A kérdés vállalati és munkavállalói nézőpontból is aktuális! A piaci szereplők jövőbeli eredményességét jelentősen befolyásolja, hogy felkészültek-e a digitalizációval járó új kihívásokra, rendelkeznek-e a jövőbeni sikert biztosító kompetenciákkal.
Dr. Tóth-Téglás Tünde, az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment oktatója, kutatója, korábbi HR szakember egy hazai vállalati kutatási programba adott betekintést 2024. június 4-ei workshopunk alkalmával. A folytatásban Tünde összefoglalóját közöljük.
Versenyben élenjáró és lemaradó vállalatok
A workshopon azt a kérdést jártunk körbe, hogyan rendeződnek át a személyes kompetenciakövetelmények nemzetközi és hazai viszonylatban. A beszélgetés során megtapasztalhattuk, hogy ez a kérdés több szerepkörben is érint minket. Munkavállalóként alapvetően határozza meg sikerünket, amennyiben pontosabban látjuk kompetenciáink értékét és felismerjük a továbblépés lehetőségeit. A szervezetek számára munkatársaikkal szembeni kompetenciaelvárásaik újragondolásához, a jövőt építő, a megújulást segítő humánfejlesztési gyakorlat kidolgozásához, tudásmenedzsment folyamatok támogatásához biztosíthat kiindulópontot adó benchmarking adatokat a kutatás.
A digitalizáció és az elmúlt évek társadalmi, környezeti és gazdasági változásai jelentősen átalakítják a vállalatok piaci környezetét, nagy mértékben átformálják a belső folyamatokat és a munka szerepét is a vállalatok működésében. A munkavállalók és a szervezetek versenyképességét is új minőségi kritériumok határozzák meg a jövőben. A gazdálkodó szervezetek saját működésükben ugyanakkor nagyon eltérően érezhetik ezen jövőbemutató kompetenciák szerepét.
Kutatásunkban hazai munkáltatók diplomás munkatársaival szembeni elvárásait vizsgálva azt tapasztaltuk, hogy sok hazai szervezet még jelentős időbeli lemaradásban követi a nemzetközi trendeket, a korábban jól bevált gyakorlatokra, múltbeli sikertényezőkre támaszkodnak. Azoknál a vállalatoknál, amelyek külföldi piacokra is dolgoznak, tapasztalatunk inkább, hogy olyan jövőt álló kompetenciákkal rendelkező munkavállalókat keresnek, akik a fejlettebb technikai megoldások alkalmazásának húzóerőivé válhatnak.
Kutatásunk legfőbb üzenete, hogy ráirányítsa a vállalatvezetők figyelmét a személyes sikerkritériumok újragondolására, felülvizsgálatára saját szervezetükben. Stratégiai szintre emelve a kompetenciakövetelményekkel kapcsolatos gondolkodást, a szervezet célkitűzéseihez igazodó, újragondolt jövőbe mutató kompetenciaelvárások húzóerőt biztosítanak a munkatársak fejlődéséhez, beindítják a változásokat, a szervezet felkészülését az új kihívásokra!
Mely kompetenciák szerepe erősödik a nemzetközi trendek szerint?
A World Economic Forum (továbbiakban WEF) 2015-ben, 2020-ban és 2023-ban közzétett előrejelzései alapján az alábbi tendenciák körvonalazódnak:
- A kreativitás szerepe erősödik a legerőteljesebben. A WEF 2015-ben megjelent előrejelzésében a kreativitás a 10. helyen szerepelt, míg a 2023-as előrejelzésben már a 2. legfontosabb kompetencia lett. A korábbi előrejelzésekben szereplő komplex problémamegoldóképesség elvárás mellett a kreativitás fontossága az egyre kiszámíthatatlanabbá vált problémák megoldásában válik szükségessé.
- A digitális kompetenciaelvárások szerepe is erősödött. Fontos kiemelni, hogy ezen kompetencia tartalma az eszközhasználaton túl számos olyan személyes és szociális képességet is magába foglal, amelyek az új technológia sikeres alkalmazását szolgálják. Ilyen kompetenciák a WEF legfrissebb előrejelzésében is kiemelt fontosságú analitikus gondolkodás és kritikus gondolkodás képessége.
