2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

A tudásmegosztás mély, mégis élvezhető formája

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2017. május 12.
- Korábbi cikkek
0
45
SHARES
213
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben
TM Műhely a tudásközösségekről, szakmai közösségekről

Tartottunk egy „meta műhelyt”; TM tudásközösségünk legutóbbi összejövetelén (május 4.) ugyanis éppen a közösségi tudásmegosztás került a terítékre. Egy rövid fogalmi felvezetés után részletesen megismerkedhettünk a házigazda Robert Bosch Kft. szakmai közösség építési törekvéseivel, eredményeivel és kihívásaival. Egy nyitott tudásmegosztó közösség működését is megismerhettük a JAM tapasztalatai alapján.

A világban egyre nagyobb tudás halmozódik fel, nagy a tétje annak, hogy milyen mértékben tudunk hozzáférni ehhez a gyakorlatilag végtelen kincshez. Elvileg egyedül is meg tudunk szerezni minden szükséges tudást, de gyakorlatilag ehhez végtelen időre lenne szükségünk. Ha csupán a saját tapasztalatainkra támaszkodnánk a tanulásban, nem csak az idő korláttal kellene szembe néznünk, de bizonyos esetekben a kockázat is igencsak megnőne (pl. jobb, ha olvasunk arról, hogy nem jó kilépni egy száguldó kamion elé az úttestre, és nem saját tapasztalatokból szűrünk le következtetést).

A tudásforrás megbízhatóságának kérdései, a közös tudásszerzés élménye és a tudásmegosztásra való késztetésünk is abba az irányba terel bennünket, hogy vegyünk részt a tudáscsere valamilyen közösségi, hálózatos formájában.

Gondolatébresztő előadásomban bemutattam a közösségi tudásmegosztás szintjeit, beszéltem a téma múltjáról, jelenéről, a közösségi szerepekről. A Siemensnél alkalmazott modell mindenki sokat tanulhat, és az általuk alkalmazott közösségi platform működése is példaértékű.

Saját tanácsadói praxisunkból a Magyar Televízió példáján keresztül mutattam meg, hogy a tudásközösségek működéséből mit profitálhat egy szervezet.

Tudásközösségek tm műhely 170504 from Tibor Gyulay

 

A Robert Bosch Kft. tapasztalatai a szakmai közösségekkel

Zsadányi Rita tudásmenedzsment koordinátor 1,5 éve foglalkozik intenzíven a cég szakmai közösségeinek támogatásával.

P1020936A Bosch budapesti telephelyén nagyon komoly kutatási tevékenység folyik (pl. elektromos autó, önjáró autó). A folyamatosan bővülő mérnök csapat (jelenleg kb. 2000 fő) tudásának fejlesztésében nagy szerepe van a szakmai közösségeknek. Az egyénnek és a szervezetnek is komoly érdeke fűződik ahhoz, hogy minél többen bekapcsolódjanak ebbe a tudásmegosztási formába.

Náluk is a megszokott szerepek alakultak ki a közösségekben: A szponzor adja a kereteket, a vezető fogja össze a működést. A kislétszámú mag nélkül nem működik a CoP (Community of Practice). A periférikus részvevők motiválása fontos, mivel ők még nem döntötték el, hogy melyik közösséghez csatlakoznak (hol kapnak többet?). A szakértői szerep is kulcs. Arra azonban rájöttek, hogy a téma szakértőjének és a csoport koordinátorának nem kell ugyanannak a személynek lenni. A koordinátor szervezési, módszertani segítséget ad a közösségeknek. A külsők/hallgatók alkalmilag kapcsolódnak a közösségek munkájába, amikor az érdeklődésüket felkeltő programmal találkoznak.

Sokféle tudásmegosztási formát használnak: Leginkább a személyes találkozókat preferálják. Rendelkezésre állnak levelező listák, aminek segítségével meg tudják szólítani a hasonló érdeklődésű munkatársakat. Izgalmas kezdeményezés a Knowledge day, ahol a szakmai közösségek meg tudják mutatni magukat a szervezetnek. Rendelkezésre állnak online platformok. A TM koordinátor rendszeresen látogatja az osztályokat, hogy egy „roadshow” keretében népszerűsítse a szakmai közösségeket. Pár órás rendezvények, un. A belső újságban jelennek meg interjúk a szakértőkkel. Fontos elvárás a szervezet részéről, hogy a szakmai közösségek vegyenek részt a napi projektmunka támogatásában is.

