2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

A versenyképesség tudásalapú!

Baranyi Béla írta Baranyi Béla
2022. június 23.
- KM and LO blog, Tanuló szervezet
0
25
SHARES
119
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

A magyar gazdaság versenyképességének elemzésekor újra és újra felbukkan az a kérdés, hogy a KKV-k versenyképessége hol áll a nagyvállalatokéhoz képest. Egy 2017-es felmérés szerint jelentős a KKV szektor lemaradása a nagyvállalatokhoz képest olyan mutatókban, mint az egy főre jutó termelési érték, vagy az egy főre eső profit. (A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében, Controller Info 2017. V. évf. (1) szám 41-48. https://controllerinfo.hu/a-hazai-kkv-k-helyzete-a-versenykepesseg-innovacio-es-controlling-tukreben/)

Az elemzéstől függetlenül időnként még a pörgősen működő KKV vezetők egy része is úgy érzi, hogy vállalatuk hatékonysága alacsonyabb a nagyvállalatokénál. Mik lehetnek az alacsonyabb hatékonyság okai? Egyrészt a tőkeintezitás, amire könnyű hivatkozni, de nehéz és hosszantartó folyamat változtatni rajta. Másrészt a tudástőke hiányosságai. „Nem tudjuk felvenni a legjobb szakembereket vagy magasabb fizetéssel elcsábítják őket!” – hangzik el a gyakori válasz. Persze ne feledjük el, hogy a nagyvállalatoknak is megvannak a hatékonyságukat csökkentő bajaik. Néhány KKV példája pedig azt mutatja, hogy a kiváló, hatékony működés kisebb méretben is megvalósítható. Akkor talán jobb lesz a kiváló KKV-kat összehasonlítani a most feltörekedni szándékozó KKV-ékkal.

Projekt tapasztalataink alapján arra jutottunk, hogy a kiváló KKV-khoz képest a többiek tudásmenedzsmentje nem megfelelő. Ennek leggyakoribb tüneteit és következményeit gyűjtöttük össze a következő táblázatba.

№ Tünetek Következmények
1 A szervezet versenyképességét meghatározó tudás nagy része személyekhez kötve fejben van Jelentős függés néhány „nélkülözhetetlen” embertől
2 Hiányoznak a munkaköri és a folyamatleírások Nehézkes a munkatársak betanítása és a helyettesítése
3 Elmarad a tapasztalatok feldolgozása és beépülése a működésbe Ismétlődnek a hibák, alacsony szinten rögzül a hatékonyság
4 A munkatársak folyamatukhoz kapcsolódó tudása személyenként eltérő, mozaikos Az egyébként is esetleges betanítási gyakorlat a ráfordított időhöz képest alacsony hatékonyságú
5 Hiányzik a használható tudásbázis Információk vesznek el, felesleges információk maradnak meg, sok idő megy rá a keresésekre

A táblázat alapján azt gondolhatnánk, hogy a jó tudásmenedzselés a nagyok vagy a kiválóak kiváltsága. Ez részben igaz, mert egy kis cégnél kisebbek a szellemi és időtartalékok, amelyek a tudásmenedzsmentre fordíthatók. Ennek ellenére „kicsiben” is sokat lehet tenni a hátrányok ledolgozásáért.

 8 elképzelés a hatékonyság növelésére 

Először tekintsük át, hogy hányféle elképzelés gyűlt már össze a hatékonyság növelésére.

  1. Motiváció
  2. Csapatok
  3. Fókusz
  4. Célmeghatározás
  5. Mások irányítása
  6. Döntéshozatal
  7. Innováció
  8. Az adatok befogadása

Igen-igen! Ezeket a tényezőket külön-külön is érdemes átgondolnunk, bármelyik pontján is dolgozzunk a szervezetben vezetőként. Felmérjük, hogy hol tartunk most? Miben kellene, lehetne fejlődnünk? Mi legyen a fókusz? Mivel kezdjünk? Egyéni szinten, a szervezet egy-egy pontján is el lehet indulnunk a fejlesztésekkel. Mit tegyünk azonban, ha ennél többet szeretnénk elérni?

 Váljunk tanuló szervezetté! 

Ok! Milyen szintet célozzunk meg? Ennek a szintnek mit kell tudnia? Vagyis mi legyen a célom, milyen eredményeket érjek el mikorra? A célok és eredmények meghatározásában segít az alábbi lista:

Ha nem csak magunkat, a csapatunkat, a szervezeti egységünket, hanem a szervezet egészét szeretnénk megmozdítani és inspirálni, akkor hasznos lesz egy már bevált keretrendszer után nézni! Szerencsére, a szervezeti tanulásnak és a tanuló szervezetnek van egy számunkra könnyen elérhető modellje: ez a 2020 EFQM Modell. Három pillér és 7 kritérium mentén navigálhatjuk a szervezetünket egyre magasabb kiválósági szintek felé. A 2013-as „szögletes” Modell kemény módszertani fókuszú volt, míg a 2020-as „gömbölyű” modellben a puhább emberi és szervezeti tényezők kaptak hangsúlyos szerepet. A 2020 Modell „miért-hogyan-mit” pillérei a tanulás jó gyakorlatát tükrözik, de tetten érhető a már jól bevált PDCA kör is!

