„Több ezer mérnök kompetenciafejlesztését kell megoldanunk egy olyan iparágban, ahol azt sem tudhatjuk, hogy fél év múlva milyen új tudások jelennek meg! Mire elkészítjük a képzési tervünket, már el is avult!” Egyre több szervezetben bukkannak fel hasonló dilemmák. Választ kell találni az egyre gyorsabban avuló tudás problematikájának kezelésére. Mi lehet a megoldás? Talán a tanuló szervezeti működés? Igen!!!
Az elavult tudás versenyhátrány
Önvezető autók, ipar 4.0, okos otthonok, okos városok… Felhasználóként is csak kapkodjuk a fejünket a szinte követhetetlen sebességgel változó világban. A szervezetek számára is komoly kihívást jelent, hogy alkalmazkodjanak ehhez a helyzethez. A klasszikusan bevált reakciók egyre kevésbé válnak be, valamit másképpen kell csinálni, sőt arra kell felkészülni, hogy szinte minden nap valami újat kell kitalálnunk. Különösen igaz ez az állítás a tudás kezelésére. Az jó, ha több pénzt, időt fordítunk a munkatársaink képzésére, de ez önmagában biztosan nem elég. A szervezeti tanulás képességét kell fejlesztenünk! Az elavult, korszerűtlen tudás akár versenyhátrányt is okozhat. Arra kell felkészülnünk, hogy hogyan biztosítjuk a munkavégzéshez, döntésekhez szükséges aktuális tudást?
Ennek a modellje a tanuló szervezet.
Tanuló szervezet újra gondolva
Újra kell azonban gondolnunk a tanuló szervezeti működésről alkotott elképzeléseinket!
Sokan úgy gondolják, hogy ha növelik az oktatási budget-et, átnevezik a képzési részleget tudásmenedzsment osztályra, ha bátorítják az önképzést, akkor eleget tettek az új követelményeknek. Alapvető változásokra van azonban szükség; hatékony tudásfolyamatokat kell kialakítanunk, amelyek szervezesen kapcsolódnak az értektermelő tevékenységekhez, alkalmazni kell a korszerű tudáskezelési technológiákat és módszertanokat, ki kell alakítani a szükséges TM szerepeket, és a képviselőiket fel kell készíteni a hatékony működésre. Fejleszteni kell a tudásátadás kultúráját, és tudatosítani kell a vezetőkben a felelősségüket ebben az átalakulásban.
Nem divatból kell elindulni a tanuló szervezetté válás útján, hanem azért, mert nincs más mód a túlélésre, a versenyben való helytállásra. Ez az átalakulás befektetést igényel (és kockázattal jár), de olyan sok lehetőséget kínál, és annyi veszélyt tartogat a halogatás, hogy minden amellett szól; vágjunk bele most!
Hiányzik a felkészült tudásmenedzser
Egy ilyen mértékű szervezeti transzformáció sikeres megvalósításához szükség van egy felkészült, elkötelezett bajnokra! Ma még csak néhány szervezetben találunk tudásmenedzsert (CKO; Chief Knowledge Officer), talán azért is mert nincs elég felkészült szakember erre a feladatra.
Ezt a hiányt igyekszik pótolni a KM EXPERT 2022. februárjában induló komplex képzése a CKO Academy (az első Magyar Tudásmenedzser Akadémia): https://kmexpert.hu/cko-academy/
Ha érdekel a téma, érdemes beleolvasni a témában publikált írásainkba:
– https://kmexpert.hu/megis-mi-a-f-az-a-tanulo-szervezet/
– https://kmexpert.hu/gyerekcipoben-a-tm-a-tudas-fellegvaraiban/
Forradalmian új képzési programunkról; a CKO Academy-ről itt tájékozódhatsz: https://kmexpert.hu/cko-academy/
Gyulay Tibor
gyulay.tibor@kmexpert.hu