Gyulay Tibor előadása az MTA TM konferenciáján
A felsőoktatási intézmények és a vállalatok kooperációjában megvalósuló képzések hatalmas lehetőséget kínálnak mindkét (sőt, a hallgatókkal kiegészülve; mindhárom) fél számára. Tudásmenedzsment tanácsadóként természetesen, azt a kérdést vizsgáltam, hogy a duális képzési programok hogyan illeszthetők szervezet TM rendszerébe. Az alábbiakban az MTA 2015. májusi TM konferencián bemutatott prezentáció található néhány mondatos kiegészítéssel.
20 perc állt rendelkezésemre, hogy kifejtsem nézeteimet, ezért azt a megoldást választottam, hogy megfogalmazok 17 állítást, és minimális magyarázatot fűzök az egyes gondolatokhoz. Fel kellett vállalnom, hogy így csak a töredékét tudom átadni annak, amit a témával kapcsolatban összeszedtem, de ha 3-4 elem megragad a hallgatóban (olvasóban), már elégedett lehetek.
A prezentáció az alábbi kijelentésekre épült:
- lépés: Határozzuk meg, mi a célunk a duális képzéssel!
- Érdemes csinálni egy SWOT-ot
- A hallgatók foglalkoztatása sok lehetőséget kínál a TMR számára (az alap célok felett)
- Lehet rosszul is csinálni (de nem érdemes)!
- Érdemes tudástérképet készíteni
- A szervezeti tanulási modellből induljunk ki
- Tervezzük meg a tanulás folyamatát!
- A vállalati tudásmenedzsment rendszer és a duális képzés kettős kötődése.
- A duális képzésre fel kell készíteni a szervezetet.
- Külön figyelem a speciális TM szereplőkre.
- Készítsük fel a vállalati „oktatókat”!
- -16. Hallgatók „felhasználása” a szervezet TM rendszerének érdekében:
- Kulcsemberek tudásának rögzítése
- Unikális tudás gyűjtése
- Tudásmegosztó fórumok
- Új kommunikációs csatornák
- A hallgatókat is fel kell készíteni!
- A siker feltételei
A duális képzés a tudásmenedzsment egyik legfrissebb konkrét eszköze. Jelenleg a tanuló fázisban van, így várható, hogy a közeljövőben nagyon sokat fog foglalkozni a szakma ezzel a témával.
A siker esélyét nagymértékben megnövelheti, ha a szervezet TM rendszerébe illesztve kerül bevezetésre.