Összefoglaló a TM mutatószám műhelyről
Tudásmenedzsment szakmai közösségünk március 26-i összejövetelére egy nagyon aktuális témát választottunk; Ki lehet-e mutatni tényszerű adatokkal a tudásmenedzsment rendszer működését és hozzájárulását a szervezeti célok megvalósulásához? Kertész Nelli (Provice) segítségével a szervezet stratégia megvalósító képességéből indultunk ki, majd Gyulay Tibor (KM EXPERT) elméleti bevezetője alapján vitattuk meg a részvevőkkel a saját tapasztalataikat. Összefoglalónk az előadásanyagokat és a tapasztalatcsere eredményeit is tartalmazza.
A szervezetek stratégiájának nagyon nagy százaléka nem valósul meg, aminek nagyon sok oka van. Kertész Nelli most, a többi összetevő vázlatos bemutatása mellett, a szervezeti tudás, illetve szervezeti tudáskezelés hiányosságainak hatását mutatta meg a részvevőknek. Az általa bemutatott módszer (BSC: Ballanced Scorecard) nagyon plasztikusan mutatja meg az egyes rendszer elemek (köztük a TM) hatását a kitűzött célokra.
Gyulay Tibor rövid összefoglalójában a tudásmenedzsment mutatószámok alkalmazásának alapvető kérdéseire kereste a választ: Miért van szükség a TM rendszer alapvető jellemzőinek mérésére? Mit érdemes mérni? Ki és hogyan végzi a méréseket. Hogyan használjuk fel a TM mutatószámokat? Milyen kockázatai vannak egy mutatószám rendszer bevezetésének? Az előadásban nem csak az elvek ismertetésére került sor, bemutatásra kerültek gyakorlati példák is (USA haditengerészet, Paksi Atomerőmű…)
A figyelemmel hallgatott bevezetők után a részvevők tapasztalatainak megosztására került sor. A beszélgetést egy egyéni munkafázis készítette elő: összegyűjtöttük, hogy eddig ki milyen tudásmenedzsmenttel kapcsolatos mutatószámokkal találkozott, illetve milyen tényezők mérését tartaná célszerűnek saját környezetében?
A gyűjtés érdekes eredményeket hozott (lásd lent), az azonban kiderült, hogy a részvevők közül még senki sem találkozott igazán kidolgozott, komplexen alkalmazott TM mutatószám rendszerrel, és a létező mutatók alkalmazásában is rengeteg tartalék van még.
Örülünk, hogy újraélesztett műhely sorozatunk újabb összejövetelén ismét színvonalas tudáscsere alakult ki, a részvevői létszám is szépen emelkedett, és sok új érdeklődő kapcsolódott be a tudásközösségünk tevékenységébe.
Bízunk benne, hogy a következő műhelyünk hasonló érdeklődésre tart majd számot: Nagyon izgalmas témával készülünk: a Paksi Atomerőmű több éve megkezdett TM fejlesztő tevékenységét mutatjuk be (az érdeklődők még egy üzemlátogatáson is részt vehetnek). A programra várhatóan májusban kerül sor Pakson.
Mutatószámok a szervezetben
(A március 26-i műhely részvevői által készített listák)
1. Amit használunk.
* Szülők iskolai végzettsége
* Részvevők száma (rendezvényen)
* Tapasztalat megosztó megbeszélések/hó
* Tréning elégedettség
* Legnépszerűbb képzési téma (tervezett/megvalósult képzések)
* Tudományos publikációk száma
* Önképző filmtár látogatottsága
* Regisztrációk száma (képzési rendszer)
* Átlinkelések száma (hírlevél)
* Tudásközponthoz kapcsolódó lépések száma
* Képzésben részvevő iparágak
* 1 főre jutó oktatási idő/költség
* Mentorhoz rendelt mentoráltak száma
* Kirk Patrik mutatószámok
2. Ami jó lenne
* Mérnökök közötti tudáscsere
* Sakk élő pontszám, ATP rangsor à tudományos tevékenységre
* e-mailekben feltett kérdések száma
* Szakirányú kompetencia
* Szakirányú képesség szint
* Külföldi szakmai konferenciák konkrét hozadéka TM szempontból
* Információval való ellátottság szintje
* Megelégedettség, boldogság mutató
* Nem tudás pénzügy „eredménye”
* Alulról jövő ötletek megvalósítása, hozama
* Kreativitás (deviancia) mutató
* Keresési hatékonyság
* Tovább ajánlások száma (megosztás)
* Valódi hálózati csomópont mutató