Nick Milton a Knoco Ltd. köré szerveződött nemzetközi tudásmenedzsment tudásközösség központi alakja. Nemzetközileg elismert TM szakértő. Folyamatosan követi a TM trendeket és értékes elemekkel járul hozzá a szakmánk fejlődéséhez.
A SECI modell jól ismert a tudásmenedzsmentben. Nick blog bejegyzése kimozdítja a szokásos keretekből és javaslatot tesz a kiterjesztésére.
A tudásmenedzsment egyik alap modellje, a Nonaka-Takeuchi gyakran tárgyalt és gyakran kihívást jelentő SECI modellje. Ez egy 2×2-es mátrix, mely az átmenetet
vizsgálja a tacit és explicit tudás között, (a modell gyakori kihívásai a meghatározáskor bukkannak fel, amikor feltételezzük, hogy a tacit tudás teljes mértékben explicitté alakítható, vagy hogy az explicit tudás azonos a dokumentált tudással)
A modellt szükséges kibővíteni, mivel amikor egy szervezetben tudásmenedzsment építésébe kezdenek, a tapasztalatok szerint inkább 3 alapformát lehet azonosítani, mint kettőt, ezért 3×3-as mátrixra van szükség a 2×2 helyett.
A három megállapítás:
- Tudat alatti/tudatlanság: „tudás a fejben” – azok a dolgok, amiket nem tudunk, hogy tudunk.
- Tudatosság: „tudás a fejben” – azok a dolgok, amiket tudunk, hogy tudunk (természetesen a két állapot közötti határ fokozatos és inkább átmenetnek nevezhető, mint határnak.)
- Rögzített tudás: (dokumentumokba foglalva, hanganyagokban, videókban, stb.)
A leginkább erőteljes tudás – a mély tudás, melyet a szakértők birtokolnak – található az első megállapításban. Mégis, ahhoz, hogy a tudás könnyen átadásra kerüljön két ember között, lehetséges, hogy változtatásra van szükség, hogy lehetővé tegyük a tudás továbbáramlását. A fentebb ábrázolt 3×3 mezős mátrix 9 lehetséges átmenetet (tudásátadási formát) vázol fel.
A sötétkék négyzetek azt a helyet jelölik meg, amelyre a tudásmenedzsment tradicionálisan fókuszál (látható, hogy hagyományosan mi csak a diagram felét tárgyaljuk.)
Hangsúlyozni kell, hogy minden egyes tudásátadás értékvesztéssel és tudás vesztéssel jár. Többet tudunk (tudat alatti), mint amit el tudunk mondani (tudatos) és gyakran többet mondunk (tudatos), mint amit rögzítünk.
Az alábbiakban olvasható a 9 átmenet vagy átadás.
- Azt az állapotot, mely során az egyik ember tudattalan tudása átvezethető a másik félre, nevezhető befolyásolásnak avagy ráhatásnak. Ilyen módon tanulnak az újszülöttek, vagy amikor a kézműves adja át tudását tanítványának – együtt dolgozva az évek alatt, gyakran szótlanul.
- Tudat alattiból tudatos tudást alakítani, valamilyen elemzést igényel – általában önanalízist, ahogyan a tudás mélyen beleépül a folyamatokba. Csoportos ön-analízis vagy önértékelés hatékony technika és egy jó riporter, facilitátor, coach vagy pszichoterapeuta segíthet a tudást tudatossá tenni (tudás-tudat). A coaching és mentoring hasznos eszközök, ahogyan a team reflexiós gyakorlatok, mint After Action review vagy az Action Learning.
- A tudat alatti tudást rögzíteni nagyon nehéz. Mindenek előtt azt lehet rögzíteni, amit a tudás hordozó csinál – pl. videot készíteni – a későbbi analízishez. De legyünk őszinték, ez még nem tudás, minden rögzített munka eredményét analízis alá kell venni, hogy kirajzolódjon a tudatos tudás. Ezt ebben a boxban „latens/rejtett tudásnak” nevezhetjük.
- A tudatos tudásból a tudat alattiba történő átmenet a megszokás. Egy ideig tudatosan figyel az ember a golf ütésekre, a horgászásra vagy az autó vezetésre, ami egy idő után tudat alattivá válik.
- A tudatos tudás átadása egyik embertől a másiknak, leggyakrabban beszélgetés és vita/megbeszélés (főként párbeszéd) formájában történik meg vagy olyan technikák segítségével, mint a bemutatás és oktatás. Ez esetben a megbeszélés/tárgyalás és strukturálás során a Community of Practice és a Peer Assist lehet hasznos.
- A tudatos tudás rögzített tudássá alakításához elengedhetetlenek interjúk, írások, dokumentálások – ezek a szabványos eszközei a tudás rögzítésének.
- Az írásos tudástól a tudattalan tudásig trükkös az út, de tudjuk, hogy megtörténik. Idővel rájössz, hogy ha te a Fox News diétáin nőttél fel, az merőben eltér attól, mintha a Washington Post diétáit vetted volna alapul. Nincs megfelelő kifejezésünk erre a mezőre, de talán a Kiképzés ideillő kifejezés.
- Az írott tudásból a tudatos tudás felé történő elmozdulás is nehéz – itt az elsajátítás kifejezés használható az egész láncolathoz „Olvasás, megjegyzés, tanulás és belső feldolgozás”.
- A rögzített tudás különböző formái közötti átmenetet jellemezhetjük, mint szintézis – összeilleszteni, kombinálni és értelemszerűvé tenni az össze nem illő rögzített forrásokat tudás vagyonná.
Attól függően, hogy milyen tudással foglalkozunk – a szakemberek mély tudattalan ismerete, vagy a vállalat eljárásainak sekély ismerete – előfordulhat, hogy többet vagy kevesebbet kell használnunk ezen 9 átmenet közül.
Forrás: https://www.nickmilton.com/2018/09/extending-seci-9-transitions-of.html
(Fordította: Balogh Éva)