2023. augusztus 23.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

A szervezeti tanulás akadályai: bűnbak keresés és sikerféltés

Oldjuk fel a tanulást gátló tényezőket!

Demjén Szimóna írta Demjén Szimóna
2022. szeptember 23.
- KM and LO blog, TM tartalmak, Szakismereti anyag
0
14
SHARES
67
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Ha nem tanulunk a hibáinkból, azok ismétlődni fognak, és az üzleti károkon kívül morális rombolást is végeznek. No, de mi lehet az oka annak, hogy az elkövetett hibákból nem vonjuk le a megfelelő következtetéseket?

Az egyik legsúlyosabb tényező, ha a szervezeti kultúra nem jól tolerálja a hibázást. Ha szégyellni kell, ha valamit elrontottam, megbélyegeznek, esetleg bűnbakot csinálnak belőlem. Ilyen környezetben nem szívesen vállalom fel a hibámat.

Egyik ügyfelünknél rákérdeztünk, hogy náluk milyen módon dolgozzák fel a problémás esettek tapasztalatait? Azt a választ kaptuk, hogy „Mi minden incidenst (komolyabb üzemzavarral járó esetek) alaposan kivizsgálunk, és rögzítjük a megállapításokat. Ezek bekerülnek a szabályzatokba és az oktatási anyagokba is!” Ez vitathatatlanul jól hangzott, tanuló szervezeti működésre utalt. Aztán kiderült, hogy az említett eljárás keretében a felelősöket is meg kell jelölni, amit esetenként komoly felelősségre vonás követhet. Így már alaposan megkérdőjelezhető, hogy minden tényező pontosan felszínre kerül-e egy ilyen folyamatban. Senki sem ellensége önmagának. Ha nem is tudatosan ferdíti el a tényeket, a mondandója akaratlanul is átmegy egy szűrőn, amin a nagyon kompromittáló tények valószínűleg fennakadnak, és talán éppen ezzel akadályozza meg az érdemi tanulságok levonását.

Szerencsére jó példákkal is találkoztunk!

Egy banknál létrehozták a projektek során elkövetett hibák tárát. A kezdeményezőket is meglepte, milyen sokan publikálták a munkájuk közben vétett hibákat annak érdekében, hogy azokat mások már elkerülhessék.

Azt gondolnánk, hogy könnyebb lehet a sikertörténetekből való tanulási mechanizmus. Itt is találkozhatunk azonban akadályokkal. Lehet, hogy számomra annyira triviális ahogy a munkámat végzem, hogy eszembe sem jut, ennek megmutatása mások számára ez hasznos lehet. Talán nem is vagyok eléggé biztos abban, hogy én valamit tényleg jól csinálok, esetleg túl szerény vagyok ahhoz, hogy „dicsekedjek” az eredményeimmel. Súlyosabb eset, ha valaki azért nem osztja meg a „titkait”, mert félti a pozícióját, nem akarja veszélyeztetni a „nélkülözhetetlenségét”.

Mit tehetünk a tapasztalatmegosztás élénkítéséért? Ösztönöznünk kell a munkatársak tudásmegosztó aktivitását. Időt kell rá biztosítani, és el kell ismerni az ilyen irányú erőfeszítéséket, eredményeket. Erősíteni kell a „Hibázni szabad, tanulni kötelező” – kultúrát!

Kövesd sorozatunkat és 5 perces tudásanyagainkból tájékozódhatsz a TM kérdéskör további elemeiről, pl. Mik a szervezeti tanulásnak legfőbb akadályai? Hogyan tanulhatunk másoktól?… Ha nem szeretnél lemaradni a legújabb blogbejegyzésünkről, iratkozz fel a tudásmenedzsment hírlevelünkre: (http://kmexpert.hu/hirlevel):   Hírlevél feliratkozás  

Címke: hibázni szabadtanulni kötelezőstresszkiemeltösztönzésszervezeti kultúraszervezeti tanulás

Kapcsolódó tartalmak

„Tiszta inbox, rendes naptár”
Így csináljuk

„Tiszta inbox, rendes naptár”

Így csináljuk Ebben a rovatban bemutatjuk a KM EXPERT csapatának bevált gyakorlatait. Fedezz fel új lifehack-eket, taktikákat és praktikákat,...

írta Szabó Márton
2023. július 20.
93
CKO ACADEMY

Egyedülálló képzések bemutatója

Szeretettel várunk április 26-án (szerdán) 16 órától a KM EXPERT tudásmenedzsment (TM) és tanuló szervezeti képzéseinek bemutatóján. Miért különleges a...

írta Gyulay Tibor
2023. július 20.
45

HR i érettség modell CMM helyzetkép gondolatkísérlet előadás HR kockázat balogh edmond CE jelölés exit interjú egészség dell eLearning Confluence CoP Gyulay Tibor félreértés inkubáció eLeraning digitális tartalom IAEA GINOP 1.3.2-2015 generációs problémák Egyetem e-learning informatika aging workforce első generáció CRM dr. Németh Balázs coaching CKO bizalom expert debriefing gamification ingyenes Bencsik Andrea ember-gép Felsőoktatás hírlevél inkubátor intelligens tőke Clive Bright Fligby felmérés felső vezető érzelmi intelligencia Bay Zoltán 45+ hatékonyság EQ Ipar 4.0 benchmarking időgazdálkodás gáspár attila Horváth Ervin EFQM bizalmatlanság Idő- és tudásgazdálkodás

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.