A Modell iránymutatása szerint egy kiváló szervezet olyan irányítási és teljesítmény-menedzsment rendszert tervez és működtet a stratégiájához illeszkedően, amely az ökorendszerére, a saját képességeire és a legfontosabb kihívásokra egyaránt fókuszál. Az ökoszisztéma középpontjában a tanuló szervezet áll, amelyet mint a hagyma héjai vesznek körül a környezeti tényezők. A szervezeti ökoszisztéma modellje jól reflektál a „tanulni belülről és tanulni kívülről” tudásmenedzsmenti megközelítésekre. Az érintett csoportok bevonása a szervezeti tanulásba kiemelt jelentőségű. A munkaerő vonzása, bevonása, fejlesztése és megtartása alkritériumhoz kapcsolódik többek között például a tudásvesztés megakadályozása, amely a telítődött munkaerőpiac körülményei mellett felértékelődött.

 A tanuló szervezet egyben tanító szervezet is! 

Ha körbe nézünk egy tanuló szervezetben, akkor itt-ott tanítókat is találunk. A tanító szervezet leginkább lean szemléletű. A lean szervezet apró, fokozatos fejlesztések által tanul. A lean szervezet nem fél kipróbálni új dolgokat. A lean szervezet a kísérletezésből és a hibákból tanul. A tanítás és a tanulás a munkafolyamatok állandó fejlesztésére irányul, a vevők jobb kiszolgálása érdekében.

 Innováció-Tudás-Együttműködés 

Végül a dolgok összekapcsolásának korában figyelnünk kell az adatok, az információ és a tudás információtechnológiával támogatott hasznosítására! Ez egy valódi innovációvá válik, ha az ismert elemek egyedi, versenyképes adaptációját valósítjuk meg. A tudásmenedzsmentnek tehát az információtechnológiai oldalát is fejlesztenünk kell: a dolgok internetjét, a tényeken alapuló döntéseket, a vizuális információkezelést, az adatbányászatot, a big data-t, a gépi tanulást, a mesterséges intelligenciát…és számos más kreatív technológiai megoldást!

 

Hogyan segíthet a tudásmenedzsment abban, hogy a szervezet a hatékonyságot támogató tanuló szervezetté váljon? A jó hír az, hogy egy friss felmérés szerint (APQC, 2022) a jobb tudásmenedzsment termelékenyebbé tenné a tudásmunkásokat. A tudásmunkások véleményének fókuszai a következők:

 

Összefoglalva: sikeres szervezetfejlesztési megközelítés lehet egy KKV számára is már ismert dolgok újszerű összekapcsolása – ez maga az innováció -, a létrehozott tudás szervezeti szintű hasznosítása minden érintett bevonásával és együttműködésével.

Kísérd figyelemmel blogsorozatunkat a nyár folyamán, ha felkeltettük az érdeklődésed az alábbi linkre kattintva tudsz feliratkozni: https://kmexpert.hu/knowledgemanagement-learning-organization-blog/

A Knowledge Management & Learning organization a témában már megjelent és a jövőben tervezett cikkeinket itt találod: https://kmexpert.hu/km-blogajanlo/

Címke: KM and LO blogtudáskultúratanuló szervezetkiemeltEFQMkiválóság

Kapcsolódó tartalmak

„Tiszta inbox, rendes naptár”
Így csináljuk

„Tiszta inbox, rendes naptár”

Így csináljuk Ebben a rovatban bemutatjuk a KM EXPERT csapatának bevált gyakorlatait. Fedezz fel új lifehack-eket, taktikákat és praktikákat,...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
93
CKO ACADEMY

Egyedülálló képzések bemutatója

Szeretettel várunk április 26-án (szerdán) 16 órától a KM EXPERT tudásmenedzsment (TM) és tanuló szervezeti képzéseinek bemutatóján. Miért különleges a...

írta Gyulay Tibor
2023. július 20.
45

coaching dr. Németh Balázs félreértés CoP Egyetem dell gamification Horváth Ervin 45+ gáspár attila i inkubáció Idő- és tudásgazdálkodás eLearning generációs problémák Clive Bright előadás bizalmatlanság felső vezető CKO CMM hatékonyság exit interjú aging workforce e-learning digitális tartalom EQ inkubátor Felsőoktatás bizalom Bay Zoltán CRM HR kockázat informatika Confluence benchmarking CE jelölés időgazdálkodás helyzetkép ember-gép Fligby eLeraning Bencsik Andrea intelligens tőke hírlevél egészség érzelmi intelligencia IAEA HR expert debriefing balogh edmond érettség modell első generáció Ipar 4.0 felmérés gondolatkísérlet GINOP 1.3.2-2015 EFQM ingyenes Gyulay Tibor

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.