogy a felsőoktatásban megfelelő színvonalon foglalkoznak a tudásmenedzsmenttel, de ha a könyvet gyakorló szakemberek is forgatják, a haszon rövidtávon is megjelenik.
A könyv legfőbb értéke, hogy segít eligazodni a TM fogalomrendszerében. A szerző nem csupán bemutatja a különböző elméleti irányzatokat, de nagy segítséget ad az eligazodásban, az olvasó számára követhető irányvonal megmutatásával. A szerző világos vonalvezetéssel teremti meg a kapcsolatot az elmélet és gyakorlat között. Sőt, nem csak arra vonatkozóan ad útmutatást, hogy hogyan kellene megvalósítani a tudásmenedzsmentet a gyakorlatban, hanem beszámol a gyakorlati tapasztalatokról is. Jó és tanulságos példák bemutatása nem csupán a könyv hitelességét növeli, de lehetőséget ad az olvasónak arra, hogy belegondoljon saját szervezete helyzetébe, kihívásaiba, lehetőségeibe a tudáskezelés terén.
Ajánlom a könyvet a felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak; az egyik legdinamikusabban fejlődő, legnagyobb jövő előtt álló szervezetfejlesztési területen kaphatnak olyan útravalót, amivel akár egy hivatást is megalapozhatnak.
Legalább ilyen jó szívvel ajánlom a művet a gyakorló szakemberek figyelmébe; a könyvből megszerezhető tudás hasznosításával egy fontos területen állhatnak a szervezetük fejlesztési folyamatának élére!
Gyulay Tibor
Tudásmenedzsment szakértő
(KM EXPERT Kft.)
A könyv tartalomjegyzéke:
- Amit a tudásról tudni kell ……………………………………………………………….. 13
1.1. Hol kezdődik az emberi tudás – értelem? Egyéni/szervezeti tudás
(Lazanyi Kornélia gondolataival kiegészítve) ………………………………………. 13
1.2. A tudás es tanulás kölcsönhatása ………………………………………………………… 20
1.3. Memória egyéni es szervezeti szintje ………………………………………………….. 23
Irodalom jegyzek az 1. fejezethez …………………………………………………………………… 35
- A tudásmenedzsment rendszerepies (TMR) múltja es jövője …………… 38
2.1. A tudásmenedzsment gyökerei es definíciói …………………………………………. 38
2.2. A tudásmenedzsment rendszerepies feltételei ……………………………………… 46
2.3. A rendszerepies logikai modelljei ……………………………………………………… 61
2.4. A rendszer legérzékenyebb eleme – az ember ………………………………………. 80
2.5. Formális es informális szervezeti keretek – csoportok, teamek
(Marosi Ildikó) …………………………………………………………………………………. 84
Irodalom jegyzek a 2. fejezethez ……………………………………………………………………. 97
- A tudásmenedzsment rendszer es vállalati kapcsolatrendszere …………. 103
3.1. Stratégia – TM stratégia ……………………………………………………………………. 104
3.2. A kommunikáció szerepe a tudásmenedzsmentben (Dobrai Katalin) ………. 114
3.3. HR es TM ……………………………………………………………………………………….. 121
3.4. Az etika jelentősege a TMR – ben ………………………………………………………. 135
3.5. Innováció es TM ………………………………………………………………………………. 143
3.6. A social media hátasa a tudásmenedzsment rendszer működésére ………….. 159
Irodalom jegyzek a 3. fejezethez ……………………………………………………………………. 170
tudásmenedzsment_1tordOK.indd 5 2015.02.10. 12:21:28
6 TARTALOMJEGYZEK
- Tudásmenedzsment rendszerépítés a szervezetben,
mint változás menedzselése ……………………………………………………………… 176
4.1. változtatás előkészítése …………………………………………………………………….. 176
4.2. A változtatás kivitelezése, mint projektfeladat ……………………………………… 180
4.3. Visszacsatolás es számbavétel ……………………………………………………………. 186
Irodalom jegyzek a 4. fejezethez ……………………………………………………………………. 192
- A tudásmenedzsment rendszer kialakítása során alkalmazható
módszerek ………………………………………………………………………………………. 193
5.1. A TM rendszer működés támogatása …………………………………………………… 193
5.2. A TM rendszer alapja, a stratégia kialakítása ……………………………………….. 194
5.3. A tudásazonosítás eszközei ………………………………………………………………… 196
5.4. A tudásszerzés módszertana ………………………………………………………………. 201
5.5. A tudásfejlesztés lehetőségei ……………………………………………………………… 209
5.6. Tudásmegosztás – átadás eszközrendszere …………………………………………… 215
5.7. A tudáshasznosítás megoldásai …………………………………………………………… 220
5.8. A tudásrögzítés eszközei ……………………………………………………………………. 225
5.9. A tudásellenőrzés módszerei ……………………………………………………………… 229
Irodalom jegyzek az 5. fejezethez …………………………………………………………………… 233
- A tudásmenedzsment vállalati gyakorlata ………………………………………… 235
6.1. Jó megoldások es kevésbe jó tapasztalatok ………………………………………….. 235
6.2. Mitől működik es miért nem? …………………………………………………………….. 241
6.3. Példák a nagyvállalati/szervezeti életből ……………………………………………… 246
6.3.1. Egy multinacionális termelő vállalat TM rendszere ………………………………. 246
6.3.2. Esettanulmány egy oktatási intézmény életéből ……………………………………. 255
6.3.3. Tudásközösség a Consultant Kft.-nel (Lazanyi Kornélia) ………………………. 262
6.4. Esettanulmányok a KKV szektorból …………………………………………………… 271
6.4.1. Tudásmenedzsment rendszer a Consultant Kft.-nel (Lazanyi Kornelia) …… 271
6.4.2. Termelő – szolgáltató vállalat tudásmenedzsment rendszere …………………… 275
6.4.3. Termelő kisvállalat TM rendszere ………………………………………………………. 279
Irodalom jegyzek a 6. fejezethez ……………………………………………………………………. 284
- TM kutatási eredmények es további nyitott kérdések ………………………. 285
7.1. Tudásmenedzsment a HR-ben nemzetközi vállalatok helyi
leányvállalatainál – empirikus kutatások tükrében
(Dobrai Katalin–Renata Machova–Poor Jozsef) …………………………………… 285
7.2. Intergeneració menedzsment a családi vállalkozásoknál (Marosi Ildikó) …. 294
7.3. Tudásátadási hajlandóság vizsgálata mentori gyakorlat alapján
(Juhász Timea) …………………………………………………………………………………. 303
7.4. A Big Data technológia gazdasági es társadalmi jelentősege
(Szármes Peter) ………………………………………………………………………………… 308
Irodalom jegyzek a 7. fejezethez ……………………………………………………………………. 318