2023. június 03.
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat
No Result
Összes találat megjelenítése
KM EXPERT
No Result
Összes találat megjelenítése
Főoldal Korábbi cikkek

A projektek és a lessons learned

Gyulay Tibor írta Gyulay Tibor
2016. november 06.
- Korábbi cikkek
0
162
SHARES
770
VIEWS
Megosztás a FacebookonMegosztás LinkedIn-enMegosztás emailben

PMSZ kerekasztal személyes jegyzetei

A Magyar Projepmsz_2016_1ktmenedzsment Szövetség október 19-i szakmai teadélutánjának témája a projekt tapasztalatok feldolgozása volt. 6 izgalmas kérdés mentén jártuk körbe a témát. Jómagam is a meghívott beszélgető partnerek között ültem a pódiumon, de igyekeztem minél többet feljegyezni az hozzászólásokból. Az elhangzottak, véleményem szerint, nem csak a projektmenedzsmenttel foglalkozók számára lehetnek hasznosak.

Klimkó Gábor a PMSZ elnökhelyettese volt az est moderátora. Bevezetőjében elmondta, hogy a „A projektmenedzsment szakirodalom egyik mantrája a projektek során felgyülemlett tapasztalatok és tanulságok projektzárás utáni összegyűjtésének és megosztásának a szükségessége.”
A téma fontosságának taglalása után, a TM tréningünk egyik kulcs videóját mutattuk be, ahol az amerikai hadsereg gyakorlatából lehet rádöbbenni arra, hogy milyen lehetőség rejlik a projektek tapasztalatainak szakszerű feldolgozásában.

A program vezérfonalát az a kérdéssor alkotta, amit Klimkó Gábor előzetesen összeállított, és a 4 meghívott előadó (Béres Dóra, PMP Projektmenedzsment vezető, Provident Pénzügyi Zrt, Mészáros Ágnes, UniCredit Bank Zrt., Head of Change Management, Horváth Ervin Sysdata PSE Kft, minőségirányítási vezető és Gyulay Tibor, KM EXPERT tudásmenedzsment szakértő) válaszoltak meg.

A válaszokból a teljesség igénye nélkül idézek:

  1. Mit nyerhetünk azzal, ha egy projekt során szerzett tapasztalatokat feldolgozzuk és azt felhasználjuk a következő projektek során?
    • Magától értetődő, hogy a tapasztalatok felhasználása megtakarítást jelent a következő projektek során.
    • Az emberi oldalt tekintve; az értékelés lehetőséget ad egyfajta ventillációra is, a az érintettek kibeszélhetik a problémáikat, panaszkodhatnak egy kicsit.
    • Személyesen is érdemes belegondolni, hogy hányszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor elakadunk egy olyan munkafázisnál, amit egyszer már sikeresen megoldottunk, de mivel nem rögzítettük a tapasztalatokat, újra végig kell küzdeni magunkat a megoldáson.
  2. Mitől hajlandók egy projekt résztvevői megosztani megszerzett tudásukat és tapasztalatukat?
    • Magyon fontos a megfelelő atmoszféra kialakítása: védett közeget kell kialakítani, ahol nem bűnbak keresés zajlik. Érdemes például valamilyen pozitív hangulatú eseménnyel (ünneplés, jutalmazás) összekötni a programot.
    • A körülmények is befolyásolhatják a csapatot, illetve az alkalmazott technikai eszköz, megosztó felület is inspirálóan hathat a munkára.
    • Előre tisztázni kell a szabályokat, a levezető „objektív moderátornak”, kézben kell tartania a csoport dinamikáját.
    • A vezetők és a „beépített emberek” jó példája is kedvezően befolyásolhatja a működést.
  3. Átadható-e, megőrizhető-e a megszerzett tapasztalat és tudás?
    • Ha ez nem történik meg, nincs értelme a tapasztalatok levonásának (kidobott idő, a felesleges munka demotiváló hatása)
    • A tudás típusától is függ, hogy hogyan rögzíthetjük vagy adhatjuk át a különböző tudáselemeket. A legnehezebb dolgunk a fejben elraktározott un. „tacit” tudással van. Erről sokszor még a tudásgazda sem „tudja, hogy tudja”. A leírható elemekkel könnyebb bánni, szabályzatba, tananyagba illeszthetők. „A project insights” gyűjtemény hasznos segítheti a következő projektek felkészülését.
    • A konkrét esetek megbeszélése a leghatékonyabb, van, ahol a „A hét szívása” elnevezésű tudásmegosztó megbeszélést alkalmazzák sikerrel.
    • Hasznos lehet, ha a tapasztalatok begyűjtését nem hagyjuk a projekt zárás időszakéra, hanem már a projekt fázisok végén megkezdjük.
  1. Hogyan tehetjük a megosztott tudást elérhetővé és “újrafelhasználhatóvá”?
    • A személyes beépülést segítheti, ha maga a tapasztalat feldolgozási folyamat is élményszerű; az „Aha élmény” fixálhatja a felismeréseket, tanulságokat.
    • A lejegyzett tapasztalatok „nyers formában” egy másik személy vagy team számára nehezen felhasználhatók. Szükség van feldolgozásra, finomításra a potenciális felhasználók szükségletei szerint.
    • A tudás eljuttatása a célcsoporthoz alapvetően két módon történhet: push vagy pull módszerekkel. A „push” azt jelenti, hogy „rányomjuk” a tudást a célcsoport tagjaira (képzés, szabályzat, felkészítés…), a „pull” pedig az elérhetővé tételt jelent (keresők, hozzáférés, szakértői listák…)
  2. Mi lehet a szerepe ebben a folyamatban egy projektirodának?
    • Az nem elég, ha a projektvezető elkezdi gyűjtögetni a tapasztalatokat. A Projekt Iroda folyamatokat ad hozzá (szabályzatok), fórumot teremt a megosztásra, közvetítő, katalizátor szerepet játszik.
    • A projekt indító csomagban egy feladat lehet például az előző hasonló projektek tapasztalatainak tanulmányozása.
  3. Megéri-e erre az egészre egyáltalán energiát fordítani, és hogyan tehetjük ezt meg leghatékonyabban?
    • Felmerül a kérdés, ha ez ennyire jó, miért nem csinálja mindenki? Át kell hidalni azt a problémát, ami tapasztalatok keletkezése és újrahasznosítása között van térben, időben és személyekben!
    • Csak okosan szabad hozzáfogni; ha nem használjuk az összegyűlt tapasztalatokat, ha csupán általánosságokat szűrünk le, inkább negatív hatásokra számíthatunk.
    • Nehéz mérni az eredményt. Nem könnyű kimutatni, mennyivel lett olcsóbb a projekt attól, hogy használtuk az előző tapasztalatokat. A releváns KPI-ok megtalálása sem egyszerű.
    • Van, ahol egyértelmű versenyelőnyt jelent, ha (a tapasztalatok felhasználásával) hatékonyabbá válnak a projektjeink, és a kulcsemberek megtartásában is segíthet, ha tanulásközpontú környezetet hozunk létre.
    • Mindenképpen érdemes kalkulálni, hogy a projektek költségvetéséhez, súlyához képest mekkora befektetést igényel a tapasztalatok begyűjtése, feldolgozása. Ha az egyenleg pozitív, bele kell vágni!

