Cikkek

Tudásmenedzsment és bizalom kapcsolata a szervezetekben

Profile photo of gyulay.tibor
Kutatással ellenőrzött feltételezések

Bencsik kép színes A munkahelyi bizalom vizsgálata napjaink gazdasági-társadalmi feltételei miatt egyre népszerűbbé vált a tudományos kutatásokban. A vizsgálatok mindegyike bizonyította, hogy a bizalmi légkör, a bizalomra épülő szervezeti kultúra erősíti a munkatársak közötti összetartást, segíti a tudásmegosztás sikerességét, az egymásra figyelést, hatékonyabb munkát és őszinte kommunikációt eredményez. A kézzelfogható, számszerűsíthető eredmények szintjén ritkán találkozunk tudományos vizsgálatok eredményeivel, vagyis nem kerül kiszámításra a bizalom és/vagy bizalmatlanság, ill. a túlzott bizalom gazdasági hatása a szervezeti működésre.

Kutatásunkban speciális nézőpontból került vizsgálatra a szervezeti bizalom, mivel feltételezéseink szerint a bizalomnak a tudás átadás, -megosztás, mint kritikus versenyképességi tényező szempontjából kiemelkedő jelentősége van. Leginkább érezhető a pozitív és/vagy negatív gazdasági következmény a tudásmenedzsment (TM) stratégiát preferáló és/vagy tudásmenedzsment rendszerépítést (TMR) kezdeményező szervezetek esetében. Ezért a bizalom és/vagy bizalmatlanság következményeit a tudás-intenzív szervezetek példáján érdemes vizsgálni, melyek a tudástőke jelentőségét hangsúlyozzák saját tevékenységük kapcsán. A tudásorientált szervezetek keretein belül működő tudásmenedzsment modell építőköveinek végigkísérése során tapasztalható bizalom és/vagy annak hiánya kapcsán felismerhető problémák, azok következményei, ellentmondások feltárása és hatásaik elemzése volt a kutatás fő célja.

A következő kutatási kérdések fogalmazódtak meg:

  • Megtalálhatók-e a szervezetekben a tudásmenedzsment rendszerek működésére utaló elemek, módszerek?
  • Ha igen, támogatja-e a bizalomra épülő szervezeti kultúra ezen módszerek sikeres alkalmazását?
  • Foglalkoznak-e és ha igen, milyen mértékben a szervezetek a munkahelyi környezetben, munkavégzés során megnyilvánuló, tudásmenedzsment rendszer működés igényelte bizalom vagy bizalmatlanság bármilyen következményével?
  • Ha foglalkoznak vele, eljutnak-e odáig a vezetők, hogy számszerűen is kalkuláljanak a bizalom okozta pozitív, ill. bizalmatlanság okozta negatív gazdasági következményekkel?
  • A vizsgálatokat nemzetközi összehasonlításban végeztük széleskörű hipotézis rendszerre építve, melynek eredményeit összegezve mutatja be az előadás.

Prof. Dr. Bencsik Andrea

Aki kíváncsi a cikkben felvetett kérdésekre adott válaszokra, azt szeretettel várjuk következő TM Műhelyünkön, ahol első kézből ismerhetjük meg a Bencsik Andrea által vezetett kutatási program eredményeit.
2017. december 13-án megrendezésre kerülő ingyenes programunkra ide kattintva regisztrálhat: http://kmexpert.hu/esemenyek/szervezeti-bizalom-es-tudasmegosztas/

Szólj hozzá te is!