Rita bemutatta a közösségek létrehozásának jól kidolgozott lépéssorát, és beavatott minket a működtetés nehézségeibe is:

  • Idő- és kapacitás hiány; havi 8-16 óra az ajánlás az aktív tagok felé
  • Céljuk, hogy kézzelfogható eredményeket is definiáljanak maguknak a közösségek
  • Szeretnék megoldani a közösségek tevékenységének és eredményeinek mérését.
  • Nem könnyű a közösségi tanulási aktivitás motiválása sem; keresik a módokat a belépés és aktív részvétel ösztönzésére.
  • A közösségek életciklusa is kihívást jelent; ideális élettartam, megszűnés, újak alakítása…

A befektetett munka nem volt hiába való. A Bosch komoly eredményeket tud felmutatni a szakmai közösségek rendszerének fejlesztésében:

  • 15 közösségük igazán aktív (35-ből)
  • 120 főt mozgat meg ez a tanulási mód (a „célcsoport” 5%-a)
  • Könnyen alakulnak új közösségek,
  • A kezdeményezések „bottom up”, azaz alulról jövő kezdeményezésre jönnek létre.
  • Sikerült a kulcskompetenciákkal rendelkező munkatársak bevonása.
  • Megfelelően tudják támogatni, motiválni a működő csapatokat.

„A HR tudáspiaca és egy üveg lekvár”

Ezzel a találó címmel tartotta meg kiselőadását Nagy Andrea (Szakmai igazgató – Parrish & Crawler International) a JAM nevű, évek óta működő tudásmegosztó közösségről.

A tudásmegosztás két elterjedt formáját igyekezett kombinálni; a tudásközösségekben látott olyan lehetőséget, amikor mély tartalmakat élvezetes formában tudunk átadni egymásnak (a gyakran tapasztalt mély, de unalmas vagy élvezetes, de sekélyes gyakorlat helyett).

6 éve indította a JAM-et. Egy 300-as címlistára küldött információ csomaggal indultak. Felkérést kaptak képzések megtartására, weboldalt indítottak, ezen elkezdtek blogolni, majd elindultak a személyes találkozók is.

Manapság évente kb. 10 JAM reggelit tartanak, amiknek a központi témája az EMBER és minden, ami ehhez az üzleti világban kapcsolható. Az interaktivitást fontosnak tartják, ezért 20-30 főnél nincsenek többen egy-egy összejövetelen. Reggelivel kezdenek, egy témát kompletten körbejárnak, meghívott előadók segítségével. Tudásmegosztás fókuszúak –> a programjaikon értékesíteni nem lehet. Fix helyszínen tartják az összejöveteleiket.

Amit Andrea fontosnak tart egy ilyen közösség fenntartható működtetésében:

  • A közös cél a legfontosabb. Olyan embereket fognak össze, akik tenni akarnak a fejlődésükért, és van közös érdeklődési területük.
  • Szenvedély kell a működtetéshez. (A téma és a közösség iránti elköteleződés.)
  • Kulcs, hogy legyen egy összefogó ember (megjegyzés: én „bajnoknak” hívom), aki nem fárad el, ő a fix pont, és képes újra meg újra feltölteni az energia készletét. Nélküle halálra van ítélve a kezdeményezés.

Andrea elmondta még, hogy igencsak el lehet fáradni ebben a feladatban. Frissíteni kell a formát is, hogy kilépjünk a megszokásból. Ők például bevezették a „vendég házigazda” szerepet, aki időnként leveszi a terhet a főszervező válláról.

JAM: nyílt tudásközösség a HR szakma képviselóinek from Tibor Gyulay

 

A mi műhelyünk most is csoportmunkával zárult, amire már elég kevés időnk jutott. Így abban maradtunk a részvevőkkel, hogy „házi feladatként”, mindenki küld kiegészítő javaslatokat a két megfogalmazott kérdéshez:

  • Hogyan mérjük a közösségek tevékenységét, illetve magát a tudást?
  • Mivel motiválhatjuk a szakmai közösségek részvevőit?

Ezekben a felvetésekben mindenkinek a véleményére kíváncsiak vagyunk –> Téged is kérlek,
Kedves Olvasó, oszd meg velünk a gondolataidat!
(Hozzászólásként ehhez az íráshoz, vagy külön levélben is megteheted.)

A befutott gondolatok összegzése után, egy külön írásban meg fogjuk osztani a csoportmunka eredményeit is.

gyulay.tibor@kmexpert.hu

Címke: Gyulay TiborKM EXPERTNagy Andreaszakmai közösségtudásközösségtudásmegosztástudásmenedzsmentZsadányi Rita

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
156
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
73

eLearning Gyulay Tibor Bay Zoltán eLeraning digitális tartalom CRM Bencsik Andrea gáspár attila coaching Confluence helyzetkép GINOP 1.3.2-2015 e-learning aging workforce hatékonyság Clive Bright érettség modell intelligens tőke i félreértés Idő- és tudásgazdálkodás Horváth Ervin felső vezető EFQM hírlevél EQ dr. Németh Balázs Felsőoktatás időgazdálkodás exit interjú előadás inkubátor IAEA ingyenes HR kockázat balogh edmond informatika Egyetem CoP felmérés benchmarking Ipar 4.0 45+ generációs problémák bizalom CKO ember-gép dell CMM inkubáció egészség CE jelölés gondolatkísérlet Fligby expert debriefing gamification érzelmi intelligencia bizalmatlanság HR első generáció

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.