2023. november 30.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

A SECI modell kiterjesztése

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2018. november 08.
- Korábbi cikkek
0
188
SHARES
895
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

Nick MiltonNick Milton a Knoco Ltd. köré szerveződött nemzetközi tudásmenedzsment tudásközösség központi alakja. Nemzetközileg elismert TM szakértő. Folyamatosan követi a TM trendeket és értékes elemekkel járul hozzá a szakmánk fejlődéséhez.
A SECI modell jól ismert a tudásmenedzsmentben. Nick blog bejegyzése kimozdítja a szokásos keretekből és javaslatot tesz a kiterjesztésére.

 

SECI (2)A tudásmenedzsment egyik alap modellje, a Nonaka-Takeuchi gyakran tárgyalt és gyakran kihívást jelentő SECI modellje. Ez egy 2×2-es mátrix, mely az átmenetet

vizsgálja a tacit és explicit tudás között, (a modell gyakori kihívásai a meghatározáskor bukkannak fel, amikor feltételezzük, hogy a tacit tudás teljes mértékben explicitté alakítható, vagy hogy az explicit tudás azonos a dokumentált tudással)

A modellt szükséges kibővíteni, mivel amikor egy szervezetben tudásmenedzsment építésébe kezdenek, a tapasztalatok szerint inkább 3 alapformát lehet azonosítani, mint kettőt, ezért 3×3-as mátrixra van szükség a 2×2 helyett.

 

A három megállapítás:

  1. Tudat alatti/tudatlanság: „tudás a fejben” – azok a dolgok, amiket nem tudunk, hogy tudunk.
  2. Tudatosság: „tudás a fejben” – azok a dolgok, amiket tudunk, hogy tudunk (természetesen a két állapot közötti határ fokozatos és inkább átmenetnek nevezhető, mint határnak.)
  3. Rögzített tudás: (dokumentumokba foglalva, hanganyagokban, videókban, stb.)

SECI_3x3A leginkább erőteljes tudás – a mély tudás, melyet a szakértők birtokolnak – található az első megállapításban. Mégis, ahhoz, hogy a tudás könnyen átadásra kerüljön két ember között, lehetséges, hogy változtatásra van szükség, hogy lehetővé tegyük a tudás továbbáramlását. A fentebb ábrázolt 3×3 mezős mátrix 9 lehetséges átmenetet (tudásátadási formát) vázol fel.

A sötétkék négyzetek azt a helyet jelölik meg, amelyre a tudásmenedzsment tradicionálisan fókuszál (látható, hogy hagyományosan mi csak a diagram felét tárgyaljuk.)

Hangsúlyozni kell, hogy minden egyes tudásátadás értékvesztéssel és tudás vesztéssel jár. Többet tudunk (tudat alatti), mint amit el tudunk mondani (tudatos) és gyakran többet mondunk (tudatos), mint amit rögzítünk.

Az alábbiakban olvasható a 9 átmenet vagy átadás.

  1. Azt az állapotot, mely során az egyik ember tudattalan tudása átvezethető a másik félre, nevezhető befolyásolásnak avagy ráhatásnak. Ilyen módon tanulnak az újszülöttek, vagy amikor a kézműves adja át tudását tanítványának – együtt dolgozva az évek alatt, gyakran szótlanul.
  2. Tudat alattiból tudatos tudást alakítani, valamilyen elemzést igényel – általában önanalízist, ahogyan a tudás mélyen beleépül a folyamatokba. Csoportos ön-analízis vagy önértékelés hatékony technika és egy jó riporter, facilitátor, coach vagy pszichoterapeuta segíthet a tudást tudatossá tenni (tudás-tudat). A coaching és mentoring hasznos eszközök, ahogyan a team reflexiós gyakorlatok, mint After Action review vagy az Action Learning.
  3. A tudat alatti tudást rögzíteni nagyon nehéz. Mindenek előtt azt lehet rögzíteni, amit a tudás hordozó csinál – pl. videot készíteni – a későbbi analízishez. De legyünk őszinték, ez még nem tudás, minden rögzített munka eredményét analízis alá kell venni, hogy kirajzolódjon a tudatos tudás. Ezt ebben a boxban „latens/rejtett tudásnak” nevezhetjük.
  4. A tudatos tudásból a tudat alattiba történő átmenet a megszokás. Egy ideig tudatosan figyel az ember a golf ütésekre, a horgászásra vagy az autó vezetésre, ami egy idő után tudat alattivá válik.
  5. A tudatos tudás átadása egyik embertől a másiknak, leggyakrabban beszélgetés és vita/megbeszélés (főként párbeszéd) formájában történik meg vagy olyan technikák segítségével, mint a bemutatás és oktatás. Ez esetben a megbeszélés/tárgyalás és strukturálás során a Community of Practice és a Peer Assist lehet hasznos.
  6. A tudatos tudás rögzített tudássá alakításához elengedhetetlenek interjúk, írások, dokumentálások – ezek a szabványos eszközei a tudás rögzítésének.
  7. Az írásos tudástól a tudattalan tudásig trükkös az út, de tudjuk, hogy megtörténik. Idővel rájössz, hogy ha te a Fox News diétáin nőttél fel, az merőben eltér attól, mintha a Washington Post diétáit vetted volna alapul. Nincs megfelelő kifejezésünk erre a mezőre, de talán a Kiképzés ideillő kifejezés.
  8. Az írott tudásból a tudatos tudás felé történő elmozdulás is nehéz – itt az elsajátítás kifejezés használható az egész láncolathoz „Olvasás, megjegyzés, tanulás és belső feldolgozás”.
  9. A rögzített tudás különböző formái közötti átmenetet jellemezhetjük, mint szintézis – összeilleszteni, kombinálni és értelemszerűvé tenni az össze nem illő rögzített forrásokat tudás vagyonná.

Attól függően, hogy milyen tudással foglalkozunk – a szakemberek mély tudattalan ismerete, vagy a vállalat eljárásainak sekély ismerete – előfordulhat, hogy többet vagy kevesebbet kell használnunk ezen 9 átmenet közül.

Forrás: https://www.nickmilton.com/2018/09/extending-seci-9-transitions-of.html
(Fordította: Balogh Éva)

Címke: Nick MiltonNonakaSECItudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
169
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
78

Idő- és tudásgazdálkodás aging workforce dell gamification exit interjú dr. Németh Balázs helyzetkép inkubátor digitális tartalom gondolatkísérlet gáspár attila Clive Bright érettség modell benchmarking CKO generációs problémák CRM hírlevél balogh edmond Felsőoktatás GINOP 1.3.2-2015 érzelmi intelligencia e-learning felmérés félreértés Egyetem Horváth Ervin bizalmatlanság bizalom 45+ első generáció Ipar 4.0 CMM ingyenes Confluence expert debriefing informatika EQ HR kockázat CE jelölés Bencsik Andrea felső vezető coaching előadás HR eLearning egészség intelligens tőke IAEA Gyulay Tibor időgazdálkodás i hatékonyság CoP EFQM ember-gép eLeraning Bay Zoltán Fligby inkubáció

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.