2022. augusztus 09.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

A versenyképesség tudásalapú!

Baranyi Béla írta Baranyi Béla
2022. június 23.
- KM and LO blog, Tanuló szervezet
0

A magyar gazdaság versenyképességének elemzésekor újra és újra felbukkan az a kérdés, hogy a KKV-k versenyképessége hol áll a nagyvállalatokéhoz képest. Egy 2017-es felmérés szerint jelentős a KKV szektor lemaradása a nagyvállalatokhoz képest olyan mutatókban, mint az egy főre jutó termelési érték, vagy az egy főre eső profit. (A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében, Controller Info 2017. V. évf. (1) szám 41-48. https://controllerinfo.hu/a-hazai-kkv-k-helyzete-a-versenykepesseg-innovacio-es-controlling-tukreben/)

Az elemzéstől függetlenül időnként még a pörgősen működő KKV vezetők egy része is úgy érzi, hogy vállalatuk hatékonysága alacsonyabb a nagyvállalatokénál. Mik lehetnek az alacsonyabb hatékonyság okai? Egyrészt a tőkeintezitás, amire könnyű hivatkozni, de nehéz és hosszantartó folyamat változtatni rajta. Másrészt a tudástőke hiányosságai. „Nem tudjuk felvenni a legjobb szakembereket vagy magasabb fizetéssel elcsábítják őket!” – hangzik el a gyakori válasz. Persze ne feledjük el, hogy a nagyvállalatoknak is megvannak a hatékonyságukat csökkentő bajaik. Néhány KKV példája pedig azt mutatja, hogy a kiváló, hatékony működés kisebb méretben is megvalósítható. Akkor talán jobb lesz a kiváló KKV-kat összehasonlítani a most feltörekedni szándékozó KKV-ékkal.

Projekt tapasztalataink alapján arra jutottunk, hogy a kiváló KKV-khoz képest a többiek tudásmenedzsmentje nem megfelelő. Ennek leggyakoribb tüneteit és következményeit gyűjtöttük össze a következő táblázatba.

№ Tünetek Következmények
1 A szervezet versenyképességét meghatározó tudás nagy része személyekhez kötve fejben van Jelentős függés néhány „nélkülözhetetlen” embertől
2 Hiányoznak a munkaköri és a folyamatleírások Nehézkes a munkatársak betanítása és a helyettesítése
3 Elmarad a tapasztalatok feldolgozása és beépülése a működésbe Ismétlődnek a hibák, alacsony szinten rögzül a hatékonyság
4 A munkatársak folyamatukhoz kapcsolódó tudása személyenként eltérő, mozaikos Az egyébként is esetleges betanítási gyakorlat a ráfordított időhöz képest alacsony hatékonyságú
5 Hiányzik a használható tudásbázis Információk vesznek el, felesleges információk maradnak meg, sok idő megy rá a keresésekre

A táblázat alapján azt gondolhatnánk, hogy a jó tudásmenedzselés a nagyok vagy a kiválóak kiváltsága. Ez részben igaz, mert egy kis cégnél kisebbek a szellemi és időtartalékok, amelyek a tudásmenedzsmentre fordíthatók. Ennek ellenére „kicsiben” is sokat lehet tenni a hátrányok ledolgozásáért.

 8 elképzelés a hatékonyság növelésére 

Először tekintsük át, hogy hányféle elképzelés gyűlt már össze a hatékonyság növelésére.

  1. Motiváció
  2. Csapatok
  3. Fókusz
  4. Célmeghatározás
  5. Mások irányítása
  6. Döntéshozatal
  7. Innováció
  8. Az adatok befogadása

Igen-igen! Ezeket a tényezőket külön-külön is érdemes átgondolnunk, bármelyik pontján is dolgozzunk a szervezetben vezetőként. Felmérjük, hogy hol tartunk most? Miben kellene, lehetne fejlődnünk? Mi legyen a fókusz? Mivel kezdjünk? Egyéni szinten, a szervezet egy-egy pontján is el lehet indulnunk a fejlesztésekkel. Mit tegyünk azonban, ha ennél többet szeretnénk elérni?

 Váljunk tanuló szervezetté! 

Ok! Milyen szintet célozzunk meg? Ennek a szintnek mit kell tudnia? Vagyis mi legyen a célom, milyen eredményeket érjek el mikorra? A célok és eredmények meghatározásában segít az alábbi lista:

Ha nem csak magunkat, a csapatunkat, a szervezeti egységünket, hanem a szervezet egészét szeretnénk megmozdítani és inspirálni, akkor hasznos lesz egy már bevált keretrendszer után nézni! Szerencsére, a szervezeti tanulásnak és a tanuló szervezetnek van egy számunkra könnyen elérhető modellje: ez a 2020 EFQM Modell. Három pillér és 7 kritérium mentén navigálhatjuk a szervezetünket egyre magasabb kiválósági szintek felé. A 2013-as „szögletes” Modell kemény módszertani fókuszú volt, míg a 2020-as „gömbölyű” modellben a puhább emberi és szervezeti tényezők kaptak hangsúlyos szerepet. A 2020 Modell „miért-hogyan-mit” pillérei a tanulás jó gyakorlatát tükrözik, de tetten érhető a már jól bevált PDCA kör is!

