Már a 8. hete, hogy egyszerű és könnyen bevethető TM tippek megosztásával foglalkozunk a hazai TM tudásközösségünkben. Így volt ez a legutóbbi alkalom során is, amikor a One-Point Lesson (OPL), azaz „egypontos lecke”, mint egy gyors tudásmegosztó módszertannal foglalkoztunk. Kőrösi Zoltán mutatta be a TM eszközt a legutóbbi online TM workshopunkon, aki saját példáján keresztül ismertette velünk az egypontos leckék felhasználási módját.
OPL – Mi is ez?
Az egypontos leckék olyan alapvető tudást segítenek átadni egymás között, amelyek egy-egy rövid és jól definiálható tudáselemet tartalmaznak. Az egypontos leckék elterjedése a gyári környezetből származik, ahol a közvetlen munkafolyamatok optimalizálása mellett jól bevethető eszközként szolgáltak az egypontos leckék a tudásátadás során. A munkatársak közötti tudásmegosztást könnyíti meg ez a módszertan, hiszen a tartalma egy dologra fókuszál és általa könnyen elérhetővé válnak a gyakorlati ismeretek, jól bevált fogások, egy-egy probléma megoldás fortélyai. (Pl. excel ismeretekről szóló wiki felépítése OPL-ek alapján). Az explicit tudáselemek mozgósításában játszik nagy szerepet a módszertan, vagyis az egypontos leckék összessége sem jelenti az átfogó, komplex tudásátadás helyettesítését. A módszertan egyik alapfeltétele a közös irányelvek és a keretek kialakítása a munkacsoportokban (pl. minden hétfőn reggel felkészül a csapat egy tagja egy új egypontos leckével). Egy OPL nem jelent önálló a munkautasítást, azonban annak kiegészítésére, további magyarázatára szolgálhat.
Az OPL a tudásátadás egyik szabványosított formája. Egy egyszerű sablon tartozik hozzá, amely kitöltésével vehetőek fel az új egypontos leckék, majd ezek bemutatásával (kb. 3-5 perc alatt) kerül átadásra a tudás a csoportban. Például a műszakváltások egyik napirendi pontjává válhat ez a fajta tanulási forma. Az egy oldalas sablont könnyen kialakíthatjuk, további sajátosságokkal kiegészíthetjük a fő szempontot, vagyis az egyszerűséget szem előtt tartva. Az OPL-eket címkékkel ellátva témakörök szerint csoportosítjuk, konkrét címmel jelöljük, valamint megadjuk a tudáselem fajtáját (pl. alapismeret, probléma megoldás, fejlesztés). Feltüntetjük a kiállítás dátumát, az elkészítő(k) és ellenőrző(k) nevét, valamint azt is vezetjük rajta, kik azok, akik megtanulták ezt az egypontos leckét, s ezzel felelősséget vállalnak a lecke továbbadásának képességére. A középső nagy felületre tüntetjük fel a lecke rövid tartalmát, amelyet vizuális elemekkel szemléltetünk.
Az OPL felvételének folyamata demokratikusan történik és felelősséget ruház az érintettekre. A tudásbarát szervezeti kultúra támogatásával érvényesülhet az, hogy olyan valaki készíti el az adott leckét, akinél a tényleges tudás fellelhető és azt hajlandó is megosztani mással. Az OPL mindig egy problémára, egy adott igényre reagál, ezzel is növeli a hatékonyságot. A módszertannal járó kockázatok kezelésére is külön figyelmet érdemes szentelni, mint például, ha túl komplex ismereteket próbálunk besűríteni egy leckébe, vagy az ellenőrzés pontatlan, de a lecke érvényességét is nyomon kell követni.
Tudásmenedzsment gyakorlatban az OPL
A workshopon a gyakorlatban is kipróbáltuk, hogyan történik egy egypontos lecke felvétele. Kiscsoportokban dolgoztunk, ahol 3 TM témakörben gyűjtöttünk gondolatokat a leckék megírásához:
- online oktatás
- online találkozók
- onboarding
Kiderült számunkra, hogy egy tényleg könnyen másolható módszertanról beszélünk, amelyet már akár holnap is elindíthatunk a csapatban. A legnagyobb tanulságunk az, hogy érdemes kellő időt szánni a módszertan kereteinek ismertetésére és a fenntartásához járuló felelősséget tisztázni.
OPL – analógiák
Bár az egypontos leckék elsőre egy erősen szabályozott, „durva” eszköznek tűnhetnek, elgondolkodtunk azon, hogyan is működik ez manapság. A legmodernebb tanulási módszertanok között egyik vezető jelenség a micro-learning, vagyis a gyorsan emészthető tudásanyagok elsajátítása. Az igények változtak, például az 5 perces oktató videók is egyfajta modern leckékként értelmezhetőek. A digitális oktatás, e-learning anyagok, tovább fejlesztették a módszertant, így bármikor és bárhonnan elérhetővé válnak a TM eszközök, köztük akár az egyperces leckék is.
Köszönjük Zoltánnak, hogy elhozta ezt a módszertant a tudásközösségünkbe. A következő workshop témája: Be-novative, ötlettől a megoldásig! Várunk minden kedves érdeklődőt kedden, 16:00-kor!
💻 online TM workshop – IX – Be-novative: ötlettől a megoldásig!
- virtuális ZOOM szobában
- május 26. kedd 16:00-17:00
- ingyenes regisztrációval