- A személyes és szociális kompetenciák fontosságát már 2015 óta kiemelik a prognózisok. Ezen kompetenciák szerepe továbbra is kiemelkedő. A prognózisok 10 legfontosabb sikerkritériuma között a személyes motiváció és a megbízhatóság mellett olyan fontos szociális képességek is szerepelnek, mint az emberekkel való bánni tudás, az empátia és az aktív hallgatás, valamint a vezetés és befolyásolás. A WEF 2020 előrejelzéséhez képest a rugalmas gondolkodás, a reziliencia képessége a 9. helyről a 3. helyre ugrott előre.
- A kíváncsiság és az élethosszig tartó tanulás a 2023-as jelentésben az 5. legfontosabb sikerkritérium. Ez egy olyan összetett kompetenciaelvárás, amely az alkalmazkodás fontos eszközévé vált. Gyorsan változó világunkban egyre gyakrabban kell megújítanunk tudásunkat. Ehhez nemcsak ismereteink bővítésére, hanem képességeink fejlesztésére, praktikus tudás megszerzésére, szemléletváltásra, hozzáállásunk átformálására is szükség lehet.
Hogyan követik a trendeket a hazai vállalati gyakorlatok?
A munkavállalókkal szembeni kompetenciaelvárások nemcsak a felvételi, hanem a humánfejlesztési döntésekben is meghatározóak. Ennek megfelelően a kutatási program 2018-ban és 2023-ban készült adatfelvétele során a hazai vállalatok diplomás munkavállalóikkal szembeni kompetenciaelvárásait frissdiplomás/junior/szenior/szakértői-vezetői szinteken vizsgálta. Az Ön szervezetében milyen változások érezhetők?
- A kreativitás a hazai vállalati gyakorlatban is fontosabbá vált. Míg a 2018-as adatfelvételben a szenior munkatársakkal szembeni elvárások között jelent meg a kreatív problémamegoldási képességekkel kapcsolatos elvárás, 2023-ra a kreatív megoldások keresése már a junior pozíciókban is megjelent. A szakértői/vezetői szinten 2018-ban tapasztalt komplex problémák kezelésével kapcsolatos elvárás 2023-ra a változások stratégiai szemléletű vezetéséhez kapcsolódó összetett kompetenciaelvárássá bővült. Az elvárások valós tartalmát vizsgálva a problémamegoldási kompetenciához kapcsolódóan ugyanakkor inkább óvatos felelősségátadási gyakorlatot tapasztaltunk, lemaradást a nemzetközi trendekhez képest ebben a tekintetben láttunk.
- A digitális kompetenciaelvárásokkal kapcsolatos elvárások kutatásunkban az eszközhasználatra vonatkoznak. Az új információtechnológiák használatára vonatkozó elvárás már a junior pozíciókban is megjelenik. Az analitikus és a kritikus gondolkodás is fontosak ugyan, de ezen, a használatot elősegítő alapvető képességekkel még nem kapcsolódnak össze a digitális kompetenciaelvárások a szereplők gondolkodásában.
- A tanulással kapcsolatos kompetenciaelvárások is bővültek, de még nem „érik el” az élethosszig tartó tanulási koncepcióban szereplő teljes tartalmat. 2018-ban egy junior pozícióban lévő munkavállalóval szembeni elvárás a nyitottság és a gyors betanulási képesség volt. 2023-ra egy tágabb értelmezésben olyan tanulással kapcsolatos hozzáállást várnak már el a cégek, amely folyamatos tanulást és a hibákból való tanulás képességét is magába foglalja. Szakértői szinten várnak teljes önállóságot a tanulásban.
- A személyes és szociális képességekkel kapcsolatos elvárások is bővültek a kutatás két adatfelvétele között junior, szenior és vezetői szinten egyaránt. A 2023-as adatfelvételben a szenior szinten magas szintű együttműködési képességeket várnak el a szervezetek személyes kapcsolatokban, nehéz konfliktusok helyzetekben, virtuális térben és multikulturális környezetben egyaránt.
Köszönöm a KM EXPERT tanácsadóinak és a workshop résztvevőinek a közös gondolkodást!
Kutatásunk további eredményeiről hamarosan itt olvashat: https://kompetencia-kutatas.hu/
A kutatással kapcsolatban addig is e-mail címemen érdeklődhet: toth-teglas.tunde@ppk.elte.hu
Tóth-Téglás Tünde