A részvevők kérdéseiből, hozzászólásaiból is az derült ki, hogy sokakat foglalkoztatnak ezek a kérdések. Én sokat tanultam a gondolatcseréből, remélem, a részvevők is!

Köszönöm a PMSZ-nek a lehetőséget, hogy egy ilyen fontos közegben is lehetőséget adott a tudásmenedzsment témakörének!

Gyulay Tibor

 

Címke: Gyulay TiborKM EXPERTPMSZprojektmenedzsmenttudásmenedzsment

Kapcsolódó tartalmak

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere
Korábbi cikkek

Nagy érdeklődés, tartalmas tudáscsere

Beszámoló a „Játékosítás (gamification) a szervezeti tanulásban” műhelyről December 12-én került sor a gamification témában megszervezett ingyenes szakmai programunkra. Az...

írta Gyulay Tibor
2018. december 18.
151
Borzasztó félreértés!
Korábbi cikkek

Borzasztó félreértés!

A tudásmenedzsment szerepének totális félreértelmezése Bizonyítékunk van rá, hogy a majd’ másfél évtizedes „hittérítő” munkánk ellenére, ma még nagyon kevesen...

írta Gyulay Tibor
2018. november 27.
72

generációs problémák gáspár attila i dell Felsőoktatás első generáció Idő- és tudásgazdálkodás HR kockázat CRM gamification Fligby HR Bay Zoltán CKO EQ informatika balogh edmond eLeraning Ipar 4.0 CE jelölés felső vezető ember-gép coaching helyzetkép gondolatkísérlet bizalmatlanság expert debriefing IAEA ingyenes egészség 45+ hírlevél EFQM Horváth Ervin eLearning CoP hatékonyság Clive Bright inkubátor időgazdálkodás e-learning érettség modell inkubáció aging workforce intelligens tőke félreértés előadás benchmarking Bencsik Andrea Gyulay Tibor felmérés exit interjú Confluence Egyetem érzelmi intelligencia dr. Németh Balázs digitális tartalom GINOP 1.3.2-2015 CMM bizalom

KM Expert Kft.,
1224 Budapest, Rózsaszirom utca 5.

  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
  • Referenciák
  • Eseménynaptár
  • Bejelentkezés
  • Kapcsolat
  • Cikkek
  • Hírlevél
  • Hírlevél archívum

© 2019 KM EXPERT

 
  • Általános szerződési feltételek
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem

No Result
Összes találat megjelenítése
  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szolgáltatásaink
    • Mi a tudásmenedzsment?
      • Letölthető prezentáció a TM lényegéről
      • TM fogalomtár
      • Letölthető anyagok
    • TM tanácsadás
    • Tréningek, workshopok
    • Személyes idő- és tudásgazdálkodás tréning
    • Referenciák
  • Cikkek
  • Eseménynaptár
  • CKO ACADEMY
  • Vezetőképzés
  • Kapcsolat

© 2019 KM EXPERT - Webromedia .

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-t) használ. A honlap további böngészésével Ön hozzájárul a sütik használatához.
A sütikről részletesebben itt olvashat Adatvédelem és sütik tájékoztató.