2023. március 20.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal TM tartalmak Szakismereti anyag KM and LO blog

A szervezeti tanulás akadályai: bűnbak keresés és sikerféltés

Oldjuk fel a tanulást gátló tényezőket!

Demjén Szimóna írta Demjén Szimóna
2022. szeptember 23.
- KM and LO blog, TM tartalmak, Szakismereti anyag
0
13
SHARES
62
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Ha nem tanulunk a hibáinkból, azok ismétlődni fognak, és az üzleti károkon kívül morális rombolást is végeznek. No, de mi lehet az oka annak, hogy az elkövetett hibákból nem vonjuk le a megfelelő következtetéseket?

Az egyik legsúlyosabb tényező, ha a szervezeti kultúra nem jól tolerálja a hibázást. Ha szégyellni kell, ha valamit elrontottam, megbélyegeznek, esetleg bűnbakot csinálnak belőlem. Ilyen környezetben nem szívesen vállalom fel a hibámat.

Egyik ügyfelünknél rákérdeztünk, hogy náluk milyen módon dolgozzák fel a problémás esettek tapasztalatait? Azt a választ kaptuk, hogy „Mi minden incidenst (komolyabb üzemzavarral járó esetek) alaposan kivizsgálunk, és rögzítjük a megállapításokat. Ezek bekerülnek a szabályzatokba és az oktatási anyagokba is!” Ez vitathatatlanul jól hangzott, tanuló szervezeti működésre utalt. Aztán kiderült, hogy az említett eljárás keretében a felelősöket is meg kell jelölni, amit esetenként komoly felelősségre vonás követhet. Így már alaposan megkérdőjelezhető, hogy minden tényező pontosan felszínre kerül-e egy ilyen folyamatban. Senki sem ellensége önmagának. Ha nem is tudatosan ferdíti el a tényeket, a mondandója akaratlanul is átmegy egy szűrőn, amin a nagyon kompromittáló tények valószínűleg fennakadnak, és talán éppen ezzel akadályozza meg az érdemi tanulságok levonását.

Szerencsére jó példákkal is találkoztunk!

Egy banknál létrehozták a projektek során elkövetett hibák tárát. A kezdeményezőket is meglepte, milyen sokan publikálták a munkájuk közben vétett hibákat annak érdekében, hogy azokat mások már elkerülhessék.

Azt gondolnánk, hogy könnyebb lehet a sikertörténetekből való tanulási mechanizmus. Itt is találkozhatunk azonban akadályokkal. Lehet, hogy számomra annyira triviális ahogy a munkámat végzem, hogy eszembe sem jut, ennek megmutatása mások számára ez hasznos lehet. Talán nem is vagyok eléggé biztos abban, hogy én valamit tényleg jól csinálok, esetleg túl szerény vagyok ahhoz, hogy „dicsekedjek” az eredményeimmel. Súlyosabb eset, ha valaki azért nem osztja meg a „titkait”, mert félti a pozícióját, nem akarja veszélyeztetni a „nélkülözhetetlenségét”.

Mit tehetünk a tapasztalatmegosztás élénkítéséért? Ösztönöznünk kell a munkatársak tudásmegosztó aktivitását. Időt kell rá biztosítani, és el kell ismerni az ilyen irányú erőfeszítéséket, eredményeket. Erősíteni kell a „Hibázni szabad, tanulni kötelező” – kultúrát!

Kövesd sorozatunkat és 5 perces tudásanyagainkból tájékozódhatsz a TM kérdéskör további elemeiről, pl. Mik a szervezeti tanulásnak legfőbb akadályai? Hogyan tanulhatunk másoktól?… Ha nem szeretnél lemaradni a legújabb blogbejegyzésünkről, iratkozz fel a tudásmenedzsment hírlevelünkre: (http://kmexpert.hu/hirlevel):   Hírlevél feliratkozás  

Címke: hibázni szabadtanulni kötelezőstresszkiemeltösztönzésszervezeti kultúraszervezeti tanulás

Kapcsolódó tartalmak

Jelentkezzetek párban a tudásmenedzsment képzéseinkre!
CKO ACADEMY

Jelentkezzetek párban tudásmenedzsment képzéseinkre!

A sikeres tanuló szervezeti átalakulás feltétele, hogy mind vezetői szintről, mind az operatív végrehajtásban legyen...

írta Szabó Márton
2023. március 20.
0
Tudásátadó módszertanok

Az e-learning bársonyos forradalma

"Nincs időnk digitális tananyagot fejleszteni, csak faék készítésére, viszont később csillagrombolóvá alakítanánk. Meg tudjátok oldani?" – szól sarkosan a gyakori ügyféligény,...

írta Szabó Márton
2023. március 20.
5

inkubáció Bay Zoltán időgazdálkodás ingyenes benchmarking digitális tartalom bizalom dell EFQM eLeraning expert debriefing CRM gondolatkísérlet CoP EQ gamification CE jelölés hatékonyság érettség modell HR Gyulay Tibor i 45+ balogh edmond érzelmi intelligencia dr. Németh Balázs gáspár attila CKO aging workforce CMM IAEA felső vezető coaching Fligby félreértés inkubátor Ipar 4.0 e-learning exit interjú intelligens tőke előadás hírlevél generációs problémák Bencsik Andrea Confluence HR kockázat Idő- és tudásgazdálkodás informatika egészség Egyetem GINOP 1.3.2-2015 első generáció Clive Bright helyzetkép felmérés bizalmatlanság eLearning ember-gép Felsőoktatás Horváth Ervin

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.