A Modell iránymutatása szerint egy kiváló szervezet olyan irányítási és teljesítmény-menedzsment rendszert tervez és működtet a stratégiájához illeszkedően, amely az ökorendszerére, a saját képességeire és a legfontosabb kihívásokra egyaránt fókuszál. Az ökoszisztéma középpontjában a tanuló szervezet áll, amelyet mint a hagyma héjai vesznek körül a környezeti tényezők. A szervezeti ökoszisztéma modellje jól reflektál a „tanulni belülről és tanulni kívülről” tudásmenedzsmenti megközelítésekre. Az érintett csoportok bevonása a szervezeti tanulásba kiemelt jelentőségű. A munkaerő vonzása, bevonása, fejlesztése és megtartása alkritériumhoz kapcsolódik többek között például a tudásvesztés megakadályozása, amely a telítődött munkaerőpiac körülményei mellett felértékelődött.

 A tanuló szervezet egyben tanító szervezet is! 

Ha körbe nézünk egy tanuló szervezetben, akkor itt-ott tanítókat is találunk. A tanító szervezet leginkább lean szemléletű. A lean szervezet apró, fokozatos fejlesztések által tanul. A lean szervezet nem fél kipróbálni új dolgokat. A lean szervezet a kísérletezésből és a hibákból tanul. A tanítás és a tanulás a munkafolyamatok állandó fejlesztésére irányul, a vevők jobb kiszolgálása érdekében.

 Innováció-Tudás-Együttműködés 

Végül a dolgok összekapcsolásának korában figyelnünk kell az adatok, az információ és a tudás információtechnológiával támogatott hasznosítására! Ez egy valódi innovációvá válik, ha az ismert elemek egyedi, versenyképes adaptációját valósítjuk meg. A tudásmenedzsmentnek tehát az információtechnológiai oldalát is fejlesztenünk kell: a dolgok internetjét, a tényeken alapuló döntéseket, a vizuális információkezelést, az adatbányászatot, a big data-t, a gépi tanulást, a mesterséges intelligenciát…és számos más kreatív technológiai megoldást!

 

Hogyan segíthet a tudásmenedzsment abban, hogy a szervezet a hatékonyságot támogató tanuló szervezetté váljon? A jó hír az, hogy egy friss felmérés szerint (APQC, 2022) a jobb tudásmenedzsment termelékenyebbé tenné a tudásmunkásokat. A tudásmunkások véleményének fókuszai a következők:

 

Összefoglalva: sikeres szervezetfejlesztési megközelítés lehet egy KKV számára is már ismert dolgok újszerű összekapcsolása – ez maga az innováció -, a létrehozott tudás szervezeti szintű hasznosítása minden érintett bevonásával és együttműködésével.

Kísérd figyelemmel blogsorozatunkat a nyár folyamán, ha felkeltettük az érdeklődésed az alábbi linkre kattintva tudsz feliratkozni: https://kmexpert.hu/knowledgemanagement-learning-organization-blog/

A Knowledge Management & Learning organization a témában már megjelent és a jövőben tervezett cikkeinket itt találod: https://kmexpert.hu/km-blogajanlo/

Címke: KM and LO blogtudáskultúratanuló szervezetkiemeltEFQMkiválóság
Megosztom8Megosztom1Elküldöm

Hasonló bejegyzések

Tudásmenedzsment: emberek és kultúra
KM and LO blog

Tudásmenedzsment: emberek és kultúra

  A széles látókör mindenkinek előnyös, főleg ha tanulni szeretnénk a szervezeten kívülről. Így van ez a tudásmenedzsment (TM)...

írta Lampert Heni
2022. augusztus 09.
13
Mennyire vagytok tanuló szervezet?
KM and LO blog

Mennyire vagytok tanuló szervezet?

  A folyamatos tanulás az egyik alapköve annak, hogy bármilyen környezetben és/vagy feladatban boldoguljunk. A tanulás akkor a legjobb,...

írta Lampert Heni
2022. július 01.
112

helyzetkép Egyetem Confluence CRM e-learning gondolatkísérlet érzelmi intelligencia hírlevél CoP időgazdálkodás benchmarking CKO coaching generációs problémák aging workforce Clive Bright GINOP 1.3.2-2015 intelligens tőke érettség modell gamification bizalom 45+ HR expert debriefing HR kockázat Idő- és tudásgazdálkodás inkubáció CE jelölés Bencsik Andrea gáspár attila hatékonyság Horváth Ervin dr. Németh Balázs első generáció ingyenes informatika előadás bizalmatlanság dell IAEA Ipar 4.0 Gyulay Tibor eLeraning Bay Zoltán inkubátor Felsőoktatás eLearning egészség felső vezető félreértés exit interjú ember-gép EFQM Fligby EQ balogh edmond CMM felmérés digitális tartalom i

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.