Merre tart a világ, milyen befolyással bír a szervezetek életében a tudásmenedzsment a harmonizált folyamatok és a változó rendszerek tükrében? Az utóbbi workshopokon olyan témákkal foglalkoztunk, mint a tudásbarát szervezeti kultúra, az emberi tőke nehezen megfogható sajátosságai, vagy a probléma megoldás a humán tényezők tükrében. A keddi online TM workshopon Horváth Gergely, a Civil Centrum Közhasznú Alapítvány szervezetfejlesztési rendszerének ideológiáját mutatta be tudásközösségünkben. Elsősorban arra kerestük a válaszokat, hogy milyen szemlélettel növelhetjük a fejlesztő munka hatékonyságát. 3 kulcstémakör kapcsán vett elméletekkel ismerkedtünk Gergő előadásában, ezek:
- a minőségirányítás,
- a folyamatmenedzsment
- és a tudásmenedzsment.
A szolgáltatás nyújtás az emberi kapcsolatokon alapszik, annak pedig, hogy egy szolgáltatás milyen minőségben és mekkora sikerrel zárul, rengeteg kemény és puha szervezetirányítási tényező összefüggésének köszönhető. A humánfejlesztési programok (pl. tréningek, coaching..) is egyfajta szolgáltatáscsomagként értelmezhetők. Az emberi tőke sajátosságaival számolva pedig minden egyes ilyen fejlesztési folyamat egyedi, éppen ezért a programok megtérülése és a mérhetősége nehézséget jelentenek a szolgáltatás szereplői számára. Ám az ezen folyamatok optimalizálására való törekvések egyre inkább foglalkoztatják a szakembereket, és egyre kézenfoghatóbbá is válnak manapság.
A rendszer – és folyamatszemlélet technikáinak integrálása a fejlesztési folyamatba lehet az egyik kulcs a szolgáltatástervezés során. Ezek már ismerős fogalmakként csenghetnek, azonban az egyedi környezetben zajló humánfejlesztésben új irányzatként definiálhatók. A kérdés pedig, hogy hogyan lesz az új irányzatból paradigmaváltás? Ebben nyújt segítséget a tudásmenedzsment rendszer fejlesztése a tudásdiffúzió támogató folyamatainak kialakításával. Nézzük meg közelebbről is a kérdéskört: hogyan emelhetjük a fejlesztési tevékenységeink szintjét?
- stratégiai harmonizáció
- KPI-ok kialakítása
A szervezetek a folyamatos változás közepette a stabilitásra törekednek, vagy épp a jobb eredmények elérésére. Ebben elengedhetetlen eszköz a tudatosítás. A Civil Centrum Közhasznú Alapítvány fejlesztés csomagjának modellezésében megismerhettük, hogy az elvárt eredményekből kiindulva tudjuk KPI-okhoz kötni a célokat. Ez alapján érdemes az outputalapú tervezés elméletét alkalmazni a szolgáltatás tervezés során. A teljes folyamat-integráción belül pedig a tudással való rendeltetésszerű használttal biztosíthatjuk a minőségre szóló garanciát.
További elméletek, amelyek segítik a szolgáltatásfejlesztést:
- Global 8D és a 8 problémamegoldó diszciplína
- Hálózatelemzés és a tudásdiffúzió folyamatának hálózati vizsgálata
Ezúton is köszönjük Gergőnek az érdekes és gondolatébresztő előadását. 2020. 06. 16-án az utóbbi workshopok tartalmának ívén tovább haladva a ’Tudásmenedzsment az üzleti szolgáltató központokban’ című programmal folytatjuk, az IT Services Hungary esettanulmányát dolgozzuk fel közösen.
Várunk minden kedves régi és új érdeklődőt keddenként, 16:00-tól!